הנה כל מה שאנחנו יודעים על מה שג'יימס גאן מתכנן ליקום של DC

ג'יימס גאן במעמקי DC
ג'יימס גאן במעמקי DC

המנהל החדש של DC בא לעבוד. אחרי יותר מדי שנות זאק סניידר, ג'יימס גאן בא לעשות סדר בכל הפרויקטים הבאים של DC, ואין ספק שהוא עובד על כמה מהאירועים הגדולים של השנים הקרובות. כמה גדולים? הו, טוב ששאלתם

5 בפברואר 2023

בקיץ האחרון הוכרז כי האדם שיחליף את ראש מחלקת הסרטים של DC באולפני האחים וורנר הוא לא אחר מאשר ג'יימס גאן, שהפך למוכר במיינסטרים בזכות עבודתו כבימאי סרטי "שומרי הגלקסיה" של החברה המתחרה, מארוול. גישתו של גאן לסרטי קומיקס מנוגדת לחלוטין לזו של זאק סניידר, הבמאי האחרון שהיה אמון על היקום הקולנועי של DC, זה שהגדיר את הרוח "האפלה והבוגרת" של סופרמן ובאטמן. בזמן שמארוול בנו את האוונג'רס בגרסתם הקלילה עם סבלנות ובמהלך שישה סרטים, סניידר כשל להשיב את התהילה של DC תוך שני סרטים, ונראה שגאן נזהר שלא לחזור על טעויות קודמו בתפקיד.

בשבוע שעבר הכריז ג'יימס גאן על השלב הראשון בבניית היקום הקולנועי של DC, שלב לו הם קוראים "אלים ומפלצות". זאת תמה שמופיעה לא מעט בכל הקשור לקומיקס של DC, ואפילו סניידר התייחס לכך כאשר ביים בשנת 2011 את "איש הפלדה" וב-2016 את "באטמן נגד סופרמן". בהכרזתו, גאן מפרט על שלל הפרויקטים שבנה, לצד פיטר ספרן הממונה על הצד העסקי, עבור החלק הראשון במהלך בן עשר שנים שהם מתכננים. גאן נראה בעננים מהדברים שהוא מחולל ב-DC, והעובדה שסוף כל סוף האחים וורנר משחררים קצת את האחיזה היא סימן טוב לבאות. אז מה בתכנית?

הוא ינסה לאחד בין הטלוויזיה לקולנוע

מטרתו הראשונה של גאן היא לחבר בין כל הפורמטים בהם DC מציגה, בין אם מדובר בסדרות טלוויזיה, סרטים או משחקי וידאו. הרעיון הוא לייצר עקביות, כך שגם אם מדובר באנימציה, הדמויות יגולמו בידי אותו שחקן (וכך גם במשחקי מחשב) – רעיון מאד שאפתני מאחר וכיום אין אף אולפן שעובד בצורה הזאת. אפילו במשחקי המחשב של מארוול לא משתמשים במדובבים מהיקום הקולנועי, וכבר עבר העידן של משחקי מחשב מסחריים הקשורים לסרטים הוליוודיים. החיסרון המרכזי הוא שמשחקי המחשב המבוססים על כותרים של DC יהיו קשורים באופן אוטומטי ל-DCU, אבל לפחות נרוויח מזה דיבוב הוליוודי למשחקי מחשב, וסביר להניח שגאן יאפשר פרוייקטים של Elseworlds, בדומה לקומיקס. זו בדיוק הנקודה שג'יימס גאן פותח איתה, כך שהיא מהותית לתפיסה היצירתית שלו.

