סטלה נביחות: דוקטור, הכלבה אכלה לי את הסמים

מה עושים אם הכלב נישנש לכם את הוויד ואיך שומרים על השיניים של חיית המחמד שלכם? ד"ר ורד בן ברוך נעמן באה לעזרת בעלי המהלכים על ארבע

אורנה, מחמדית השבוע
אורנה, מחמדית השבוע

שאלה

תקשיבי איזה סרט רע: יש לי כלבת רועה-בלגי מקסימה בת שנה וחצי שקוראים לה טיה. בשבוע שעבר אירחתי חברים. על השולחן בסלון, כרגיל, עמדה הקססונית שלי עם פרח קטן של גראס רפואי. כשהחברים הלכו, ניגשתי לטיה כדי לקחת אותה לטיול הלילי שלה. בדרך כלל היא הכי שמחה בעולם, אבל הפעם היא פשוט שכבה על הרצפה ולא זזה וכשקראתי לה בקושי הרימה את הראש. העיניים שלה היו אדומות בטרוף. קראתי לה שוב, והיא נעמדה, הלכה כמו שיכורה וכמעט נפלה. כשהסתכלתי על השולחן ראיתי שהפרח נעלם. חבר שלי חשב שזה מצחיק שהיא מסטולה לגמרי, אבל אני ממש דאגתי! חשבתי שכלבים יודעים לא לאכול מה שלא טוב עבורם. מה עושים? זה מסוכן?

הי עדי,

לצערי טיה לא תזכה בתואר הכלב המסטול הראשון בתל-אביב. לא תאמין בכמה כלבים שאכלו עוגיות חשיש, פרחי מריחואנה, ג'ראס מהודו ובדלי ג'וינטים טיפלתי בעשר השנים האחרונות. אה, ויש גם את האידיוטים שנושפים את העשן על חיית המחמד שלהם.

בוא נתחיל ונאמר שתמסור לחבר שלך שזה ממש לא מצחיק, ואפילו מסוכן. כלבים רגישים הרבה יותר מבני אדם להשפעת גראס. אם האדם הממוצע שוקל יותר מ-60 ק"ג, משקלו של כלב נע בין 50-2 ק"ג, מה שאומר שההשפעות יכולות להיות קשות בהרבה.

חשוב להבין שההשפעה והתגובה על כל חיה היא ייחודית ובלתי צפויה. החומר הפעיל במריחואנה Tetrahydrocannabinol משתנה בין צמח לצמח, בין חלקי הצמח ובהתאם לתהליך ההפקה – לכן לא תמיד ברורה לנו מה מידת הסכנה.

אז איך מזהים כלב תחת השפעת סמים ומה עושים? השפעת הסם יכולה להתבטא בחולשה כללית, הליכת שיכור מתנדנדת, עיניים אדומות, רגישות יתר, דופק חלש, ירידת לחץ דם, הרחבת אישונים ויללות. רוצים לנסות להבין מה עובר על הכלב, חפשו חבר שחווה "טריפ רע", ותשאלו אותו איך הוא הרגיש – זה בדיוק מה שחוותה טיה המסכנה.

מה עושים? קודם כל אם ידוע בוודאות שנאכל סם יש לגשת מהר למרפאה. אם לא עברה שעה ולא הופיעו סימני השפעה, הווטרינר צריך לגרום להקאה. אם השפעת הסם כבר החלה, חשוב להיבדק ולהתחיל בטיפול תומך, שיכול לכלול עירוי לקבלת נוזלים, חימום ותרופות הרגעה במידת הצורך. חשוב מאוד לספר לווטרינר מה בדיוק נאכל כדי לקצר את תהליך הבירור ולהתאים טיפול נכון במהירות. לרוב, עם טיפול תומך, ההשפעה עוברת לגמרי תוך יממה עד 3 ימים.

אגב, זה יכול לקרות גם לחתולים, אבל בדרך כלל הקורבנות הם כלבים, שסקרנים מאוד מטבעם ונוטים לזלול כמעט כל מה שהם רואים בלי חשבון.

ועוד מילה:  קחו אחריות על חיות המחמד שלכם! תרחיקו את החומר, שימו את הקססונית בארון, על מדף גבוה, בכספת – רק אל תשאירו את העניינים שלכם על השולחן בסלון או בטווח בליעה.

ורד

לטורים נוספים:
מה עושים עם כלב שננשך?
על תולעים וקישואים
דוקטור, החתולה השתגעה

תשאירי טיפ

כמו בני אדם, גם כלבים סובלים מאבן שן שיכולה להוביל לריח פה רע, כאבי שיניים, דלקות ועקירות. בדיוק כמונו גם להם צחצוח שיניים עוזר להתמודד עם הבעיה. כדי להתחיל כבר כשהם גורים. גזעים קטנים נוטים להצטברות מהירה יותר של אבן שן ונטייה לדלקות חניכיים. את השיניים מומלץ לצחצח בעזרת אצבעוני רך או מברשת שיניים קטנה. וזהירות: לא להשתמש במשחות שיניים של בני אדם, הן מכילות פלואוריד ועוד תוספים המסוכנים לכלבים וחתולים. 

מחמד השבוע

שם: אורנה

הורים גאים: אורן ורונה ברנדס (כן, אורנה היא הנכדה של ננסי)

גיל: שנה וחודש

ביוגרפיה: אורנה אומצה בגיל 4 חודשים מבית אומנה בחדרה, אחרי שנמצאה נטושה וקשורה לעץ. מאז היא הפכה למלכת גינת הכלבים והיא כנראה הכלבה השקטה בתבל ("בלילה הראשון בבית היה ניסיון קל של חצי יללה, ואז צעקנו 'די' מהמיטה ומאז לא שמענו ציוץ").

אורנה, מחמדית השבוע
אורנה, מחמדית השבוע

מה אומרים הגנים: אורנה היא כלבה מעורבת ככל הנראה עם שנאוצר, שמקורו בגרמניה ומשתייך למשפחת הטרייר. השנאוצר הוא כלב חכם, קשור ונאמן לבעליו וגם קל לאילוף. צייד של מכרסמים וציפורים, כלב שמירה ולווייה. כמו אורנה, השנאוצרים הם כלבים שקטים הידועים כלא-נבחנים ועם זאת חברותיים מאוד ותמיד ינסו לרצות את בעליהם.

תחביבים: אורנה היא כלבה עם תיאבון בריא והעדפה לכרסום חבלים, כריות, מיטות, רגליים של שולחן וכרבוליות. ברחוב היא תמיד תדאג לניקיון ותרים כל ענף שנקרה בדרכה.

גיליון רפואי: אוזניים רגישות, שמצריכות טיפול שבועי עם תמיסה מיוחדת למניעת חזרה של דלקות.

דבר ההורים: זו היתה פשוט אהבה מליטוף ראשון. דרך אגב, השם אורנה הוא שילוב של השמות שלנו, אורן ורונה. כן אנחנו יודעים, דביק רצח. תתמודדו (:

אורנה, מחמדית השבוע
אורנה, מחמדית השבוע

 

 .Time Out שאלות אפשר להפנות למערכת

ד"ר ורד בן ברוך נעמן, וטרינרית, מרפאה לחיות מחמד ירמיהו 48, תל אביב. בדיקות רפואיות, יעוץ, חירום ביקורי בית ואהבה. 03-7395527