יש באזז: יתושות הנמר האסייתי חוזרות לתל אביב

יתושות הנמר האסייתי פוקדות לאחרונה את מיטב איבריהם של תושבי תל אביב ומשאירות עליהם חותם מרשים וכואב. החדשות הטובות: אין סיבה לדאוג מנגיפים. החדשות הרעות: גם אין הרבה מה לעשות נגד זה

יתושת הנמר האסייתי. צילום: Shutterstock
יתושת הנמר האסייתי. צילום: Shutterstock
25 באוקטובר 2015

פייסבוק מורידה את ה־The משמה, בראד פיט וג'ניפר אניסטון מפרקים את הזוגיות הכי יציבה בהוליווד, "טלנובלה בע"מ" עולה לאוויר – לפני עשר שנים חיינו היו סוערים להפליא, אבל יש אירוע שחמק מהרישומים ההיסטוריים והוא מגרד לכם מאחורי הברך: פלישתו של יתוש הנמר האסייתי לישראל. לאחרונה התקבלו במערכת תמונות מחרידות של יצירותיו – עקיצות גדולות ואדומות מאוד – וזה זמן טוב להבין על מה מדובר ואיך אפשר להתגונן.

"מדובר ביתוש שהגיע לישראל לפני כעשור ומאז מבקר בכל שנה בדיוק בזמן הזה, אחרי שירד גשם אבל עדיין לא קר", מסביר פרופ' בועז יובל מהמחלקה לאנטומולוגיה בפקולטה לחקלאות מזון ואיכות הסביבה של האוניברסיטה העברית. לדבריו, את גל העקיצות הנוכחי נעבור ממש בקרוב. "הגל יסתיים כשיתחיל להיות קר והביצים לא יוכלו להתפתח, ואז לא נרגיש אותן עד האביב". בינתיים, הוא מסביר, יש לייבש מקורות מים קרובים. "הנקבות מטילות את הביצים במאגרי מים קטנים – אפילו תחתיות של עציצים, כלים חד פעמיים שנזרקו בגינות ופחיות שתייה".

"הקיץ לא נותנים לקדחת לקחת", מרעים רפי גינת בתשדיר המוכר של המשרד להגנת הסביבה. על רקע זמזום בלתי נסבל הוא מפציר בצופיו השבויים לדווח למוקד העירוני. אז התקשרנו. מקומנו בתור היה 14, אבל זוטא שכזאת לא תסיט אותנו מהמשימה. אחרי המתנה מלאת חרדה הכריזה המוקדנית בקול חדגוני: "מתקבלות במוקד הרבה פניות לגבי יתושים, אבל לא ידוע לנו על משהו חריג".

אחרי שנעקצתם אין הרבה מה לעשות, ולכן הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה. "היתושים פיתחו עמידות לתרופות סבתא, למשחות ולג'לים נוגדי עקיצות, ובעיקר מתים מצחוק", אומר ד"ר אכי פרידמן, מומחה לרפואת עור, דרמו־אסתטיקה ולייזר. "אפשר להשתמש בדברים שמקלים על חום, על גירוד ועל נפיחות, כגון משחות ייעודיות למיניהן, אלוורה ומשחה לטיפול בכוויות; אבל אני ממליץ על מניעה באמצעות ביגוד או במקרים חמורים – כילות ורשתות. דבר נוסף הוא שימוש במזגנים ובמאווררים, שהיתושים חווים כלחץ אוויר ולא נשארים לעמוד באותו מקום. הם גם סולדים מבעֵרה. אגב, אני חושב שגם את העיקרון של הסלילים הסגולים הם כבר הבינו".

מתי צריכה להידלק נורה אדומה?

"צריך לזכור שהתגובה הסטנדרטית היא חריפה יותר מהתגובה ליתושים רגילים, ואין מה להילחץ. יכולה להתפתח אדמומיות ובצקת מקומיות ומוגדרות, ואז צריך להמתין בסבלנות שיעבור. אבל אם מפתחים נפיחות, חום וצמרמורות, צריך לפנות לרופא".

ולשאלת השאלות: האם באמת יש אנשים שנעקצים יותר מאחרים?

"יש אנשים שרגישים יותר לעקיצות, ובאופן סובייקטיבי מרגישים שהם נעקצים יותר מאחרים. יכול להיות שכשיש שני אנשים בחדר, אחד הוא בעל טמפרטורת גוף גבוהה יותר משל חברו, והאיש החם יותר הוא 'יעד מועדף'. גם ריחות גוף משפיעים, אבל אף אחד לא חסין".

מעיריית תל אביב נמסר: "עיריית תל אביב־יפו (באמצעות יחידת ההדברה העירונית) פועלת באופן יזום ועל פי קריאות תושבים למיגור התופעה, ומפרסמת באתר העירוני ובעיתונים הנחיות לתושבים כיצד למנוע את התרבותו של היתוש. קשה לקבוע מתי יחלוף גל היתושים הנוכחי, מאחר שהדבר תלוי במידה לא מבוטלת בשיתוף הפעולה של התושבים במאמצים למנוע את התופעה".