DC Elsworlds

אף על פי ש-DCU יהיה היקום הקאנוני, ובהתאם גם המיקוד המרכזי של החברה, גאן הכריז שגם פרויקטים מחוץ ליקום הקולנועי, כמו "הבאטמן" של מאט ריבס ו-"ג'וקר" של טוד פיליפס, יתאפשרו במסגרת המהלך. הפרוייקטים האחרים ייקראו Elsworlds, בדיוק כמו בקומיקס, כשהמשמעות היא שנוכל לקבל המון סיפורים לא קונבנציונליים – למשל, גרסת לייב-אקשן ל-Gotham By Gaslight, שמספרת לנו מה היה קורה אם באטמן היה קיים במאה ה-19 וג'ק המרטש היה מבקר בגות'הם, או Superman: Red Son, שמספר לנו מה היה קורה אם סופרמן לא היה נוחת בקנזס, אלא בחווה שיתופית באוקראינה.

יש המון סיפורים פופולריים מחוץ לקאנון של DC, וככל הנראה אנחנו צפויים לקבל עוד כאלה בהמשך, אם כי לא יותר מדי. בתשובה לשאלה על הפרויקטים האלו, גאן הדגיש כי "הרף לסרטי Elsworlds יהיה גבוה מהרף לסרטי DCU". והרף הגבוה אכן הוצב עם יצירות כמו "ג'וקר" ו-"הבאטמן", כך שכנראה סרטי Elseworlds מיועדים להיות סרטים יותר בוטיקיים, עם תפיסה שונה לגבי החשיבות של אמנות, לעומת סרטי המיינסטרים של DC. 

הפרויקטים שכבר יוצאים

ג'יימס גאן מבהיר שהם לא מתכוונים לפגוע בפרויקטים של DC שיוצאים כבר השנה. הוא מתחיל עם "שזאם", ומסביר שהפרנצ'ייז הזה תמיד היה באיזור קצת אחר של DC (דרך יפה להגיד שוליים), ממשיך עם "הפלאש" שאמור לאתחל את היקום של DC (וככל הנראה יוביל ליקום החדש של DC) ומסיים עם "בלו ביטל", סרט על נער שהוא "חלק נפלא ב-DCU", ולאחר מכן ל-"אקוומן 2", שמוביל ישירות לפרויקטים הבאים, שהם ההתחלה האמתית של גאן.

פרק 1: אלים ומפלצות

גאן למד המון בתקופתו במארוול, כך שזה רק צפוי שייקח כמה רעיונות ממה שהוא ראה שם. אולי בגלל זה פורמט הפרקים שג'יימס גאן מדבר עליו יישמע לכם קצת מוכר מפורמט השלבים של מארוול. גאן וספרן תכננו תכנית מלאה לעשר השנים הבאות, והתכנית נפתחת עם הפרק הראשון: אלים ומפלצות. הפרויקטים שגאן הציג הם רק חלק מהפרק הראשון, ויש עוד תכנונים להמשך. זה הגיוני מאחר וחלק גדול מהכותרים הם לאו דווקא סיפורים מרכזיים בקומיקס של DC, כיאה לסגנונו של הבימאי, שכבר הכניס למיינסטרים קבוצת גיבורים מהשוליים של מארוול קומיקס. 

Creature Commandos

הפרויקט הראשון שהוצג היא סדרת אנימציה של גאן, שגם כתב את כל הפרקים. מדובר ביחידה צבאית של אנשי-על שנוסדה במלחמת העולם השנייה. הצוות המקורי כלל מפקד אנושי וגם איש זאב, ערפד, את המפלצת של פרנקנשטיין וגורגונה. אך גאן גם צירף תמונה של הצוות המיועד והוא כולל את ריק פלאג האב (שלא לבלבל עם ריק פלאג, שמגולם בידי ג'ואל קינמן), נינה מאזורסקי (מדענית שהפכה את עצמה לאישה אמפיבית, כלומר חצי אדם חצי דג), ד"ר פוספרוס (נבל שהפך את עצמו לפצצת אטום מהלכת), אריק פרנקנשטיין (הידוע יותר בתור המפלצת של פרנקנשטיין), הכלה של פרנקנשטיין (שככל הנראה תהיה הגיבורה), ג'י.איי רובוט (חייל רובוטי שמופיע בשש גרסאות שונות בקומיקס) וכמובן – וויזל, שזכור לנו מ-"יחידת המתאבדים" של גאן, שם נתן הופעה קצרה וקסומה.

