הבועה

התל אביבים שהחליטו לשים סוף לכלים חד פעמיים

הישראלים משתמשים מדי שנה בכ-4.5 מיליארד צלחות, כוסות וסכו"ם חד פעמיים. יותר ויותר יוזמות עצמאיות מנסות לשנות את זה

חד"פ (צילום: Shutterstock)
חד"פ (צילום: Shutterstock)

בזמן שבעיריית תל אביב עוד מתלבטים אם לאסור על הכנסת כלים חד פעמיים לחוף הים, יוזמות עצמאיות של תל אביבים שמבינים את צו השעה צצות כמו פטריות אחרי הגשם. אחרי הבלוק שהודיע כי לא יחלק יותר כוסות חד פעמיות וקשי פלסטיק במועדון, והורים שהצליחו לשכנע את העירייה להוציא את החד"פ מגני הילדים והצהרונים, מגיעות יוזמות נוספות בנושא.

בית הקפה היפואי הטבעוני מיכאלנג'לו החל להשאיל ללקוחותיו כלים רב פעמיים בחינם עבור אירועים. "כמה פעמים קרה לכם שארגנתן.ם ארוע משפחתי, יומהולדת למישהו שאתם אוהבים או אפילו סתם ישיבה עם חברים. אבל אז הבנתם שיש לכם מעט צלחות ויותר מידי אנשים?", הם כתבו בפוסט שפרסמו בפייסבוק. "בימים אלו אנחנו יוצאות עם יוזמה יצירתית במיוחד שבה אנו קוראות לקהל להגיע ולקבל מאיתנו בהשאלה כלים רב פעמיים לאירועים מיוחדים ללא תשלום. לדוגמא אם חוגגים יומולדת אפשר להגיע למסעדה ולקבל כלים תמורת פיקדון ולהחזיר כשמסיימים!".

????????????**חד־פעמי**כמה פעמים קרה לכם שארגנתן.ם ארוע משפחתי, יומהולדת למישהו שאתם אוהבים או אפילו סתם ישיבה עם חברים. אבל…

פורסם על ידי ‏Michelangelo מיכלאנג׳לו‏ ב- יום שני, 20 בינואר 2020

מסעדת אייבי יצאה לאחרונה ביוזמה נרחבת אף יותר, עם תקופה שבה הוציאו לחלוטין את הפלסטיק החד פעמי מהמסעדה.

בתמונה: כמות הפלסטיק שהמסעדה שלי צורכת ב-4 ימיםכשפתחנו את אייבי היה ברור שלצד הקולינריה אנחנו נקדם גם ערכים של שמירה…

פורסם על ידי ‏אייבי Abie‏ ב- יום ראשון, 24 בנובמבר 2019

להקת Water Knives התל אביבית החליטה להגיע לכל הופעה שלה עם כוסות מחומרים מתכלים של חברת Green Goods, כדי להחליף את הכוסות בבר לזמן ההופעה לכוסות מהסוג הזה. "עד שכל מקומות הבילוי והמועדונים יגישו שתייה בכלים מתכלים שלא נתקעים על כדור הארץ לנצח בשביל 10 דקות של בירה – ניקח אנחנו את האחריות וננסה להביא את השינוי מלמטה", אומרים חברי הלהקה, יאיר יונה ועופר ביימל, שישיקו את הניסוי הזה בהופעה בכולי עלמא ב-15 באוקטובר. "שהקהל שלנו ישתה את החיים, וכדור הארץ לא יסבול באותו הזמן".

מה לגבי הטענות שגם כלים חד פעמיים מחומרים מתכלים הם לא הפתרון, אלא מעבר לכלים רב פעמיים בלבד?
יונה: "מן הסתם אתה לא יכול לנצח את כל הקרבות בעולם ותמיד בכל המעשים שלנו נייצר נזק איפשהו למישהו איכשהו. ווטר נייבז לא יצילו רעבים באפריקה אבל אם אנחנו יכולים להוריד קצת את רמת הנזק בכך שאקטיבית נביא איתנו כלים שעושים פחות חרא – הרווחנו".

בתוך כך, יוזמה עצמאית חדשה בשם רב פעמי מנסה לענות על האתגר הקשה ביותר בנושא – אירועים וחגיגות, שבהם השימוש בכלים חד פעמיים הפך לעניין שגרתי שלא נותנים עליו כלל את הדעת. רב פעמי מספקים ערכה של עשרות צלחות, כוסות, מגשים וסכו"ם מנירוסטה לכל מי שמעוניין – בחינם. התמורה היחידה שהם מבקשים בתמורה היא להחזיר את הערכה נקייה.

"אני חושבת שזעקתה של גרטה תונברג עשתה לי את זה", אומרת היוזמת, ליטל אשכנזי, "אבל רציתי לעשות מעשה". היא מספרת שלא ציפתה להיענות רבה כל כך של אנשים, ואומרת: "עמוק בלב החלום שלי הוא שבכל שכונה תהיה כזו ערכה, ואנשים לא יחשבו בכלל על לקנות חד פעמי לאירוע, זאת לא תהיה אופציה. בינתיים אני מוצפת בהזמנות ובאנשים שרוצים להיות שלוחה בכל מני מקומות בארץ. זה מדהים".

היוזמות האלה הן אולי טיפה בים, אבל בים התיכון שסופג לתוכו כמות פלסטיק ששווה ל-34 אלף בקבוקים בדקה, מדובר בהתחלה חשובה מאין כמוה.

ישראל היא משיאניות העולם בשימוש בפלסטיק חד פעמי. הישראלים מוציאים מדי שנה כ-2 מיליארד ש"ח על כלים חד פעמיים – 776 ש"ח בשנה למשק בית. על פי עמותת צלול, הישראלים משתמשים מדי שנה בכ-4.5 מיליארד כלים חד פעמיים, או 539 כלים לאדם מדי שנה. הכלים הללו נשארים איתנו לנצח. מעט מאוד מהם ממוחזרים, והיתר מוצאים את דרכם לשטחים פתוחים, למי תהום ולים, שם הם מזהמים ופוגעים בבעלי החיים. על פי דוח של קרן אלן מקארתור, ב-2050 יעבור מספר מוצרי הפלסטיק בים את מספר בעלי החיים, לאור העובדה שבכל שנה מושלכים לים 8 מיליון טון של פלסטיק.