האריה האחרון: יבגני אריה, מייסד תיאטרון גשר, הלך לעולמו

יבגני אריה (צילום: דין אהרוני רולנד)
יבגני אריה (צילום: דין אהרוני רולנד)

מייסד תיאטרון גשר הלך לעולמו הלילה בניו יורק בגיל 74. האיש ששינה את פני התיאטרון הישראלי עם עלייתו לארץ ב-1990 וביים מאז כ-40 הצגות בארץ ובחו"ל גידל כאן שלושה דורות של שחקנים ויוצרים. יהי זכרו ברוך

היום (רביעי) בשעות אחר הצהריים יצאה מתיאטרון גשר ההודעה המצערת על על פטירתו של מייסד התיאטרון והמנהל האמנותי, יבגני אריה, שהלך לעולמו הלילה בבית חולים בניו יורק, בן 74 במותו.

אריה, מהיוצרים פורצי הדרך ששינו את התיאטרון הישראלי בעשורים האחרונים, נולד במוסקבה ב-1947. הוא למד תיאטרון בלנינגרד אצל הבמאי הנודע גאורגי טובסטונוגוב, החל לביים בתיאטראות המובילים בעיר ולאחר מכן שב למוסקבה וביים בתיאטרון על שם מאיאקובסקי.

במשך שנים היה אריה מסורב עלייה. רק ב-1990 הצליח לעלות ארצה יחד עם קבוצת שחקנים שרובם היו תלמידיו. כאן, יחד עם סלבה מלצב, הוא הקים את תיאטרון גשר.

שינה את פני התחום בישראל. תיאטרון גשר (צילום: יח"צ)
שינה את פני התחום בישראל. תיאטרון גשר (צילום: יח"צ)

שיטת הבימוי הייחודית והראייה האמנותית החדה זיכתה את אריה לתשואות רבות ואהבת הקהל בארץ ובעולם. יצירותיו הציגו בכל רחבי העולם, מבוגוטה שבקולומביה, עד בייג'ינג שבסין, דרך מוסקבה, ברלין, ניו-יורק ועוד. יבגני אריה היה איש חינוך והאמין רבות בכישרונות צעירים.

בתיאטרון גשר גידל שלושה דורות של שחקנים צעירים שרבים מהם מהווים כיום את גרעין הלהקה. הוא שימש כפרופסור אורח במכון האירופי למשחק בפריז, ב"ג'וליארד" בניו-יורק ובאוניברסיטת תל אביב.

אריה זכה בפרסים רבים, ביניהם פרס רוזנבלום לאומנויות הבמה, פרס א.מ.ת., בפרס "מסכת הזהב" (פרס התיאטרון הלאומי של רוסיה) ומספר פעמים בפרס התיאטרון הישראלי. קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה העברית, ממכון וייצמן ויחד עם תיאטרון גשר בתארים דומים של אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת תל אביב.

אולם ומלואו. מאחורי הקלעים של תיאטרון גשר בקורונה (צילום: איליה מלניקוב)
אולם ומלואו. מאחורי הקלעים של תיאטרון גשר בקורונה (צילום: איליה מלניקוב)

הוא שימש כמנהלו האמנותי של תיאטרון גשר מיום היווסדו עד שנת 2019. במהלך השנים ביים למעלה מ-40 הצגות. הבולטות שבהן: "רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים", "אדם בן כלב", "עיר. סיפורי אודסה", "כפר", "השטן במוסקבה" , "העבד", "שונאים. סיפור אהבה", "יונה ונער", "הדיבוק", "אורסטיאה" ועוד. כמו כן ביים מספר אופרות בתיאטרון הבולשוי במוסקבה, הצגות בתיאטרון סוברמניק מוסקבה, בניו-יורק ובלטביה.

מנכ"לית תיאטרון גשר, לנה קריינדלין, אמרה בהמשך להודעה ש"אנחנו המומים וכואבים את לכתו בטרם עת של יבגני אריה ועדיין מחפשים את המילים. התיאטרון העולמי מאבד היום את אחד הבימאים והיוצרים החשובים בדורו ואנחנו בתיאטרון גשר מאבדים את המורה, האב, החבר ומי שהיה ויישאר חלק בלתי נפרד מהתיאטרון, מייסדו ומקימו, הלב והמהות של גשר".