זהירות, עבודות בכביש – תתחילו להתכונן לרכבת הקלה

סמנו ביומנים את ה-2 באוגוסט. בעוד חודש וקצת יתחילו עבודות ההקמה של חמש תחנות רכבת קלה תת קרקעיות בתל אביב, ויביאו איתן כמה שנים של עומס ופקקים

הדמיה של הרכבת הקלה בתל אביב
הדמיה של הרכבת הקלה בתל אביב

עבודות התשתית להקמת הרכבת הקלה של גוש דן צפויות להתחיל, סוף סוף, ב-2 באוגוסט. העבודות צפויות להסתיים תוך חמש עד שבע שנים. בתל אביב יוקמו תחנות תת קרקעיות בסמוך לתחנת הרכבת ארלוזורוב, בשדרות יהודית וברחובות קרליבך, שאול המלך ואלנבי. הנקודה שבה ככל הנראה יבוצעו העבודות הרבות ביותר היא צומת מעריב. הגשר הקיים במקום משנת 1976 יפורק והתחנה שתקום מתחת לצומת תפגיש בעתיד את הקו האדום והקו הירוק של הרכבת הקלה. נוסף לגשר מעריב, ייחסמו לתנועה גם קריית הממשלה ומתחם הבורסה ברמת גן.

מחר צפויה חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) להציג את התוכנית לקו האדום, שצפוי להתחיל לפעול בשנת 2021. הקו ייסע מפתח תקווה דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב ועד בת ים. בתקופת העבודות צפויות לפעול הסעות מחניוני "חנה וסע", שיוכלו להכיל עד כ-3,500 כלי רכב. נת"ע אף הבטיחו כי לאורך תוואי הרכבת הקלה ייפעלו נתיבי תחבורה ציבורית. בחברות האוטובוסים וברכבת ישראל נערכים לתגבר את הפעילות בשעות השיא. את החפירות יבצעו מכונות כריית המנהרות TBM, שאורכן 150 מטר ולהן ראש קידוח בקוטר 7 עד 14 מטרים, יבצעו את עבודות הכרייה התת קרקעיות. המכונות משמשות במקביל לכרייה ולציפוי פנימי של דפנות וקירות המנהרה הנחפרת בבטון. שמונה מכונות כאלה צפויות לפעול בתל אביב.

לפני כחודשיים פורסמה בTime Out כתבה לקראת תחילת העבודות, במסגרתה פנינו לבעלי עסקים שצפויים להיפגע מהעבודות. שרגא לרנר, בעלים של של חנות לציוד משרדי הסמוכה לגשר מעריב, סיפר אז: "אין פיצוי וזה הדבר הכי מרגיז. אני אמשיך לשלם את אותה ארנונה למרות שהולכים לבנות לי בפתח החנות חמש שנים. לי אין סכנה. אני מספיק חזק כדי לשרוד. בניתי סביבי קהל לקוחות במשך שנים ולמזלי לא כולם מכאן. למקומות כמו פיצוציות או פלאפל, שמסתמכים על עוברי אורח, יש בעיה גדולה יותר. הבטיחו לנו במפגש שישתדלו לפתור כל בעיה, אבל איך אפשר לפתור?". דיוויד, בעל עסק בשדרות יהודית, סיכם את התחושות שילוו את כולנו מאוגוסט: "בגדול אני חושב שזה יהיה פרויקט נהדר, אבל עד שיסיימו אותו אנחנו נראה כוכבים".