המשטרה התקפלה: המחאה חוזרת במוצ"ש לכיכר הדמוקרטיה בתל אביב

החזית הוורודה בצומת קפלן, כיכר הדמוקרטיה (צילום: אורי קורן)
החזית הוורודה בצומת קפלן, כיכר הדמוקרטיה (צילום: אורי קורן)

לאחר לחץ ציבורי ותקשורתי נסוגה משטרת מחוז תל אביב מכוונתה למנוע את קיום ההפגנה נגד הממשלה בצומת קפלן-עזריאלי (מוצ"ש 19:00), וכך אולי בא לסיומו קרב מטופש שניהלו אלפי שוטרים בחודשים האחרונים על השליטה בכיכר, ששיאו בחסימתה על ידי המשטרה מדי שבוע כדי שלא תיחסם בידי מפגינים

השורה התחתונה: המחאה חוזרת לכיכר הדמוקרטיה. מחר (מוצ"ש, החל מ-19:00) תחזור מחאת "בחירות עכשיו" אל הצומת שאיכלסה את המחאה נגד ההפיכה המשטרית במשך 40 שבועות, לאחר שבשבוע שעבר מילאו עשרות אלפי מפגינים את דרך מנחם בגין בין קפלן לגשר הקריה, שם מתרכזת מחאת משפחות החטופים (החל מהשעה 20:00) ושתי המחאות התמזגו זו בזו והפכו להפגנה הגדולה ביותר מאז מחדל נתניהו ב-7.10.

>> המופע של מירי רגב: התקשורת נתנה רוח גבית לפגיעה במפגינים
>> נלחמתם על הדמוקרטיה? משטרת בן גביר מעדכנת שהפסדתם

המשטרה התנגדה לקיום המחאה בכיכר הדמוקרטיה משלל סיבות מגוחכות, ובראשן הטיעון שאין לחסום צירי תנועה בזמן מלחמה – זאת בעוד המשטרה עצמה חוסמת מדי מוצ"ש את צומת קפלן-בגין כדי למנוע מהמפגינים להפגין בה, וכך במשך שבועות רצופים של חלמאות.

בחודשיים האחרונים ניהלה משטרת מחוז תל אביב מלחמה אדירה שכללה מאות שוטרים, פרשים, מכת"זיות ואמצעים קיצוניים אחרים לפיזור הפגנות, במסגרתה נעצרו עשרות מפגינים במעצרי שווא, הוחרם ציוד רב ומאות אזרחים ספגו אלימות משטרתית קלה עד בינונית. מטרת המלחמה המשטרתית הייתה למנוע את השתלטות המחאה נגד הממשלה על צומת קפלן-בגין-עזריאלי, כנראה בהוראה מגבוה שנועדה לדכא את המחאה ולמנוע ממנה להתקיים במקום שהפך לסמל המאבק.

משטרת ישראל ניסתה גם במקביל לייצר הפרדה בין מחאת משפחות החטופים למחאה נגד הממשלה, וקצינים רבים בשטח טענו באוזני מפגינים לאורך החודשים האחרונים שלמשפחות החטופים מותר להפגין, אך הפגנות "פוליטיות" אינן לגיטימיות בזמן מלחמה, אך ההפרדה קרסה עם קריסת הקונספציה לפיה רק הפעלתו של כוח צבאי רב תחזיר את החטופים הביתה. בשבוע שעבר כשלה המשטרה בשמירה על ביטחונם של המפגינים, כשאיפשרה ברשלנות לכאורה פיגוע דריסה שהוביל לפציעתם של 5 מפגינים.

אתמול בשעת לילה מאוחרת, אחרי לחץ ציבורי ותקשורתי, התקפלה משטרת המחוז ואישרה את קיומה של ההפגנה השבועית בכיכר הדמוקרטיה. ארגוני המחאה המתינו עם פרסום ההפגנה עד להכרעה לגבי מיקומה, ובשעות האחרונות קוראים לעוקביהם לצאת אל הרחובות מחר בערב. מטעם החזית הוורודה נמסר: "המאבק על הדמוקרטיה הישראלית נמשך, ובתוך כך המאבק על חופש הביטוי. אחרי מהמורות, ניפגש בשבת בכיכר הדמוקרטיה ובכל הארץ. נגיע בהמונינו ובכוחינו, כי לא ישתיקו אותנו. מחזירות את המנדט לעם".

שוטרים חוסמים את צומת קפלן כדי שמפגינים לא יחסמו אותה. מרץ 2024 (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)
שוטרים חוסמים את צומת קפלן כדי שמפגינים לא יחסמו אותה. מרץ 2024 (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)

מטעם "מטה המאבק – חופשי בארצנו" נמסר: "ממשלת ישראל מפקירה את המדינה ואותנו האזרחים – ממשלה בלי מנדט! קחו דגל, צאו לרחובות ונעביר מסר ברור וחד משמעי – הגיע הזמן לצאת לבחירות עכשיו! בנוסף להפגנה המרכזית, המוני ישראלים וישראליות צפויים להגיע לכ-55 מוקדי הפגנות ברחבי הארץ ולקרוא לקיום בחירות עכשיו".