ימים לבנים: היינות הלבנים שיצננו לכם את הקיץ

היינות הלבנים פורחים בארץ, וזה הזמן להתמסר אליהם בשלל סגנונות. 10 יינות לבנים אחרים - מזנים ומאזורים פחות מוכרים - שיחזירו לכם עודף מ־100 ש"ח

מתברר שכולנו מבינות ביין (צילום: אימג׳בנק / GettyImages)
מתברר שכולנו מבינות ביין (צילום: אימג׳בנק / GettyImages)
5 ביוני 2016

Famitage, Inspire, טפרברג 2014. 60 ש"ח

ממסך של גוורצטרמינר (60%) ושנין בלאן, המצליח לקחת את הטוב משני העולמות. הארומטיות של הגוורצטרמינר מרוסנת יחסית, והשנין מוסיף נפח ומורכבות. פירות טרופיים שולטים באף ובפה, חמיצות נמוכה יחסית. יין לא מתוחכם או מורכב במיוחד, אבל יופי של תרופה לקיץ.

Famitage, Inspire
Famitage, Inspire

פינו גרי, דלתון 2015. 65 ש"ח

הפינו גרי של דלתון – מחלוצי הזן בארץ – עובר יישון קצר במכלי נירוסטה בלבד, מה ששומר על האופי הפירותי שלו. זהו לבן שמנמן שכזה, הממלא את הפה פרי עסיסי (משמש, אפרסק), ויהיה מצוין לבראנץ' חלבי חגיגי.

פינו גרי. צילום: יגאל עמר
פינו גרי. צילום: יגאל עמר

בלאן דה נואר, אמפורה 2015. ישראל. 70 ש"ח

קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק – זנים אדומים – שעברו סחיטה עדינה והשריה קצרצרה על הקליפות (טכניקת ייצור ליין לבן), וכיוון שפיגמנט הצבע נמצא בקליפות, התוצאה היא יין שהוא על קו התפר בין רוזה ללבן. יין רך ושופע פרי בשל, עסיסי וקל לשתייה, שהופך את הקיץ להרבה יותר נסבל.

בלאן דה נואר. צילום: מוטי פישביין
בלאן דה נואר. צילום: מוטי פישביין

מסע ישראלי לבן, ויתקין 2015. 75 ש"ח

ממסך מקורי של רוסאן, ויונייה, קולומבאר, גוורצטרמינר וגרנאש בלאן. מקצת מן היין שהה תקופה קצרה בחביות, מה שמעניק מעט נפח, אך לרגע לא גורע מהחיות והרעננות של הלבן הקיצי הזה. יין ארומטי למכביר, פרחוני, הדרי, אך עדיין בגבולות היבש. הפה רענן, עם חמיצות טובה, וטעם שנשאר לאורך זמן. יין שעושה חשק לצאת לפיקניק.

מסע ישראלי לבן
מסע ישראלי לבן

Vinhas Velhas, Louis Pato, 2013. פורטוגל. 83 ש"ח

ענבים פורטוגזיים מקומיים עם שמות מוזרים: ביקל, סרסיאל וסרסלינו, אבל איזה יופי של יין. יין שכבר הספיק להתבגר ולהתפתח (ועוד יתפתח יפה בשנים הקרובות) ומציג פרי מאופק, מינרליות בולטת, ומשקל שממלא את החך אך לא מכביד. לבן מורכב ומקורי של לואיש פאטו, אולי היקב החשוב באזור בראיידה ואחד החביבים עליי בפורטוגל כולה (להשיג בחנות היבואן בטשרניחובסקי 6 תל אביב).

פירסט פייג', ספרה 2015. 99 ש״ח

היקב של דורון רב־הון המוקדש ליינות לבנים ממשיך לעשות עבודה מצוינת, שנה אחר שנה. ממסך לא שגרתי של זנים ארומטיים: סמיון, פינו גרי וריזלינג החוברים ליין פירותי, מורכב ועשיר, אך רענן ולא מכביד.

ספארה פירסט פייג'
ספארה פירסט פייג'

Muscat, Les Jamelles 2014. צרפת. 55 ש"ח

לה ז'אמל מצטיינים בפורטפוליו של יינות זניים מדרום צרפת (זנים מקומיים וזנים בינלאומיים) המעניקים תמורה יוצאת דופן למחירם. זהו מוסקט יבש, זן שפוגשים לא מעט בדרום החם של צרפת, רענן, מבושם למכביר, יין פשוט במובן הכי קסום. משובב נפש (להשיג בדרך היין).

Muscat, Les Jamelles
Muscat, Les Jamelles

Moschofilero, Fteri, Troupis 2015. יוון. 69 ש"ח

היין הזה מגיע מאזור ארקדיה שביוון ויש לו שם כמעט בלתי אפשרי להגייה, אבל שווה לשבור את השיניים בשבילו. זן יווני מקומי, עם אף ארומטי ופרחוני למדי, אבל אז מגיע הפה עם חמיצות חדה ומינרליות נהדרת. אם עוד לא התוודעתם כלל ליינות יוון, הגיע הזמן, והיין הזה הוא יופי של כרטיס כניסה ומעניק תמורה טובה למחירו (להשיג בחנויות יין).

Moschofilero, Fteri, Troupis
Moschofilero, Fteri, Troupis

Gruner Veltliner, Hirschvergnügen, Hirsch 2014. אוסטריה. 85 ש"ח

אף שהשם של היין נשמע כמו קללה, מדובר במשחק מילים על "הירש" (צבי בגרמנית ושם היקב) ו"הנאה", וגם התווית הומוריסטית משהו. זהו גרונר ולטלינר (הזן הלבן המזוהה עם אוסטריה) – קליל, רענן וחד. יש כאן פרחים ופירות – לי עלה בעיקר אפרסק טרי באף – ותיבול מפולפל, והכל ארוז בחמיצות גבוהה ומשגעת. יין אנרגטי ושופע חיות שאפשר לשתות ממנו עד בלי די.

להשיג דרך היבואן באתר

Les Cimels, Ch. d'Or et de Gueules 2014. צרפת. 85 ש"ח

יין מאזור קוסטייר דה נים, בדרום החם של צרפת, והוא ממסך של גרנאש לבן (70%), רול ורוסאן. ארומות רעננות וקלילות של פרי מתקתק לצד תיבול עשבוני ים תיכוני. הפה פירותי ורענן, אפילו מינרלי מעט. שמש ים תיכונית כלואה בבקבוק, יין נהדר לארוחת קיציות קלילות של גבינות וסלטים מכל קצוות הקשת.

להשיג דרך היבואן באתר