מלבד פלאג סניור והסמור, כל אחד מהדמויות היה בשלב כזה או אחר ב-Creature Commandos בקומיקס, וככל הנראה נקבל את כולם בגרסה עכשווית יותר, לאו דווקא מזמן מלחמת העולם השנייה. אף אחת מהדמויות האלה לא הופיעה ביקום הקולנועי של DC, למעט מוויזל, כך שכנראה מתכננים לכל אחת מהן תכניות גם בלייב אקשן. 

וולר

 גאן כבר סיפר בעבר שאת הדמויות של "יחידת המתאבדים" לא ילהקו מחדש, עקב ההצלחה הגדולה של הסרט מ-2021, ולאחר מכן, הצלחתה של הסדרה "פיסמייקר". ובכן, התוצר החדש מהפרנצ'ייז הוא סדרת לייב-אקשן שמתמקדת באמנדה וולר, המגולמת בידי ויולה דייוויס. גאן מתאר אותו את הפרויקט כחיבור בין וולר לבין חלק מהצוות של "פיסמייקר", בסיפור שנוצר בידי קריסטל הנרי (השומרים) וג'רמי קרבר (דום פטרול) – אבל הסיפור עדיין לא נחשף ונמצא בשלבים מאד מוקדמים של פיתוח.

ובכל זאת, גאן זורק לנו קצת רמזים לגבי התסריט. כאשר הוא מדבר על הסדרה, למשל, מופיעה תמונה של וולר באזיקים. בקומיקס, וולר נכנסת לכלא לאחר שטבחה בקרטל שלם ובהנהגה שלו באמצעות חברי היחידה שלה, דדשוט, פויזן אייבי ורבאן, ומשתחררת משם כדי לנהל משבר בולאטבה, מדינה פיקטיבית ביקום של DC. אם זה לא יהיה הסיפור, זאת לכל הפחות תהיה יריית הפתיחה של הסיפור. 

סופרמן: המורשת

אחרי כל זה, סוף סוף מתחילים עם הדמויות המרכזיות. וכמו סניידר, גם גאן מתחיל עם סופרמן, בסרט שהוא גם כותב (אם כי לא ברור אם יביים), ויהיה מעניין לראות את גאן עולה ליגה, ומטפל גם בגיבורים מרכזיים יותר בקאנון. אחרי הכל, עד עכשיו הוא התעסק רק בגיבורים די שוליים. לסופרמן יש כבר תאריך יציאה: 11 ביולי 2025. אבל כמובן, מועד היציאה תמיד נתון לשינוי. הנרי קאביל כבר לא יחזור לתפקיד, וגאן ציין בעבר בכמה ציוצים שמדובר בגרסה צעירה יותר של סופרמן, אך לא בסיפור המקור שלו. התמונה שנבחרה למצגת היא תמונה מתוך הגליון הראשון של החוברת All-Star Superman, סיפור שנכתב על ידי גרנט מוריסון והמאייר פרנק קווייטלי.

בין העננים. הגיליון הראשון של All Star Superman. צילום: DC
בין העננים. הגיליון הראשון של All Star Superman. צילום: DC

בסיפור הזה סופרמן מגלה שיש לו שנה אחת לחיות בעקבות "תאונה" שארגן האויב המושבע שלו, לקס לות'ר. סופרמן מסתיר את מותו הקרב מהציבור, אך מספר לאהובתו לויס ליין, ונותן לה באמצעות DNA נוזלי (כן, אני יודע איך זה נשמע – אבל זה רק שיקוי שהוא הכין, סוטים) את הכוחות שלו ל-24 שעות. אם התמונה של וולר רומזת על העלילה, ייתכן שגם הפעם יש קשר בין התמונה לסרט עצמו. הדבר המעניין בסיפור הוא לא המלחמה מול לקס לות'ר, אלא האופן הרגיש שנוגעים בסופרמן בלי שהוא נאלץ להילחם כל הזמן (בניגוד ל"איש הפלדה", שהציג סצינת מכות באורך חצי שעה ללא שורות דיאלוג מהותיות), כך שאולי נוכל להיכנס לעומקים מורכבים יותר של הדמות מבעבר.

