וודקה – כמו שוודקה צריכה להיות

איך תישמעו כמומחי וודקה רציניים, איפה תשתו אותה ומה תאכלו לידה: המדריך המלא בשיתוף וודקה רוסקי סטנדרט

וודקת זאקוזי (צילום: יח"צ)
וודקת זאקוזי (צילום: יח"צ)
21 בפברואר 2016

5 דרכים לשתות וודקה

וודקה מרטיני – למשקיעים בוודקה שלהם: מכינים כוס מרטיני צוננת וסקסית מלאה בקרח, ומוזגים מעט ורמוט יבש, בקטנה, בשביל הניחוח. במקביל מוזגים מנה וחצי של וודקה שתתגלגל בשייקר מלא בקרח. כשהקרח "עגול" מספיק זורקים את הקרח מכוס המרטיני ומוזגים רק את הוודקה לכוס הצוננת. שלושה זיתים על קיסם יזכו אתכם בתחושת עליונות.

וודקה טוניק – "לונג דרינק" מנצח. בכוס גבוהה ממלאים קרח עד הסוף, מי טוניק ולימון. כדאי לשתות עם קש ולהכין מהר עוד אחד.

בלאדי מרי – המלכה האם. יש אינסוף גרסאות למשקה המהולל, אבל כל מה שצריך זה כוס גבוהה, וודקה ומיץ עגבניות. מוזגים מנה של וודקה ומתבלים לפי הטעם במלח, פלפל, רוטב ווסטרשייר, לימון, טבסקו או חזרת (או שניהם), מוזגים מעל מיץ עגבניות איכותי ומקשטים בסלרי נאה או בזיתים. הגרסאות המתקדמות כוללות בצלי פנינה ושאר ירקות. כל המרבה הרי זה משובח.

שוט או צ'ייסר – בהתחלה באמצע או בסוף הארוחה, וודקה נקייה הולכת מצוין בשלוקים קטנים. הוודקה חייבת להיות במקפיא ורצוי שגם הכוס. אם רוצים כוסית קפואה באמת אפשר להרטיב אותה במעט מים ולשים במקפיא, ככה הוודקה תוכל להישאר קרה גם בחום של
תל אביב.

לצד אויסטרים – להדוניזם מושלם כמו שהוא צריך להיות, כדאי להגיש וודקה רוסקי לצד צדפות אויסטר טריות, טבסקו ולימון. לפתיחת התיאבון ועוררות החושים ולכל שעה ביום. אפשר להשיג במסעדות שוות בעיר כגון פרונטו, רפאל, שילה, בסטה, מונטיפיורי, קפה אירופה, אימפריאל, ברסרי.

אויסטרים. צילום: Shutterstock
אויסטרים. צילום: Shutterstock

מה אוכלים לצד הוודקה? זקוסקי

"מלפפון חמוץ, דג מלוח, כרוב כבוש פריך וחריף, נקניקייה מתובלת בשום. המבחר האין סופי של מתאבנים רוסיים עזי טעם כמו נוצר במיוחד לשמש בן לוויה לוודקה", כותבת אניה פון־ברמזן בספר "אמנות הבישול הסובייטי" (ידיעות ספרים). המנהג ללוות אלכוהול בנשנושים קטנים קיים בכל מדינה שמכבדת את עצמה (ע"ע אפריטיבו, טאפאס ופינצ'וס) אבל הרוסים מתייחסים לזקוסקי, "ביסים קטנים", בגדול. המונח, שמקפל בתוכו ערבי שתייה שנמשכים עמוק אל תוך הלילה, השתרש ברוסיה של המאה ה־18 בעקבות טבחים וחומרי גלם עיליים שהגיעו אל ארמונות הצארים. המנות היו אז מורכבות ועשירות וכללו קוויאר ושאר מעדנים. מהפכת אוקטובר והמצב הכלכלי הרעוע שהתפתח בעקבותיה השפיעו גם על הזקוסקי ו"שנמכו" אותו למנות פשוטות שאפשר להכין בבית מחומרי גלם בודדים שנמצאו בחנויות הממשלתיות. לפעמים אפילו זה לא היה, ואז התפתח מנהג שרק שתייני ברית המועצות מכירים: זקוסית מנופקטורוי – "ללוות את המשקה בבד", ובפועל להריח את השרוול.
שולחן זקוסקי כהלכתו יכלול המון כריכונים קטנטנים על לחם שיפון כהה, והתוספות הבאות הן מאסט:
כבושים – עגבניות, זיתים, פלפלים חריפים, כרוב, סלק; תפוחי אדמה מבושלים בשמיר קצוץ;
דגים מלוחים ובמיוחד הרינג
חולודץ (רגל קרושה);
ואם אין בנמצא אף אחד מהם: ביצים ממולאות (מתכון בספר "ילדים מבשלים" של רות סירקיס) או סלט ביצים יעשו את העבודה.

