חנוך לוין היה מקור והשראה ליצירות רבות. עכשיו תור האופרה

"חנוך לוין: האופרה" (צילום: מיכל חלבין)
"חנוך לוין: האופרה" (צילום: מיכל חלבין)

האופרה הישראלית תפתח את העונה החדשה שלה בארבע הופעות חגיגיות של "חנוך לוין - האופרה", פרויקט אופראי מקורי ושאפתני שמורכב ממערכונים וקטעים ממחזות ושירים שכתב המחזאי הנערץ. על הפסקול: חמישה מלחינים ישראלים - אחד מהם עבד בתיאטרון עם לוין עצמו

11 בספטמבר 2023

מאז מותו בטרם עת של חנוך לוין ב-1999, חוגגת אותו התרבות הישראלית במגוון מחוות ודרכים, והשפעתו מהדהדת מבעד לחיי היומיום ונוכחת מאוד לאור ההתפתחויות האקטואליות של השנים האחרונות, אבל כזה עוד לא היה לנו: "חנוך לוין – האופרה", הפקה אופראית מקורית, ישראלית וחדשה למוזיקה מקורית של חמישה מלחינים ישראלים, תפתח את עונת 2023/24 של האופרה הישראלית כחלק מחגיגות ה-80 להולדתו של המחזאי הנערץ.

חמישה מלחינים ישראליים קיבלו לידיהם מערכונים, שירים וקטעים ממחזות שכתב חנוך לוין והפכו אותם לחגיגת תיאטרון אופראי. חמשת המלחינים המייצגים דורות שונים של כתיבה מוסיקלית – יוסי בן נון, דוד זבה, יונתן כנען, יונתן קרת ורוני רשף – בראו לכל אחד מהקטעים עולם מוזיקלי מלא בהומור, בכאב וברגש. כל מלחין הביא עימו את השפה המוזיקלית הייחודית שלו, כדי לייצר פסיפס מוזיקלי שמבטיח להיותר מרהיב.

המערכונים השזורים באופרה נבחרו על ידי עידו ריקלין, דרמטורג האופרה הישראלית, מתוך מחזות ושירים שנכתבו בתקופות שונות של כתיבתו של לוין (ביניהם "סוחרי גומי", "יעקובי וליידנטל", "רווקים ורווקות", "הג'יגולו מקונגו" ועוד, לצד כמה משיריו המוכרים ("לונדון", "חיה לי מיום ליום"), וגם כמה "שירי ילדים" משעשעים וכואבים אותם הלחין יוסי בן נון – המלחין היחיד בקבוצה שזכה לעבוד עם חנוך לוין עצמו והלחין את המוזיקה לכמה מההצגות שביים לוין.

ההפקה, בניצוחו ובניהולו המוסיקלי של דוד זבה ובבימויה של שירית לי וייס, מחברת בין עולם האופרה לבין הדמויות הלויניות המביאות כל סיטואציה אל הקצה שלה. לצורך עיצוב ההפקה התאסף צוות יוצרים ישראליים מוערכים: מעצב התפאורה אדם קלר, מעצבת התלבושות אולה שבצוב ומעצב התאורה נדב ברנע. יחד עם הבימאית לי וייס הם הפכו כל מערכון וכל שיר להפקה קטנה בפני עצמה, שעבורה נברא עולם עם צבע, סגנון ותקופה ייחודיים.

אז לפחות שהאופרה תהיה אופרה. חנוך לוין (צילום: פסי גירש)
אז לפחות שהאופרה תהיה אופרה. חנוך לוין (צילום: פסי גירש)

"המפגש בין הטקסט הלוויני, המוזיקה האופראית ומקומות ההתרחשות הלעיתים בלתי סבירים חושפים את הרגעים הכי אנושיים, מצחיקים, חמוצים, כואבים ומלאי חמלה," מסבירה שירית לי וייס. "יש משהו מורכב ומרתק בחיבורם של קטעים שונים ממחזות, מערכונים ושירים שנכתבו על ידי חמישה מלחינים שונים. אך המורכבות הזאת גם משחררת. יש הרבה חופש. המוזיקה מעניקה לטקסט זמן אחר, דגשים חדשים, מעצימה ומאפשרת את הדרמה הנוקבת של לוין, נותנת לנו עוד צבע ועוד זמן עם כל דמות. בכל סצנה יש הפתעה".

"לטקסטים של חנוך לוין, בין השאר, יש כבר איכויות נדירות רבות של ליברית אופראית, הם אינם הולכים סחור סחור", הסביר המלחין והמנצח דוד זבה. "הם עתירי פאנצ'-ליינים שלעולם אינם מתנצלים או מעודנים, הם נוגעים בפסגת האידאל כפי שהם נוגעים בתחתית הגועל, במילים המזוקקות, הכואבות, היפות, הדוחות, המביכות, והן באות וחוזרות אל האנושי במלוא יופיו וכיעורו. טקסטים כאלה מזמינים כל מלחין, מגרים אותו ומפעילים אותו. התחושה היא שחוקי-המשחק הלוויניים הם: אין חוקים! מותר לומר הכל, מותר לגעת בכל דבר, בחיים ובמוות, להפליג מתחתיות הכיעור והעליבות אל הפורקן או הקטסטרופה".
>> "חנוך לוין – האופרה", 22-17 באוקטובר 2023, בית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ'). עוד פרטים וכרטיסים כאן