הקיץ של אביה: איך השפיע צוק איתן על התיירות הישראלית?

אף שהאזעקות פסקו, התיירים טרם חזרו לתל אביב, ובדרום המצב גרוע אף יותר. האם יש עוד סיכוי להציל את מה שנשאר מהקיץ?

תיירת. צילום: Shutterstock
תיירת. צילום: Shutterstock
20 באוגוסט 2014

מבצע צוק איתן פרץ בעונה החמה ביותר של התיירות הישראלית – הישראלים מנצלים את החופש הגדול כדי לטוס ותיירים רבים מנצלים את חום יולי אוגוסט כתירוץ לביקור בארץ הקודש. הוותיקים בתעשייה כבר חוו משברים דומים בעבר, ובכל זאת הגדירו את המבצע האחרון כמכה קשה ביותר לתחום התיירות – הן מבחינה כלכלית והן מבחינת התדמית. הפגיעה במצב הרוח הלאומי, החשק לבלות שרק הלך וירד, והדאגה המוגברת של האזרחים לביטחונם האישי גרמה לרבים לוותר על חופשת הקיץ. אחוז התיירות הנכנסת ירד גם הוא באופן משמעותי ביחס ליולי אשתקד – 21 אחוז על פי נתוני הלמ״ס שפורסמו החודש.

קיץ 2014 היה אמור לשבור את שיאי התיירות. בשבוע הראשון של חודש יולי נרשמה כמות גבוהה מהרגיל של תיירים – 26 אחוז יותר מאשר בחודש יולי 2013. המכה הקשה לא איחרה לבוא – המבצע החל בשבוע השני של יולי ונתן את אותותיו באופן מיידי: ירידה של 29 אחוז בתיירות הנכנסת ביחס לאותה תקופה לפני שנה, ומשם המצב הלך והידרדר. בסוף החודש נרשמה ירידה של 47 אחוז.

גורמים מקצועיים בתחום התיירות ניבאו שחורות, אבל אם בודקים את הנתונים בשטח, נראה שישנם עסקים שכבר קרובים לסגירת הפער הכלכלי שנוצר בתקופת המבצע. רוני אלוני, סמנכ״ל השיווק והמכירות של רשת מלונות פתאל, מחלק את התיירות בארץ לשלושה חלקים: תיירות פנים, תיירות נכנסת ותיירות עסקית. בכולן הוא מזהה פגיעה ישירה. ההבדל העיקרי בין השלושה הוא קצב השיקום. "בתיירות הפנים הייתה פגיעה מיידית ומשמעותית מאוד בעיקר באזורים כמו ירושלים, תל אביב וים המלח. אילת, לעומת זאת, שרדה את המכה", הוא מסביר וממשיך: "בתחום התיירות הנכנסת זה כבר הרבה יותר מורכב – לא רק שהיא פסקה כמעט לחלוטין, האפקט הוא לטווח הארוך וייקח זמן עד שההגעה לישראל תעלה שוב על הפרק בקרב אותם תיירים. גם בתיירות העסקית, תחום מתפתח בישראל בשנים האחרונות, זיהינו ירידה משמעותית – כל מי שלא היה לא חייב להיות פה, ביטל את הגעתו. ההבדל הוא שאנחנו מאמינים שהתחום הזה ישתקם מהר יותר מתחום התיירות הנכנסת".

צילומים: Shutterstock
צילומים: Shutterstock

מוקדי תיירות שקרובים לקו האש חדלו לחלוטין מלתפקד. בעמותת התיירות שקמה בשור, שבה רגילים לקלוט עשרות אלפי מבקרים בזמן זה של השנה, נותרו ללא פעילות. ״חטפנו פגיעה של 100 אחוז. בשונה מתל אביב ומירושלים, שבהן ירדה התנועה ב־30 עד 40 אחוז, חלק מהאתרים שלנו הוגדרו כשטח צבאי סגור. הפגיעה העסקית במקרים כאלה חמורה מאוד – לקוחות קבועים כמו ׳תגלית׳ או ׳מסע׳ שהיו רגילים להגיע אלינו מצאו פתרונות חלופיים, וכעת קיים סיכוי שאיבדנו אותם״. ברשת מלונות פתאל השיקו ממש לפני המבצע מלון חדש באשקלון וגם בו התמונה זהה: "הפגיעה במלון החדש באשקלון וכן במלון בבאר שבע הייתה קשה מאוד. אנחנו מתפללים שאכן תהיה הפסקת אש טוטאלית, וגם המלונות הללו יחזרו לפעילות רגילה", מוסיף אלוני.

בכירי התעשייה מדברים על חצי שנה של התאוששות כלכלית. ג׳ימי זוהר, מנכ״ל מלון קרלטון ויו״ר איגוד בתי המלון בגוש דן, מספר כי אירועים גדולים שהיו אמורים להתרחש בחודשים ספטמבר־נובמבר כבר ירדו מהפרק: "שני טורנירים של גביע דיוויס שהיו אמורים להתקיים בתל אביב בספטמבר וכללו 800־1000 לינות כבר בוטלו. עוד טורניר חשוב מאוד שהיה אמור להיערך גם הוא בספטמבר ולכלול 2,000 לינות ירד מהפרק, וזו רק ההתחלה. זו הייתה אמורה להיות שנת שיא בתל אביב, וכעת כל המלונות מתמודדים עם נזקים של מיליוני שקלים".

