חברות המשלוחים לא הותירו לנו ברירה: נדרשת אפליקציה מתחרה

לאחר 3 סגרים הבנו ששוק המשלוחים יישאר פה להרבה זמן ושההתנהגות האגרסיבית של החברות - מהלך מחושב. הכוח צריך לחזור למסעדנים, ותחרות טובה היא הפתרון

שליח וולט בתל אביב בחורף (צילום: שלומי יוסף)
שליח וולט בתל אביב בחורף (צילום: שלומי יוסף)

שנת 2020 עמדה בסימן מהפכה לוגיסטית טכנולוגית, שהתעצמה מאוד בעקבות מגפת הקורונה וההגבלות. תל אביב מנוקדת בנקודות כחולות וכתומות, שבזמן סגר הן המנוע של העיר. לחברות האלו שבשמן השליחים פועלים יש מונופול על המוצר המסעדני, שהוא הענף שלי. אני לא רוצה להזכיר שמות כי חברות ספציפיות אינן מעניינות אותי, אלא הענף והתופעה.

ועדיין, לצורך העניין נשתמש בוולט, שהיא הדוגמה הטובה ביותר: חברה מפינלנד שנכנסה לתל אביב לפני כשנתיים בסערה והציגה מודל משופר למערך משלוחים למסעדות, תוך הבנה ממשית של צורכי השוק מצד המסעדנים ומצד הלקוחות. למשל מנגנון אי הוודאות בוטל. פעם היינו מזמינים משלוח בטלפון ומחכים לשמוע את הטוסטוס עוצר ליד הבית. היום אפשר לדעת בכל נקודה בזמן היכן האוכל נמצא. השיפורים הטכנולוגיים ארוזים באריזה סקסית, וכשהכול עובד כרגיל אין שום בעיה. אני גם אחד הראשונים שהחל לעבוד עם וולט ברמת אביב וייעצתי למסעדנים אחרים לנהוג כך. חשוב לי להדגיש שאין לי שום דבר נגדם ברמה האישית ובזמנים רגילים ההתקשרות היא win win situation.

השף יהונתן בורוביץ. צילום: יח"צ
השף יהונתן בורוביץ. צילום: יח"צ

אלא שאז הגיע הקורונה והמשלוחים השתלטו על השוק בצורה גורפת. המסעדנים נמצאים בסגר כפול כי כל מוצר שאנו רוצים למכור חייב לעבור דרך חברת שליחויות. אם מישהו הולך באבן גבירול ורוצה לקנות שווארמה, הוא אינו יכול לעשות זאת מבלי לעבור דרך מערכות הזמנה וסליקה של חברות שליחויות (או להזמין משלוח לטווח קצר, ישראבלוף שאינו מותיר לנו ברירה).

לאחר שלושה סגרים עוקבים הבנו ששוק המשלוחים יישאר לאורך זמן. הוא אולי ייחלש מעט אך ודאי לא יתפוגג. מכיוון שכך יש צורך בפתרון מערכתי שפירושו עידוד יצירת שחקנים חדשים בענף מתוך מחשבה כלכלית פשוטה שצעד זה יוביל לירידה בעמלות. חברות משלוחים בעולם מקבלות הון רב מקרנות השקעות על מנת להגדיל את נתח השוק. הן משקיעות כסף רב בפרסום ולכן מצהירות שאינן מרוויחות. לו רצו בכך הן יכולות היו להסתפק בפחות, ועובדה שכבר היו שני מהלכים מצדן להפחתת עמלות לפרק זמן מסוים.

יש מסעדנים שלא ידברו נגד חברות המשלוחים כי הן מחזיקות במאה אחוז מקו החמצן שלהם

ברמת המאקרו גיליתי שההתנהגות האגרסיבית של חברות המשלוחים היא מהלך מחושב. זה לא משהו שנולד כלאחר יד, וקו ישיר נמתח בין ההתנהגות האגרסיבית שלהן בשוק לבין האגרסיביות שבה חלק מהשליחים נוהגים בכביש. זו מנטליות ארגונית דורסנית שמטרתה לייצר לעצמה נתח שוק גדול, כדי שכשאותן חברות יגיעו להנפקה הן יוכלו להראות למשקיעים שהן שולטות בשוק.

