ההצפות בדרך: עיריית ת"א-יפו השקיעה עשרות מיליוני שקלים בהיערכות

נתיבי איילון מוצפים, ינואר 2013 (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)
נתיבי איילון מוצפים, ינואר 2013 (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)

החורף בפתח ועם עליית מפלס האיילון עולה גם מפלס החרדה מהצפות קטלניות בנוסח חורף 2020. עיריית תל אביב-יפו מדווחת על היערכות נרחבת והשקעה מסיבית בפיתוח מערכת התיעול למניעת הצפות ביפו, באבן גבירול ובשכונות דרום-מזרח העיר. שיהיה לכולנו בהצלחה

20 באוקטובר 2022

החורף בפתח, הגשם הרציני הראשון הוא רק שאלה של זמן, וכמו בכל חורף בעשור האחרון גם השנה עולה מפלס החרדה יחד עם עליית מפלס נחל איילון על רקע החשש מאירועי גשם קיצוניים שיובילו להצפות ברחבי העיר, כפי שקרה ב-2020 רגע לפני שהקורונה הכתה בישראל. אירועים כאלה הופכים פחות ופחות נדירים בשנים האחרונות, וההיערכות אליהם הפכה למשימה עירונית. עיריית תל אביב-יפו מדווחת היום כי השקיעה עשרות מיליוני שקלים בסדרת פרוייקטים ברחבי העיר לשיפור ופיתוח מערכת התיעול למניעת הצפות כתוצאה ממי גשם, עם דגש מיוחד על מוקדי ההצפות המוכרים ביפו ושכונות דרום העיר ומזרחה.

בעירייה מסבירים כי מדובר בעיקר בעבודות לשדרוג מערכת הניקוז העירונית ומערכת הביוב על ידי הוספה של קווי ניקוז, ארגזי חלחול ונקודות קליטה של מי גשם ושלל פרויקטים נקודתיים אשר יקלו את העומס על תשתיות העיר במצבי גשם קיצוניים. נקודת המוצא של כל מי שעוסק בנושא היא שבשנים הקרובות מצבים כאלה עשויים להפוך לכלל ולא ליוצא ממנו, וראש העיר רון חולדאי הקפיד להודיע לתקשורת כי "במקרים של עוצמת גשם חזקה מאוד בזמן קצר, כפי שראינו בארץ וברחבי העולם בשנים האחרונות – לא ניתן למנוע הצפות באופן מוחלט". עוד הוסיף חולדאי ש"אנו פועלים במרץ ובמגוון זירות כדי לייצר הערכות אופטימלית לקראת החורף. השנה, בשל העבודות הרבות בעיר, הגברנו בצורה משמעותית את פעולות התחזוקה והפרויקטים בתחום הניקוז ואנו נערכים עם צוותי העובדים, הביוביות והמשאבות על מנת להקל את העומס על תשתיות העיר במצבי קיצון של משקעים. אני קורא לציבור לנקוט בצעדי ההיערכות הדרושים, להכיר את ההנחיות למקרי הצפה או גילוי מפגע, ולהתריע עליהם בפני העירייה".

לא ניתן למנוע הצפות באופן מוחלט? פרויקט שדרוג מובל ארלוזורוב (צילום באדיבות עיריית ת"א-יפו)
לא ניתן למנוע הצפות באופן מוחלט? פרויקט שדרוג מובל ארלוזורוב (צילום באדיבות עיריית ת"א-יפו)

אם כך, להלן ההנחיות:

  • העירייה קוראת לציבור להיערך לרוחות חזקות: לאבטח במרפסות ציוד שעלול לעוף ולשים לב במידה ועל הגגות ישנה פסולת או חפצים העלולים לעוף ולגרום לנזקים. מומלץ לחזק גדרות רופפות ולהשתדל שלא להוציא בימי גשם אל מחוץ לחצרות גזם וענפי עצים.
  • תושבים ותושבות המתגוררים בקומות שמתחת לפני הקרקע ובעלי מרתפים: לוודא כי האיטום והניקוז של קומות אלה תקינים ופועלים כנדרש. כמו כן עליהם להצטייד באמצעים שימנעו חדירת מים לקומות שמתחת לפני הקרקע בזמן הצפות.
  • בעת הצפה: איסור ירידה לחניונים או לקומות שנמצאות מתחת למפלס הקרקע. יש להימנע גם משימוש במעליות שנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע או מתחתיו – מחשש להילכדות.
  • בכל מקרה של מפגע או בעיה: לפנות למוקד העירוני +106 מכל טלפון נייד או באמצעות האפליקציה למענה וטיפול מהיר

בין הפרויקטים שביצעה העירייה ושווים מעקב באזורים שנוטים להצפות: שדרוג מקטע נורדאו-הירקון על אבן גבירול והגדלת הניקוז מאבן גבירול אל הירקון, שדרוג המובל במקטע ארבע ארצות-סוקולוב על ארלוזרוב, צינור ניקוז חדש ברחוב יפת היפואי, קו ניקוז לאורך 800 מטרים במקטע שלבים-פנחס לבון על דרך בן צבי, הסדרת הניקוז באזור יונה הנביא על טיילת הרברט סמואל, ארגזי חלחול במתחם חסן ערפה, קו ניקוז על משה דיין שבדרך כלל הופך לנחל בין לה גארדיה ורחוב ההגנה, קו ניקוז חדש באורך 250 מטרים בשכונת הארגזים המוצפת תדיר ומאגר ריסון והשהיית מי נגר בפארק שתולים. יהיה מעניין לראות אם תהיה לכך השפעה על חומרת המצב בחורף הקרוב. נחזיק אצבעות.