נראה כי המבצע לא פגע בביקוש לסיורים של תגלית. יתרה מזאת, בתוכנית מדברים על העונה העמוסה ביותר אי פעם: לאורך השנה השתתפו בתגלית כ־46 אלף משתתפים. "תגלית, בימים כתיקונם, היא גורם התיירות הנכנסת מספר אחד בארץ, ובזמן המלחמה היינו אולי הגורם הבלעדי בארץ", הסביר מנכ"ל התוכנית, גידי מרק. "כחלק מההיערכות הסטנו את הסיורים מאזורים מסוכנים, ובזמן המלחמה הצלחנו להביא 8,000 משתתפים. במה שנשאר מהקיץ הקרוב אנחנו צפויים להביא כ־28 אלף סטודנטים יהודים. היו ימים שבהם היו כאן 90 אחוז מהצעירים שתכננו להגיע, וכאלה שהיו רק 65 אחוז, ומובן שהיו גם ביטולים, אבל ברמה נמוכה מאוד ביחס למקובל בשוק התיירות בארץ. בהתחלה קיבלנו לא מעט פניות מהורים שביקשו לשכנע את הילדים שלהם שלא לבוא, ובסוף קיבלנו עשרות מכתבי תודה מאותם הורים".

אף שחודש יולי, מהחזקים בשנה, נשרף כליל, אנשי תעשיית התיירות מתחילים להבחין בניצנים של שיקום. ״אי אפשר לעצור את הישראלים בדרך שלהם אל החופש, ובסופו של דבר זה תמיד מנצח. כל עוד השאיפה לחופש קיימת, אנחנו אופטימיים שנצליח לצאת מהמשבר התיירותי הזה״, מסביר ניר מזור, מנהל אגף השיווק בקשרי תעופה, מחברות התיירות הגדולות בישראל. "כבר ניתן לראות התעוררות משמעותית לקראת החגים. כל מי שלא הספיק לנפוש ביולי וכבר לא השיג מקום בחודש אוגוסט, כי השקט כבר נותן אותותיו, נע לאזור החגים. עוד תופעה מעניינת היא זליגה לכיוון סוף השבוע האחרון של אוגוסט, שבעבר לא היה פופולרי לתיירות פנים, אבל כעת כבר מסומן כתקופה חזקה ופופולרית".

עבודת השיקום מול התיירים מחו"ל היא כבר מלאכת מחשבת מסובכת בהרבה, עם תחזית אופטימית הרבה פחות. ״ספטמבר הולך להיות קטסטרופלי. תיירים לא יגיעו, וזאת למרות שעוצמת העימות כבר קטנה. תדמיתית נפגענו מאוד – המראות שמגיעים מעזה, העובדה שלא היו טיסות לארץ במשך כמה ימים, כל אלה השפיעו עמוקות על דעת הקהל בעולם, ומניסיון של שנים קודמות, המצב ישוב לקדמותו רק בעוד כחצי שנה", מסביר חיים דוק, סמנכ״ל השיווק של רשת מלונות פרימה. איך אפשר להתאושש ומה בכל זאת עושים? מורידים מחירים ויוצאים במבצעים. ״כיום אנחנו מנצלים כל יוזמה: חברנו לקמפיין של משרד התיירות, חברנו להתאחדות המלונות בתל אביב, ואנחנו מעניקים לילה שלישי בחינם או לילה שני ב־60 אחוז הנחה. ישנה יוזמה דומה עם התאחדות המלונות בירושלים ורק כך אנחנו מנסים להרים את הראש מיולי, שנפגע, כאמור, טוטאלית".

הלה אורן, מנכ״לית עיר עולם ותיירות של עיריית תל אביב יפו, מספרת כי תל אביב כבר דרוכה וערוכה לבאות: "אנחנו מדמיינים את יולי כתקופת שיא ואין ספק שהייתה כאן פגיעה דרמטית. השאלה היא איך לוקחים את זה מכאן הלאה. בראש ובראשונה, אני שמחה שמשרד התיירות יצא בקמפיין לעידוד תיירות פנים, וכך גם אנחנו עושים בתל אביב – סיורי ט"ו באב שנערכו החודש, הקמפיין שלנו לחוויה אורבנית ובעיקר שבוע החדשנות שקורה מדי שנה בספטמבר, ואמור לעשות באזז גדול בספטמבר הקרוב. האורחים מחו״ל עדיין לא ביטלו, אז זה כבר סימן טוב. אין ספק שהייתה כאן פגיעה, ואנחנו מודעים אליה, אבל צריכים לתפוס אותה כאתגר ולצעוד קדימה, בהנחה כמובן שאנחנו הולכים לימים שקטים יותר".