 

מקומות לשתות בהם וודקה

הברים, המסעדות וחללי ההופעות שיכילו את המשקה שלכם

סילון: הבר השכונתי והוותיק שבמרכז העיר הוא המקום לשתיית לילה ארוכה ולא מעונבת. וודקה היא הדרך האיכותית והטובה לתפוס ראש על הבר, עם החברים או סתם לבד וללילה ארוך במיוחד.
קינג ג'ורג' 89, תל אביב

טפאו: בטפאו – ממלכת הטאפאסים הספרדיים והקוקטיילים המצוינים – רצוי להתמקד בוודקה. הוודקה תשמור עליכם מפני "ערבובים" של אלכוהול אבל תשאיר המון אפשרויות לגיוון בשתייה – מקוקטייל ועד צ'ייסר. הוודקה תהיה גם מלווה מצוינת למנות הקטנות ולא תפגום בטעמים השונים של כל אחת.
רח׳ הארבעה 16, תל אביב

פיקוק: רוקנ׳רול בגסטרו פאב השכונתי. היפים והנכונים ממלאים את המקום מרגע הפתיחה עד לשעות הקטנות. לצד הצ'יפס האלוהי ושאר מטעמים כדאי לשלב ווודקה כמו שוודקה צריכה להיות –  ואולי תגלו את הרוק סטאר החבוי בכם.
מרמורק 14, תל אביב

המנזר: בבית המרזח האלמותי, לצד אוכל משובח וגרגרני במיוחד וחברה טובה ומגוונת במיוחד, כדאי לצרף רודפן איכותי לבירה שלכם – וודקה רוסקי האיכותית שלא תאכזב אתכם עד אור הבוקר.
גדרה 19, תל אביב

דלאל: על הבר או בשולחן, עם חברים או בדייט רומנטי, בדלאל לא נחים לרגע. אם זה בארוחת הבוקר הקונטיננטלית או בארוחה בשרית בערב – תשמחו להעביר את האירוע בליווי בלאדי מרי מתובל או כוסית קפואה של וודקה להשלמת האסקפיזם.
שבזי 10, תל אביב

פראג הקטנה: מה עוד צריכה וודקה חוץ ממטבח צ'כי להתפנק איתו? נקניקיות, סלט איקרה ופטה כבד הם הבסיס לסעודת שחיתות כמיטב המסורת, הליווי המושלם לערב חברתי ארוך.
אלנבי 56, תל אביב

בארבי: כשבאים לראות הופעת רוק אמיתית, לא מתחנפים, עומדים, שותים, ורואים. להשלמת החוויה ושבירת הקרח מומלץ לשתות וודקה, רגע לפני שמתחילים עם הבסיסט.
דרך קיבוץ גלויות 52, תל אביב

Mate: במייט תמצאו אווירה אנגלית לצד שולחן פול ומבחר אדיר של בירות. מגוון המנות המוצעות יעבירו אתכם לכוננות ספיגה גבוהה, ווֹדקה רוסקי תהיה הבחירה הנכונה כשחקנית החיזוק שלכם. שילוב מושלם לערב מושלם של שתייה ונשנוש בצוותא, עם חברים או בדייט.
דיזנגוף 226, תל אביב, ויטל 4,
תל אביב,  קינג ג'ורג' 50, תל אביב

 

בחלומות שלכם. המנזר ביום חול (צילום: זיו שדה)
בחלומות שלכם. המנזר ביום חול (צילום: זיו שדה)

 

משפטים שיגרמו לך להישמע מבין בוודקה

"הלו, הלו, לא ישר מהמקפיא. תן לבקבוק להצטנן מעט ואז תמזוג – הקיפאון מקהה את הטעם".

״הפולנים האלה, חוץ מלשבת לבד בחושך הם גם חושבים שהם המציאו את הוודקה".

"אין כמו להתענג על וודקה קרה בים, אם חטפת צריבה ממדוזה הוודקה יכולה אפילו להקל על הכאב. גם במריחה וגם בבליעה!".

"מארח אנשים? אל תגיש וודקה 'לפתיחה'. וודקה שותים בכל שלב בארוחה, אפילו כקינוח".

"במבה? ביסלי? לא בשבילי. הכי כיף לשתות וודקה יחד עם 'זקוסקי' – שולחן הכולל מתאבנים רוסים כמו הרינג, נקניקים, מטיאס, כבושים וכמובן לחם שיפון כהה ודחוס. אם כבר רוסיה אז עד הסוף!".

"גבר, אל תגזים עם הוודקה (ובכלל – אל תגזים), שתה מים ותאכל משהו ליד. זה יהפוך את השכרות לנעימה יותר וימנע את ההאנגאובר של מחר".

"למה אני שותה וודקה ישר מהבקבוק? זה לא חזירי, אפילו אריק קלפטון עושה את זה לפני הופעות".

 

הכתבה בשיתוף וודקה רוסקי סטנדרט 

ברמן של וודקה רוסקי סטנדרט בפעולה. צילום: יח"צ
ברמן של וודקה רוסקי סטנדרט בפעולה. צילום: יח"צ