יוצרי "אורי ואלה" קולעים שוב: "טיטו ורוחו" מפלרטטת עם הסכנה

לבד על החלון. "טיטו ורוחו". צילום: אוהד רומנו, באדיבות HOT ו-NEXT TV
לבד על החלון. "טיטו ורוחו". צילום: אוהד רומנו, באדיבות HOT ו-NEXT TV

חיכינו לה 7 שנים, וזה היה שווה כל רגע: סדרת ההמשך של "אורי ואלה", שמצליחה להיות קורעת מצחוק גם בשיאם של רגעים קשים, ומלאת רגישות גם ברגעים הכי וולגריים. והכי חשוב - היא מבינה ורואה אנשים, לרבות כל הפרטים הקטנים. מרגש לראות יצירה ישראלית ברמה כזו

6 בפברואר 2024

כמה שנים נהדרות עברו על הטלוויזיה הישראלית. עד כדי כך נהדרות שסדרות שבעשור אחר היו הופכות למפלצת הייפ הופכות לעוד סדרה ישראלית מעולה. קחו לדוגמה את "אורי ואלה" – פיסת טלוויזיה מעולה במיוחד שעדיין עוברת מפה לאוזן כהמלצה, אבל יותר מהסוג של "יש מצב שפספסתם" במקום "הקלאסיקה שאתם בטח כבר מכירים". צרות טובות, אנחנו יודעים, אבל זו באמת סדרה מספיק טובה בשביל שנרצה להרעיף עליה שבחים שוב ושוב בכל הזדמנות.

>> היהודי הסרבן: דווקא כשאנחנו הכי צריכים לארי דיוויד, לא בא לו

והנה, אחרי המתנה ארוכה מדי (7 שנים מאז הסדרה, 5 מאז הסיקוול דווח לראשונה), ההזדמנות המושלמת הגיעה. "טיטו ורוחו", הספין אוף החדש שיצרו דינה סנדרסון ויובל שפרמן (תסריטאית ובמאי "אורי ואלה") הגיעה אמש ל-VOD של HOT, וביום חמישי הקרוב תשודר גם ב-HOT3. הסדרה החדשה מתמקדת בדמותו של צוקי, מסעדן ושף-סלב נהנתן בגילומו של פבלו רוזנברג, שגנב את ההצגה בסדרה ההיא, ובגדול, ברומן עם דמותה של סנדרסון.

עכשיו אנחנו זוכים להציץ לעולמו, ועוד ברגע קריטי במיוחד – בת זוגו עדן (מגי אזרזר) עומדת להביא לעולם את בתם המשותפת, בזמן שאשתו לשעבר סמדר (שרית וינו אלעד) חווה משבר נפשי ומתארחת בביתם של השניים, אחרי שאף קרוב משפחה אחר לא התייצב לעזרתה. במקביל יש גם קיצוצים ושינויים במסעדה שלו, אותם אחיו מישאל (בגילומו של שמוליק רוזנברג, אחיו של הכוכב) מוביל ברפיסות מסוימת, בעודו מתפקד גם כמנהלו האישי של צוקי בעודו מתמודד בעצמו עם מאבק גירושים בלתי נגמר.

כמו כל ספין אוף טוב באמת, "טיטו ורוחו" מנתקת מיד את חבל הטבור ולא מנסה לשחזר או למחזר את הסדרה שמתוכה נוצרה. הכל בה נוצר כדי להתאים לגיבור שלה – הטון שמערבב בגסות קומדיה ודרמה, המבנה העלילתי שמתאים את עצמו לבלאגן שלא נגמר והתוכן עצמו, שנוגע בנמוך והצעקני בלי לוותר על אהבת אדם עזה. היא קורעת מצחוק גם בשיאם של רגעים איומים וקשים ומלאת רגישות גם ברגעים הכי וולגריים של גיבוריה. והכי חשוב – כמו צוקי, זו סדרה שמבינה ורואה אנשים לרבות כל הפרטים הקטנים, אלה שקל להתעלם מהם או להעמיד פנים שפספסנו. זה גם נראה מרהיב, בזכות הצילום היפהפה כתמיד של גיא רז.