לנטרנס

מעריצי DC רבים חיכו לשובו של הגיבור עם הטבעת שמונעת על ידי כוח הרצון, ולמען האמת – לא ברור למה. זה נשמע מטופש לחלוטין. אבל גאן מצליח לגרום גם לסיפור מטופש להישמע טוב. הסדרה מפגישה בין ג'ון סטיוארט והאל ג'ורדן, שמגנים על כדור הארץ ועל גלקסיות שונות. גאן מתאר את הסדרה בתור דרמת פשע בסגנון "בלש אמיתי" על שוטרי חלל שמגלים קנוניה מזעזעת שמשפיעה באופן רחב יותר על היקום הקולנועי של DC.

בקומיקס, ג'ון סטיוארט מצטרף לגרין לנטרנס במטרה להחליף את האל ג'ורדן. לאחר שהיחסים ביניהם ידעו עליות ומורדות, לבסוף הם הופכים להיות חברים. הפעם האחרונה בה ראינו את גרין לנטרנס בלייב-אקשן (אם לא מחשיבים את הופעת האורח בליגת הצדק) הייתה עם הסרט "גרין לנטרן" מ-2011 בכיכובו של ראיין ריינולדס, סרט שגם ריינולדס עצמו צוחק עליו, ובצדק, שהוא ככל הנראה הסרט הגרוע ביותר של DC. בעצם, על מי אני עובד? תמיד יש את "קטוומן".

הרשות

גאן מתאר את "הרשות" בתור פרויקט תשוקה שלו. "הרשות" היא קבוצת גיבורי על ששייכות ליקום Wildstorm, שנמצא בבעלות DC. לפי גאן, הדמויות של "הרשות" ישתלבו ביקום הקולנועי של DC כפי שהשתלבו ב-The New 52, אחד מהיקומים בקומיקס של DC. כלומר, הדמויות הולכות לתקשר עם הדמויות המרכזיות של ה-DCU. גאן מתאר את הקבוצה כ-"קבוצת גיבורי על שחושבת שהעולם שבור וכל האמצעים כשרים כדי לתקן אותו".

יותר מפחידים מרשות המיסים. "הרשות"ץ צילום: DC
יותר מפחידים מרשות המיסים. "הרשות"ץ צילום: DC

בתמונה שמוצגת ניתן לראות את אפולו, סוג של סופרמן של "הרשות" – יש לו כוחות סולריים כמו סופרמן, הוא עמיד בפני חום השמש כמו סופרמן, יכול לעוף כמו סופרמן, יש לו לייזר מהעיניים כמו סופרמן, מהירות כמו סופרמן, והוא חזק כמו… טוב הבנתם. אבל יש טוויסט –  אפולו הוא הומוסקסואל, ואפילו נשוי למידנייטר – הגיבור במסיכה שנמצא בתחתית התמונה –  גיבור מאד אלים עם מעט כוחות, וגם אלו שיש לו הם פחות פיזיים, ויותר כמו חושים טקטיים משופים והיכולת לחזות איך סיטואציה תתפתח עוד לפני. יש עוד הרבה דמויות מעניינות בקבוצה הזו, וגאן אומר שמדובר בסיפור קומיקס מאד שונה, בלי לחשוף הרבה פרטים עליו. בקיצור, אם Creatures Commandos היא יחידה צבאית מובחרת של יצורים שמגיחה מהשוליים של DC – הפעם נקבל גיבורי על מהשוליים של DC שמעולם לא קיבלו זמן מסך.

