כובשים את ההר

הפארק הלאומי פקלניצה בקרואטיה הוא פארק הררי מיוער ושופע קניונים שמתרומם ישירות מהים האדריאטי. גן עדן לחובבי הטיפוס והסנפלינג

הפארק הלאומי פקלניצה. צילום: איציק מרום
הפארק הלאומי פקלניצה. צילום: איציק מרום
23 במרץ 2014

קרואטיה, מדינה שנולדה מחדש בשנות ה-90 באש המלחמות ביוגוסלביה, ענייה באוצרות טבע אבל עשירה בנופים. הקרואטים מפתחים באופן מסיבי ויעיל את ענף התיירות בארצם, והחשיבות שהם מייחסים לו אינה נופלת מזו שאנו הישראלים מייחסים למשרד הביטחון. גם בתיירות הספורט האתגרי הם אינם נשארים מאחור.

כיום יש בפארק יותר מ-360 מסלולי טיפוס מסומנים ומאובזרים. צילום: איציק מרום
כיום יש בפארק יותר מ-360 מסלולי טיפוס מסומנים ומאובזרים. צילום: איציק מרום

קירות מאונכים

במרכז קרואטיה, כ-40 דקות נסיעה מזאדאר (Zadar), נמצא הפארק הלאומי פקלניצה (Paklenica), פארק הררי מיוער ושופע קניונים שמתרומם ישירות מהים האדריאטי. הפארק מתפרש על שטח של 95 קילומטר רבוע, ופסגותיו מגיעות לרום של 1,750 מטר – מה שהופך אותו לגן עדן לחובבי הטיפוס והסנפלינג. מיד עם הכניסה בשער הפארק יקבלו את פניכם קירות מאונכים – כמעט או לגמרי, מרובי סדקים ונקודות אחיזה, שמתאימים לחובבי הטיפוס החופשי ובייחוד למקצוענים.

היסטוריית הטיפוס בפארק התחילה לא טוב – ב-1938 נפל אל מותו המטפס הראשון שהעז לכבוש מסלול במדרונות סלעי הדולומיט שבפארק – אך שנתיים לאחר מכן נכבשו כבר כמה מסלולי טיפוס בידי (וברגלי) מטפסים קרואטים.

כיום יש יותר מ-360 מסלולי טיפוס מסומנים ומאובזרים, באורכים שונים ובדרגות קושי מגוונות שמתאימות למתחילים, למתקדמים ולמקצוענים. המידע על המסלולים זמין בכניסה לפארק, וחל איסור לטפס במקומות שאינם מורשים לכך. עונת הטיפוס מתחילה באביב ונמשכת עד סוף הסתיו. מובן שהמטפס החובב צריך להביא בחשבון את יכולת הטיפוס שלו ואת איכות הציוד שעמו הוא מגיע לפארק ולבחור במסלול המתאים לו.

המבקשים לטייל בפארק ברגל – כמוני, ימצאו מסלולים ושבילי הליכה באורך כולל של 200 קילומטר. השבילים המסומנים מטפסים במעלה קניונים וצלעות הרים וחולפים בתוך יערות ומדרונות אלפיניים. שניים מהם מסתיימים במערה והשאר מובילים לנקודות תצפית מרהיבות. מערה אחת וכמה נקודות תצפית במסלול הליכה בינוני סיפקו לי הנאה מרובה ומפגשים נחמדים עם הטבע.

לטובת מיטיבי הלכת ששמים פעמיהם לפסגות הרי ולביט (Velebit) ונדרשים ללון על ההרים, נבנו בשטח בקתות מסוגים שונים, שבחלקן יש אף מטבח וחדר אוכל (האוכל ושק השינה עליכם) והן מסוגלות לארח עד 50 איש. אחרות פשוטות וקטנות יותר ומתאימות לכתריסר מטיילים.

הנאה מרובה ומפגשים נחמדים עם הטבע בפארק פקלניצה. צילום: איציק מרום
הנאה מרובה ומפגשים נחמדים עם הטבע בפארק פקלניצה. צילום: איציק מרום

טיפ לדרך

לאחר הטיול בשמורה כדאי לבקר בעיירה הסמוכה נין (Nin), הנמצאת במרחק של כחצי שעה נסיעה. העיירה המקסימה שוכנת על אי קטן בלגונה רדודה של הים האדריאטי ומחוברת ליבשה בשני גשרי אבן עתיקים. תוכלו ליהנות מחופיה החוליים, להתמרח בבוץ רפואי בבריכות הבוץ שלה ולתצפת על ציפורים באתרי הצפרות שבקרבתה.

המלצה חשובה למטיילים – לעולם לא ללכת לבד בהרים וכן ליידע פקח או קרובי משפחה לגבי היציאה למסלול שנבחר.

 _______________________________________________________________

איציק מרום – כתב וצלם בנושאי תיירות, טבע וסביבה בארץ ובעולם