נטפליקס הודתה בבעיה גדולה, אבל החידוש האחרון לא יפתור אותה

נטפליקס הבינה שהמודל ששינה את הטלוויזיה לא מתאים לכולם כל הזמן. כפתור השאפל החדש עשוי להיות התחלה של משהו גדול יותר, אבל היה עדיף לה לקחת שיעור מספוטיפיי

אוברדוז של נטפליקס (איור: דורון פלם)
אוברדוז של נטפליקס (איור: דורון פלם)
2 במאי 2019

זה נשמע כמו אחת מהמתיחות הגרועות שענקיות טכנולוגיה עושות ב־1 באפריל כדי להרגיש מתוחכמות, אבל זה פיצ'ר אמיתי לגמרי: לנטפליקס יש כפתור שאפל חדש. בינתיים הפונקציונליות שלו מוגבלת – הוא מיועד בעיקר כדי לבחור פרק אקראי מסדרה שאתם כבר צופים בה – אבל ייתכן שזוהי התחלה של משהו גדול ומשמעותי בהרבה.

עם זאת, נראה שנטפליקס, שמומחית בהשקות גרנדיוזיות (נכנסה ל־130 מדינות ביום אחד, למשל), בוחנת את הפונקציה החדשה הזאת בזהירות מרבית. הפונקציה לא זכתה להשקה או הכרזה מיוחדת והיא מופיעה רק בארצות הברית בגרסת האנדרואיד של האפליקציה, כלומר רלוונטית בעיקר למי שצופה דרך סטרימרים תומכי אנדרואיד או בטאבלטים. בקיצור, טבילה זהירה במים בדרך לענות על השאלה החשובה ביותר שניצבת כרגע לעיני האנשים בחלונות הגבוהים של ענקית הסטרימינג: פתרנו את הבעיה של לתת לאנשים לבחור את מה שהם רוצים לראות, אבל מה עושים כשהם לא יודעים מה הם רוצים?

זוהי שאלה שמטרידה יותר אנשים משנראה במבט ראשון. לראיה: זה זמן מה פועל האתר Reelgood שבוחר עבורכם סדרה או סרט אקראיים מהקטלוג של נטפליקס, אף שהחובה לציית לו בפועל עדיין מוטלת עליכם באופן ידני. כפתור שאפל דומה עבור נטפליקס כבר נוצר בעבר על ידי משתמשים כתוסף כרום. הצעד הקטן הזה של נטפליקס הוא הודאה בכך שגם בתוך החברה יש הבנה שהמודל שאותו יצרו, ששינה את שדה הטלוויזיה לחלוטין, לא מתאים לכולם כל הזמן, ושהגיע הזמן לייצר פתרונות גם עבורם.

כפתור השאפל הוא ניסוי ראשוני בפתרונות כאלה, גם אם הוא מתאים, במצבו הנוכחי, בעיקר לסדרות תיעודיות מרובות פרקים או לקומדיות ותיקות ללא יותר מדי רציפות עלילתית, מ"חברים" ועד "המשרד" ו"מחלקת גנים ונוף".

כפתור השאפל החדש של נטפליקס
כפתור השאפל החדש של נטפליקס

לאן נעלמו ההבטחות?