גן העדן האבוד

השלב הבא הוא סדרת פריקוול המתמקדת מקום הולדתה של וונדרוומן – ראש העין. סליחה, האי ת'מיסקרה. גאן מתאר את הפרויקט בתור "משחקי הכס", אבל בת'מיסקרה. הוא לא נדיב בפרטים בנוגע לסדרה עצמה, אבל אם השם "גן העדן האבוד" נשמע לכם מוכר אולי זה מהספר של ג'ון מילטון, בעל אותו השם, העוסק בשטן המפתה את אדם וחווה ובגירוש מגן עדן. לפי מילטון, מטרת הספר היא להצדיק את דרכיו של האל לבני האדם ולהתייחס לסתירה בין הידיעה המוחלטת של האל (מכתוב, אם תרצו) לבין הבחירה החופשית שהאל מעניק לאדם.

הספר נכתב ב-1667, וקשה להאמין שהבחירה בשם היא מקרית בלבד. בתמונת האילוסטרציה שמוצגת בסרטון אנחנו רואים את דונה טרוי לצד האמזונות בתמיסקרה. דונה טרוי כבר הופיעה בעבר בגרסת לייב אקשן בסדרה "הטיטאנים", כשסיפור המקור שלה קשור לסיפור של וונדרוומן – כך שלא בטוח כלל שגל גדות תופיע שם, מאחר והסדרה תעסוק בהיסטוריה של ת'מיסקרה, עוד לפני הלידה של וונדרוומן. לכן, כנראה מטרת התמונה הייתה לתת לנו הצצה לחזון של הסדרה ולרמת האלימות שצפויה לנו.

האמיץ והנועז

איך אפשר לדבר על DC מבלי לדבר על באטמן? "הבאטמן" של מאט ריבס הציב רף מאד גבוה לא רק לסרטי Elseworlds אלא גם לסרטי הבאטמן הבאים, ואנחנו צפוייםלקבל המון המון תוכן שקשור לבאטמן בשנים הקרובות. "ג'וקר 2" של טוד פיליפס כבר בעבודה, יש לנו בדרך סדרה עם הפנגווין של קולין פארל, ספיישל ולנטיינס של הארלי קווין, רק עכשיו קיבלנו את המשחק Gotham Knights (במסגרתו באטמן מת, וכל משפחת העטלפים מנסה למלא את הריק), ויש עוד משחק של "יחידת המתאבדים" בדרך ומתבשלת עוד סדרה על בית המשוגעים הכושל ביותר בגות'הם – ארקהם אסיילום. ואם כל זה לא מספיק, אז אנחנו הולכים לקבל גם באטמן חדש לחלוטין.

הסרט הראשון שיציג לנו את האביר האפל הטרי הוא "האמיץ והנועז", שככל הנראה יתורגם בעברית ל-"באטמן ורובין". זה גם יהיה, באופן אירוני, יותר מדויק כי "The Brave and The Bold" זו סדרת קומיקס שהצמידה גיבורים שונים כדי להלחם בכוחות הרשע, אבל הסרט לא יהיה מבוסס עליה. התסריט מבוסס על הקומיקס של גראנט מוריסון, "באטמן ורובין". הקומיקס של מוריסון מתרחש לאחר שבאטמן לכאורה (אלא מה?) מת, ולתפקיד האביר האפל נכנס דיק גרייסון – הרובין הקודם. בהתאם, הרובין החדש הוא דמיאן וויין, הבן של טליה אל גול וברוס וויין.

הולכים לקבל אחד חדש. באטמן, על תולדותיו. צילום: יח"צ
הולכים לקבל אחד חדש. באטמן, על תולדותיו. צילום: יח"צ

התמונה שמציג לנו גאן לקוחה מתוך "באטמן ורובין" של מוריסון, ליתר דיוק מהשער של הגליון במהלכו דמיאן מנסה לרצוח באופן חסר שליטה את דיק גרייסון, שלובש את חליפת העטלף, ומגלה שהוא נשלט בידי מכשיר ששייך לטליה אל גול. קשה להאמין שדיק גרייסון יהיה באטמן, גם רק בסרט, מאחר וגאן מתאר את זה בתור הסרט שמתחיל את "משפחת העטפלים" – זאת אומרת שדיק גריסון יהיה קיים בסרט בצורה כלשהי, אבל דמיאן וויין הוא הרובין של ברוס וויין. ככל הנראה אנחנו נראה את ברוס וויין מנסה להשתלט על בנו המתנקש ולמנוע מטליה אל גול להגיע אליו.