ברשת יש סיפורים מטורפים על חברות משלוחים שגייסו מסעדות באגרסיביות, אפילו מקומות שלא הסכימו לעבוד איתן. בארה"ב התפרסם מקרה של פיצריה שצורפה לאפליקציית DoorDash ללא הסכמת הבעלים, שקיבל תלונות על שירות לקוי למרות שהוא לא עושה משלוחים.כשנכנסה הזמנה, חברת המשלוחים היתה שולחת נציג למסעדה לקנות פיצה, שאף נמכרה במחיר נמוך יותר מאשר בתפריט – 16 דולר במקום 24 דולר. חברת המשלוחים מימנה 8 דולרים על חשבונה רק כדי להגדיל את נתח השוק!

דבר נוסף שמהותי לנו הוא שאין עם מי לדבר בחברות המשלוחים. אי אפשר להתקשר אליהן והתקשורת נעשית אך ורק דרך האפליקציה. זו מנטליות של חברות גדולות כמו פייסבוק וגוגל. מכיוון שהתקשורת מציגה כאילו אני במלחמה עם חברות המשלוחים – למרות שהמלחמה שלי אינה נגדן אלא לטובת המסעדנים – יצא שאני שומע מאנשים רבים שאינם אוהבים את חברות המשלוחים. אני אישית לא שם את עצמי במאה אחוז בידיים שלהן. העסק שלי ברמת אביב עובד עם חברות משלוחים בהיקפים שמאפשרים לי לדבר בפה מלא ולא להתחבא בעילום שם. יש מסעדנים רבים שלא ידברו נגד חברות המשלוחים כי הן מחזיקות במאה אחוז מקו החמצן שלהם.

"עסקים קורסים בגללכם". הפגנת מסעדנים בתל אביב, יולי 2020 (צילום: גטי אימג'ס)
"עסקים קורסים בגללכם". הפגנת מסעדנים בתל אביב, יולי 2020 (צילום: גטי אימג'ס)

מכל הסיבות הללו החלטנו בעמותת "מסעדנים חזקים יחד" שאנו חייבים לייצר אלטרנטיבה. לכן הכרזנו על מהלך להקמת אפליקציה או גוף מתחרה במימון המסעדנים, של המסעדנים ובשביל המסעדנים, וגם לטובת הענף כולו. העלות מוערכת בשלושה-חמישה מיליון ש"ח, סכום שאינו גבוה כמו שאולי נשמע כי יש מסעדות ובתי עסק שמשאירים אצל חברות השליחויות עמלות בסדר גודל של מאות אלפי ש"ח בחודש. אנחנו לא רוצים להילחם בחברות המשלוחים אך מרגישים שהן גוזרות קופון ושהכוח שלנו הולך ונשחק.

העיר בכחול: תל אביב, הגיע הזמן לדבר על Wolt

הכוח צריך לחזור למסעדנים, ואנו מאמינים שגם ללא הוצאות שיווק יהיה ביקוש מצד הקהל לפלאפל של הקוסם, לפיצה של מגזינו ולקבב של M25. עצם הפרסום על כך שאנו מנסים לייצר חלופה הביא למבול פניות מצד מסעדנים שרוצים להצטרף או לעזור, כמו גם חברות טכנולוגיה וסטארט אפ וקרנות השקעה. לפני זמן קצר נכנסה לשוק שחקנית חדשה בשם take, שזו כבר בשורה טובה – אפליקציית משלוחים באוריינטציה חברתית, שגובה העמלה שלה מחצית מזו של וולט. היא עדיין לא שינתה את כללי המשחק אך היא בוודאי אטרקטיבית יותר מחברה שעד לא מזמן לא ענתה לי לטלפון. בסוף התהליך מטרתנו ליצור שוק משוכלל. גם אם הפתרון לא יהיה שלנו ועלינו – אנו נעודד את שבירת הדואופול.

הכותב הוא השף של M25 וממובילי "מסעדנים חזקים יחד"