שלושת הפרקים הראשונים של "טיטו ורוחו" הם כמעט שלושה סרטים קצרים באופיים, ומתמקדים כל אחד בסיפור אחר – הראשון סובב סביב אירוע יום ההולדת הגנדיוזי של עדן ותוצאותיו, השני הוא מעין יום בחיי מישאל והשלישי מתמקד במתח בין עדן וסמדר על רקע חשש בריאותי. זה מבנה שמזמין צפייה מרוכזת ואנטי-בינג'ית של פרק בשבוע, כזו שמאפשרת לצופה להישאב לעולם המסוים של הפרק עצמו ולא רק לחכות לסצנה שתקדם את הסיפור קדימה. בסיום השלושה הזו כבר יש לנו לפחות ארבע דמויות מרתקות שרק בא לנו להכיר עוד ועוד. לא בהכרח בגלל מי שהן – אף אחד מהם איננו אדם קל או נוח לעיכול – אלא דווקא בגלל שהם מרגישים כמו אנשים שלמים, מורכבים ומתפתחים תמידית.

קחו לדוגמה את עדן – דיווה נרקיסיסטית מהסוג שהיה יכול לככב בסרטון "איזה יפה אני, איזה שווה אני", אבל לא תתפסו אותה מאבדת ככה את השליטה העצמית. היא רוצה שהכל יעשה על פי דרכה, וממהרת להתפוצץ ולרדת לפסים האישיים כשהיא מרגישה מאויימת. כשהיא חושבת שהרופאה של סמדר מזלזלת בה היא שורטת לה את האוטו. אל סמדר עצמה היא פונה בדמעות במה שנראה כמו רגע של בונדינג בין שתי נשים שונות מאוד זו מזו, אבל אז מפתיעה עם מונולוג נוזף על כך שסמדר שולחת את הילדים אליה הביתה בבגדים לא נקיים או בלי דיאודורנט. ועדיין, קשה מאוד לשנוא אותה ואפשר לגמרי להבין כל צעד שלה, גם הכי מכוער.

גלריית דמויות מוצלחת. "טיטו ורוחו". צילום: אוהד רומנו, באדיבות HOT ו-NEXT TV
גלריית דמויות מוצלחת. "טיטו ורוחו". צילום: אוהד רומנו, באדיבות HOT ו-NEXT TV

באותה הצורה, צוקי הוא הרבה יותר מטיפוס נהנתן וראוותן שאוהב לחיות טוב ולהיות בטוב עם כולם. הבועה הזו התפוצצה כבר ב"אורי ואלה", וכאן הניסיון לפענח את דמותו היא לב העניין, גם כשהסובבים אותו גונבים את הפוקוס. ההתעקשות של צוקי להישאר אדם שמח, נמרץ ואופטימי לא משנה מה נובעת מתמימות או מאיזה כוח פנימי נסתר, והיא פרפורמנס. גם בתוך עלילת הסדרה צוקי הוא גם כוכב טלוויזיה, וההצגה שלו לא מסתיימת כשהמצלמות כבות. הצורך הכפייתי לדבוק בטוב הוא במידה רבה גם ניסיון לעודד ואפילו לרצות את האנשים שקרובים אליו – ולפעמים גם הדרך שלו לשמור על שליטה. האקסטרוברטיות הזו מונגדת לצניעות המסוימת שבה אמו ואחיו נושאים את עצמם, וכמובן גם לסמדר הדיכאונית, שבאחד הפרקים מתנצלת בפניו בכנות על כך שלא הייתה מצטרפת אליו מספיק לאירועים ויציאות כשהיו נשואים.

הטריקיות של "טיטו ורוחו" היא העובדה שחוץ מניאונסים רגשיים ודמויות מורכבות יש בה גם אלמנט סנסציוני מסוים. גם בגלל שצוקי הוא אדם כאוטי ומונע רגש, גם בגלל שהקשר בינו לבין עדן הוא תיבה ענקית של חומר נפץ, אבל בעיקר בגלל גובה הסיכונים. אנחנו פוגשים כל אחת מהדמויות בסדרה כשהיא עומדת במידה מסוימת על סיפו של בור פתוח, והרבה מהעניין בפרקים הראשונים נובע מהפלרטוט עם הסכנה הזו, עם האפשרות שנזק אמיתי ייגרם למישהו או למשהו. השאלה היא כמה נחושה תהיה הרגל על הגז, ועד כמה היוצרים ירגישו צורך לאזן את המורכבות שלה עם רגעי שיא דרמטיים.
"טיטו ורוחו", זמין ב-HOT VOD, ישודר ביום ה' ב-22:00 ב-HOT3