בוסטר גולד

"בוסטר גולד" נשמע כמו הרעיון הכי מופרע שגאן העלה בסרטון, וזה אומר הרבה. עד עכשיו קיבלנו את מה שג'יימס גאן הכי טוב בו, גיבורי על ונבלי על שוליים, לצד כמה גיבורים צפויים יותר כמו סופרמן ובאטמן. הסדרה הבאה היא "בוסטר גולד", על גיבור פופולרי של DC שהופיע בתפקידים קטנים בסדרות טלוויזיה ובסרטים המצוירים, שתמיד ניסו להביא אותו למסך בדרך כזו או אחרת, אך לא נחלו הצלחה רבה.

הפעם גאן מתאר את בוסטר גולד כ-"לוזר מהעתיד שמשתמש בטכנולוגיה עתידנית כדי לחזור בזמן להווה כדי להיות גיבור-על כדי שאנשים יאהבו אותו, סיפור גיבורי-על על סינדרום המתזה בסדרה של HBO Max". ברגע שגאן משתמש במילה "לוזר", ברור שזה יילך למקום יותר קומי ושיציגו לנו סיפור של דמות פגומה שרק רוצה שיאהבו אותה. את הסדרה יביים גרג ברלנטי, שביים בעבר את "באהבה, סיימון" ויכתוב אותה זאק סטנץ, שכתב את "אקס-מן: ההתחלה", אחד מסרטי האקס-מן הטובים ביותר, ככה שיש למה לחכות. 

סופרגירל: אשת המחר

גאן מתאר כמה הוא אהב את הקומיקס של טום קינג "סופרגירל: אשת המחר", סיפור יחסית חדש על סופרגירל'" ואיך הוא רוצה לקחת את הקומיקס של קינג ולהפוך אותו לאפוס מד"ב ענקי. הסיפור של קינג מראה איך ההבדלים בין סופרמן לסופרגירל מובילים לשני מקומות שונים לחלוטין – בעוד סופרמן נשלח לכדור הארץ, קארה-אל גדלה על חלק מקריפטון שנסחף בחלל וראתה את הוריה ואת כל מכריה נרצחים באכזריות. לכן היא דמות עם קצת יותר עומק ומורכבות מאשר בעבר. הרעיון להכניס קצת יותר מורכבות רגשית הוא רעיון חשוב במיוחד לאחר הראן הטראשי של סופרגירל ברשת The CW.

היצור מן הביצה

זהו הפרויקט עליו גאן מדבר הכי פחות, אבל הוא כן מציין שמדובר בסרט אימה מאד אפל שעוקב אחר היצור מן הביצה, ושלמרות שהוא נמצא לגמרי מחוץ ליקום של DC, הוא עדיין ישתלב בסיפור הרחב. התמונה שגאן משתמש בה היא תמונה מתוך הקומיקס Swamp Thing: Winter Special אותו כתב טום קינג, שגם כתב את הקומיקס עליו הסרט של סופרגירל יהיה מבוסס. בסיפור הזה של קינג, מפלצת הביצה מלווה ילד אבוד דרך סופת שלגים איומה ועוזר לו להתמודד עם מכשולים נוספים בעוד הם חוצים את הערבה הקפואה כשמפלצת שלג צמאת דם בעקבותיהם. היצור מן הביצה נמצא מחוץ לאיזור הנוחות שלו ומנותק מכוחותיו, אבל ההישרדות של השניים מונחת על כתפיו. זה נשמע כמו רעיון שהיא מעניין לראות בקולנוע, עם כמה שפחות דיאלוגים.