ילדים, לשכב על הרצפה עם הידיים על הראש. זה "הכי מוגן שיש"

הכפיל את מספר התלמידים, אבל לא את המקלט. בית הספר הפתוח הדמוקרטי (צילום: פייסבוק/HaDemokratiHaPatuahYaffo)
הכפיל את מספר התלמידים, אבל לא את המקלט. בית הספר הפתוח הדמוקרטי (צילום: פייסבוק/HaDemokratiHaPatuahYaffo)

הורים בבית הספר הדמוקרטי הפתוח ביפו הזדעזעו לגלות את משמעות של מתווה "הכי מוגן שיש" של פיקוד העורף מבחינת ילדיהם: המקלט מספיק רק לכרבע מהתלמידים, ומרביתם - כולל ילדים בגילאי 8-5 - שוהים במבנים לא מוגנים. ההורים דורשים הצבה מיידית של ממ"דים ניידים. העירייה בתגובה: "אנו פועלים בהתאם להנחיות פיקוד העורף"

27 בנובמבר 2023

אנחות רווחה של הורים בכל רחבי העיר נשמעו בשבוע שעבר עם חזרתם של תלמידי תל אביב-יפו לשגרת לימודים מלאה אחרי יותר מחודש בבית, ובעיריית תל אביב-יפו אף האיצו את ההכנות והקדימו ביום את החזרה למתכונת לימודים מלאה. אלא שבמספר בתי ספר בעיר התחלפו עד מהרה אנחות הרווחה בזעקות אימה וזעם, כשהתברר שהמיגון שמציע בית הספר לתלמידיו במסגרת מתווה "הכי מוגן שיש", רחוק מאוד מלהיות מוגן.

בשבוע שקדם להחזרת התלמידים אל בתי הספר במתכונת מלאה, פשטו אנשי פיקוד העורף על בתי הספר בעיר וערכו בדיקות מדוקדקות לגבי מיגון בתי הספר, אלא שלפחות בחלק מבתי הספר מתברר שההגדרה "הכי מוגן שיש" נשענת על הנחות ליברליות ביותר של מוגנות. הורים בבית הספר הפתוח הדמוקרטי ביפו נדהמו לגלות בשבוע שעבר כי עבור חלק מהתלמידים, "הכי מוגן שיש" זה לשכב על הרצפה בכיתה עם ידיים מסוככות על הראש, כשבחלק מהמקרים אמור להגן עליהם קיר גבס, שעל פי טענת נציגי פיקוד העורף חסין דיו מפני חדירת רסיסים.

מספר התלמידים הוכפל, שטח המקלט נותר זהה. הפתוח הדמוקרטי (צילום: פייסבוק/HaDemokratiHaPatuahYaffo)
מספר התלמידים הוכפל, שטח המקלט נותר זהה. הפתוח הדמוקרטי (צילום: פייסבוק/HaDemokratiHaPatuahYaffo)

במכתב שנשלח אל עיריית תל אביב-יפו מטעם ועד ההורים המוסדי של בית הספר, שוטחים ההורים תמונה מצמררת של מחדל בהתהווות על רקע הרצון לחזרה מהירה לשגרה. בבית הספר לומדים כיום מאות תלמידים בין גן חובה לכיתה י"ב, אך המקלט שלו מכיל רק כרבע מהם. בשנת 2017 זינק מספר התלמידים בבית הספר ומספר הכיתות בו הוכפל, לאחר שקלט מאות תלמידים מבית הספר הדמוקרטי קהילה שעמד אז על סף סגירה, כשלטענת ועד ההורים התחייבה אז עיריית תל אביב-יפו להתחיל בעבודות הבנייה להגדלת בית הספר ב-2018, התחייבות שהופרה באופן בוטה עד עצם היום הזה. בשטח בית הספר הוצבו אז מבנים יבילים שנועדו לשמש ככיתות זמניות, אך הזמני הפך קבוע וכעת נמצאים מאות תלמידים במבנים המספקים הגנה של קופסת קרטון.

