את ואני והאופרה הבאה: חנוך לוין חוזר לבמה בדיוק בזמן

"חנוך לוין - האופרה" (צילום מתוך חזרה: יוסי צבקר)
"חנוך לוין - האופרה" (צילום מתוך חזרה: יוסי צבקר)

המלחמה קטעה את החזרות על "חנוך לוין - האופרה" רגע לפני הפרמיירה. עכשיו היצירה המקורית חדשה של האופרה הישראלית, שמעניקה עיבוד אופראי מאת חמישה מלחינים למיטב היצירות והדמויות של לוין, שבה אל חדר החזרות לקראת הבכורה שנדחתה לסוף החודש. והשירים של לוין רלוונטיים מתמיד

רק אתמול דיווחנו כאן על הטיפול שעומדת להעניק תזמורת המהפכה למונטי פייתון באופרה הישראלית, והנה נוחתת בהיכל האופראי הפקת ענק מקורית נוספת שקורצת לקהל רחב: "חנוך לוין – האופרה", יצירה אופראית חדשה עם מיטב הדמויות העצובות והמצחיקות של גדול המחזאים הישראליים בכל הזמנים ומוזיקה מקורית של חמישה מלחינים ישראליים.

>> מונטי פייתון בדרך לאופרה עם תזמורת, מקהלה ותוכי מת
>> חנוך לוין, עכשיו יותר מתמיד: 7 סיבות לא לגעת בטקסט פוליטי

ב-8 באוקטובר, אחרי שבועות ארוכים של עבודה בחדר החזרות, היו אמורים זמרי ההפקה החדשה להתחיל את החזרות שלהם על במת האופרה לקראת הפרמיירה שתוכננה לשבוע שלאחר מכן. במקום להתייצב על הבמה, מצאו את עצמם חברי האנסמבל מתמודדים עם קרובי משפחה שנחטפו לעזה, עם סיוע לבני משפחה וחברים קרובים שהצליחו להימלט מהטבח, עם בני זוג שהוקפצו למילואים ועם פצע מדמם בלב. בשבועות שלאחר מכן הם הופיעו במרכזי קליטה של מפונים, במקלטים באשקלון ובכל מקום שבו יכלו להביא קצת אור לנפגעי המלחמה. עכשיו הם חוזרים אל חדר החזרות ונערכים שוב לעלות על הבמה ולהביא לקהל תיאטרון אופראי שונה לגמרי.

"חנוך לוין – האופרה" (צילום מתוך חזרה: יוסי צבקר)
"חנוך לוין – האופרה" (צילום מתוך חזרה: יוסי צבקר)

המערכונים בהפקה נבחרו על ידי עידו ריקלין, הדרמטורג של האופרה הישראלית, מתוך מחזות ושירים שנכתבו בתקופות שונות של כתיבתו של לוין, וגם כמה "שירי ילדים" משעשעים וכואבים אותם הלחין יוסי בן נון, המלחין היחיד בקבוצה שזכה לעבוד עם חנוך לוין עצמו והלחין את המוזיקה לכמה מההצגות שביים לוין. הקטעים שנבחרו עוסקים בסיפוריהן של הדמויות האנושיות אותן היטיב לכתוב חנוך לוין, אך ביניהם גם כמה קטעים שנותרים תמיד רלוונטיים למצב הישראלי, כמו השירים האנטי-מלחמתיים "את, אני והמלחמה הבאה" ו"שחמט".

"חנוך לוין – האופרה" (צילום מתוך חזרה: יוסי צבקר)
"חנוך לוין – האופרה" (צילום מתוך חזרה: יוסי צבקר)

חמשת המלחינים הישראלים – יוסי בן נון, דוד זבה, יונתן כנען, יונתן קרת ורוני רשף – בראו לכל אחד מהקטעים עולם מוזיקלי מלא בהומור, בכאב וברגש, כל אחד מהם בשפתו המוזיקלית הייחודית.ההפקה, בניצוחו ובניהולו המוסיקלי של דוד זבה ובבימויה של שירית לי וייס, מחברת בין עולם האופרה לבין הדמויות הלויניות המביאות כל סיטואציה אל הקצה שלה. לצורך עיצוב ההפקה התאסף צוות יוצרים ישראליים מוכשרים ומוערכים: מעצב התפאורה אדם קלר, מעצבת התלבושות אולה שבצוב ומעצב התאורה נדב ברנע.

>> "חנוך לוין – האופרה", החל מה-29.1, האופרה הישראלית, שדרות שאול המלך 19. עוד פרטים וכרטיסים כאן