"עלבון לעם הסיני": הקמפיין החדש של ZARA מעורר סערה בסין

קמפיין האיפור החדש של ZARA העולמית מסעיר את האומה הסינית, והכל בגלל דוגמנית מנומשת. אידאל יופי בלתי אפשרי שצריך לשבור או מסורת שאין להפר? ZARA בתגובה: "הסנדרטים האסתטיים של אנשים השתנו"

לא מגיע להם. ZARA. צילום: שאטרסטוק
לא מגיע להם. ZARA. צילום: שאטרסטוק
20 בפברואר 2019

בנובמבר שעבר עולם האופנה נשא עיניו כלפיי הסערה המתוקשרת של דולצ'ה וגבאנה וסין. כן, המדינה סין, כולה. אחרי עליית פרסומת של המותג בה נראית אישה סינית מנסה לאכול מנות איטלקיות במקלות אכילה (פלוס תכתובת גזענית שדלפה לעמוד האינסטגרם של בעלי החברה, סטפנו גבאנה), דולצ'ה וגאבנה הפכו בן לילה למותג השנוא ביותר בסין. כמה שנוא? הם נאלצו לבטל את תצוגת האופנה שלשמה נוצרה הפרסומת המדוברת.

עוד כתבות מעניינות:

מותה של אגדה: קרל לגרפלד נפטר בגיל 85 בפריז
איך הטרדות מיניות בחיי הלילה של גייז זה עדיין קטע?
אלפי מוסלמים נגד Nike: "הסירו את שמו של אלוהים מסוליית הנעל"

עכשיו הגיע תורה של זארה לעורר מחלוקת ולספוג אש מהקהל הסיני עקב קמפיין חדש, אך הפעם לא ברור אם הביקורת מוצדקת או שמדובר בשיגעון גדלות של האומה.

הקמפיין הבינלאומי החדש של מותג האופנה הספרדי עלה בשישי האחרון לאוויר והציג מוצרי קוסמטיקה, עם הסלוגן "Beauty is Here". הקמפיין מציג את הדוגמנית הסינית המוכרת לי ג'ינגוואן ללא איפור או פוטושופ, ועם המון נמשים על פניה. 

נמש אחד יותר מדי. הקמפיין החדש של ZARA. צילום מסך מאתר המותג
נמש אחד יותר מדי. הקמפיין החדש של ZARA. צילום מסך מאתר המותג

מסתבר שעבור הסינים, מראה מנומש מצביע על חוסר טיפוח ועוני, וכי בתרבות שלהם נהוג להסתיר "פגמים" כמו נמשים. ה"עלבון" של זארה הביא גולשים סינים רבים להביע מחאה כלפי הקמפיין בטענה שהוא מעליב את מודל היופי הסיני ומוזיל אותו בשביל בידור מערבי. אחת התגובות הפופולריות והתמוהות ביותר על הקמפיין הייתה "זהו עלבון לסין. זארה מנסים להגיד שכל האסייאתיות צריכות שיהיו להן נמשים על הפנים?". בתגובה אחרת, שזכתה גם היא להרבה לייקים נכתב: "לא מאמין שהם בחרו פרצוף מנומש בשם נשים אסייאתיות". ועל זה נאמר: תרתיחו מים ותעשו לכם תה ירוק.

סין לא מוכנה לאידאל יופי חדש. צילום מסך מאתר המותג
סין לא מוכנה לאידאל יופי חדש. צילום מסך מאתר המותג

המחאה הווירטואלית גררה דיון שלם על מודל היופי הסיני השנוי במחלוקת. רבים יצאו להגנת זארה והקמפיין, וטענו כי הגיע הזמן לצאת מגבולות אידאל היופי הנוקשה הסיני, וכי הבחירה בג'נגוואן מבורכת. בנוסף, נכתב כי הפגיעה של החברה הסינית בנשים היא גזענות כשלעצמה – פרצוף מנומש אינו עלבון.

לי ג'ינגוואן ל-ZARA. צילום מסך מאתר המותג
לי ג'ינגוואן ל-ZARA. צילום מסך מאתר המותג

נכון לעכשיו זארה העולמית לא נותנת למחלוקת לעצור את הקמפיין ואף פורסמה הצהרה בנוגע לבחירת הדוגמנית מהשלוחה הסינית של זארה:  "מדובר בקמפיין גלובלי. הדוגמניות נבחרו בידי המטה הספרדי של זארה, והתמונות המוצגות בקמפיין אינן מרוטשות והן עלו כפי שצולמו. אין כוונה לפגוע ולהשמיץ נשים אסייאתיות". דוברי המותג סיימו את ההצהרה בעקיצה קלה לקהל הסיני: "הסנדרטים האסתטיים של אנשים השתנו". לנו נותר רק לקוות שהעם הסיני יפנים.