בנוסף, טוענים ההורים, גן החובה שהוא חלק אינטגרלי מבית הספר, ממוקם במבנה חד קומתי נפרד ועתיר חלונות שאינו מאפשר הגעה למקלט תוך 90 שניות, אך בניגוד ליותר מ-100 גני עירייה לא ממוגנים בתל אביב שהועברו למבנים ציבוריים ממוגנים, מתנערת העירייה מאחריותה לילדי הגן הפתוח הדמוקרטי בטענה כי אינם חלק ממערך הגנים העירוני. במכתבם מאיימים ההורים שלא לשלוח את ילדיהם לבית הספר בתנאים הקיימים, ודורשים את הצבתם של שלושה ממ"דים ניידים לטובת ילדי הגן והחטיבה הצעירה שבאותו מבנה נפרד, או לחילופין מציאת מבנה זמני במיקום אלטרנטיבי לתלמידי התיכון שתאפשר את העברת החטיבה הצעירה למבנה הראשי של בית הספר.

לתל אביבהעיר העשירה בישראלאין פתרונות מיגון לתלמידיה בבתי הספר.אולי בקרוב יעברו התלמידיםללמידה תת קרקעיתבמנהרות של…

Posted by Vered Reshef-Gozlan on Sunday, November 26, 2023

"עד שאלה יתבצעו, לא נוכל להסכים לשלוח את ילדינו לשבוע לימודים מלא, כפי שמתבקש מהוראות פיקוד העורף שהעירייה אימצה", כתבו ההורים. "בהתחשב בכך שהלחימה צפויה להימשך עוד חודשים, ובהכרה בחשיבות העליונה של חזרה לשגרת לימודים – אך לא על חשבון בטיחות הילדים – אנו דורשים מענה מיידי לבקשותינו, וזאת לצד הבהרה כיצד ימומשו בהקדם גם התחייבויות העירייה לבניית מבנה קבע העומד בתקני הבטיחות המחמירים ביותר".

בשורה משמחת שחיכינו לשתף:אחרי שהעברנו את כל הגנים העירוניים בעיר למבנים בעלי מרחב מוגן, עברנו לשלב הבא – בניית מרחבים…

Posted by ‎עיריית תל-אביב-יפו‎ on Wednesday, November 8, 2023

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "ראשית נבהיר כי החזרה ללימודים היא על פי מדרג הכוננות הירוק שהגדיר פיקוד העורף, ובו הנחייה לשוב ללימודים כבשגרה תוך מוכנות להתפנות למרחב 'הכי מוגן שיש' תוך 90 שניות. מינהל החינוך דרש מפיקוד העורף לשלוח מהנדסים מטעמו לסקירת המבנים והגדרת המרחבים הכי מוגנים שיש, ופיקוד העורף הגיש לכל מנהל ומנהלת בית ספר בעיר דו"ח שמציג את המרחבים הכי מוגנים שיש במבנה המוסד על מנת לאפשר התגוננות במצב של אזעקה בעת יום לימודים.

באשר לטענות הורי ביה"ס הדמוקרטי הפתוח כי העירייה התחייבה לבניית בניין קבע – בניגוד לנטען, העירייה לא התחייבה אלא בחנה אפשרות. מאחר וגודל בית הספר אינו מצדיק הרחבה, טרם התקבלה החלטה סופית. באשר לטענה כי ילדי הגן מופלים לרעה – יש להבין כי החטיבה הצעירה היא חלק מבית ספר ומנוהלת על ידו ולא חלק ממערך הגנים העירוני. נדגיש כי אנו פועלים בהתאם להנחיות פיקוד העורף ובידיעה ברורה כי חזרה ללימודים ולשגרה, גם תחת מלחמה, מחזקת את החוסן האישי של תלמידות ותלמידי העיר ושל בני משפחותיהם".
>> גילוי נאות: חברי מערכת "טיים אאוט" שילדיהם לומדים בבית הספר לא השתתפו בהכנת הכתבה