זהו לא רק עניין של "עייפות ההחלטה", התופעה הפסיכולוגית הנלווית לחופש הבחירה ההולך וגדל בחסות הטכנולוגיה. ככל שהכל נעשה מפולח יותר ואישי יותר, אנחנו מוצאים את עצמנו מקבלים יותר ויותר החלטות קטנות לאורך היום. ברוב המקרים זהו דבר טוב, אבל הוא גם סותר את אחת הסיבות שטלוויזיה הפכה למדיום בידורי כל כך מרכזי – היא פשוט משהו לבהות בו כשאין כוח לעשות שום דבר אחר. אבל, כאמור, זה רק חלק קטן מהעניין. התחושה ההולכת וגוברת אצל יותר ויותר משתמשי נטפליקס (ושירותי סטרימינג אחרים, כמובן) הוא שהם פשוט לא מצליחים למצוא בהר התוכן ההולך ונערם על סף ביתם הווירטואלי את האוצרות שהובטחו להם בהתלהבות רק לפני כמה שנים. הובטח לנו שלכל אחד תהיה תוכנית טלוויזיה שתפורה בול למידותיו. זה נהדר, אבל רובנו רוצים לראות יותר מסדרה אחת. וכך קבוצות הפייסבוק השונות מתמלאות בפוסטים של אנשים על סף התמוטטות עצבים: "מה לראות בנטפליקס?! ראיתי כבר את זה וזה וזה, את הסדרה ההיא שנאתי ואת התוכנית ההיא אהבתי מאוד" (משום מה כל מה שיש בתגובות לפוסטים שכאלו הוא כ־70 איש שממליצים על "ביג מאות'" ועל דוקו אוכל כלשהו).

מוקדם גם לדבר על כפתור שאפל כזה כמבשר את שובו המפתיע של השידור הליניארי בעולמות הסטרימינג. "ערוץ נטפליקס" נשמע כמו רעיון משעשע ומלהיב, לפחות כניסוי, אבל ספק אם יש לנטפליקס באמת סיבה ממשית להשקיע באחד (או בכמה כאלה) כסף, אנרגיה וכוח אדם (אם כי הם משקיעים כסף, אנרגיה וכוח אדם בכל כך הרבה תוכן שולי, שיכול להיות שלשלם לכמה עורכים שישבצו כמה סדרות זו אחר זו ייראה להם כמו מהלך זניח). מדברים רבות על האובדן של טלוויזיית "מדורת השבט" בחסות הסטרימינג, אם כי נטפליקס הצליחה באופן חלקי לתת פוש ולייצר אירועים מהשקות של סדרות חדשות שלה פשוט באמצעות פרסום אגרסיבי ומניפולציות עדינות של האלגוריתם, שמכסה המנוע שלו בוודאי לא יורם לעולם לעיני הציבור. אבל יש קסם אחד אחר של השידור הליניארי שאבד כמעט לגמרי בחסות "עייפות ההחלטה", ופונקציית שאפל רחבה יותר יכולה להחזיר אותו במעט – תחושת ההפתעה של ליפול במקרה על תוכנית שלא חשבת שתתעניין בה ולהתאהב בה לגמרי.

אבל כאן שאפל מוחלט, אקראי באמת, על כל הספרייה העצומה של נטפליקס לא יעזור יותר מדי. הצופה ימצא את עצמו טובע בקומדיות דרום קוריאניות מוזרות ובסטנדאפ ברזילאי – לא שזה רע, וזה יכול להיות מסקרן לפרקים, אבל לא על זה אנחנו חולמים כשאנחנו חולמים על שאפל. הפתרון נמצא דווקא אצל ענקית סטרימינג מז'אנר אחר, ספוטיפיי, שהתחילה לשחרר במסגרת סיכומי השנה שלה פלייליסט מותאם אישית בשם "Tastebreakers": מוזיקה מהסוג שלא הקשבת לה, אבל שבחסות האלגוריתם הספוטיפיי יודע להניח שאולי תמצא את עצמך מתעניין בה פתאום, וכך, בהתאם לחזון הזה, מי שרואים בעיקר, נניח, מותחנים, יכולים לקבל פתאום דרמה רומנטית שתתפוס אותם משום מקום. לא צריך להיסחף ולחלום על עולם שבו כולנו הופכים לאנשים טובים, מעניינים ומגוונים יותר בזכות כפתור שאפל אחד שיודע עליך יותר ממה שאתה חושב שאתה יודע על עצמך, אבל אפשר לקוות לפחות לאלגוריתם שעוזר לך להיפתח במקום לסגור אותך בדל"ת אמות הטעם הטלוויזיוני שלך, לא משנה כמה אתה חושב שהוא ייחודי.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"