כשהכסף והחיים מתנגשים

כשכל מה שלמדתם מתרסק אל מול המציאות - טיפים למתי ש(כמעט) הכל אבוד

34. נסו למצוא הכנסה צדדית בהתאם לכישוריכם

כל אחד טוב במשהו. נסו למצוא חלטורה בתחום שמתאים לכם – מכתיבת תוכן שיווקי, דרך ניהול עמודי פייסבוק ועד בייביסטר.

35. משהו התקלקל? תקנו אותו בעצמכם

יעקב הוא האיש הכי בר מזל בעולם הזה. מזלו יוצא הדופן הוביל אותו לדירתי, שם הפך לרב־שיפוצניק במשרה מלאה. המזגן עושה בעיות? קוראים ליעקב; נזילה בשירותים? קוראים ליעקב; התריסים נתקעו? קוראים ליעקב; צריך לסדר את כל הכבלים שמשתרכים על הרצפה? קוראים ליעקב; הסיליקון בדפנות המקלחון לא עוצר את המים? קוראים ליעקב. עתידות: בקרוב נקרא לו גם להחליף פילטר בריטה.

הצרה היא שיעקב אינו אלטרואיסט שהחליט לתרום לקהילה על ידי לקיחת חסות על אשכנזי חסר תושייה וכישורים בכל הנוגע לתחזוקת הבית. זה בוודאי יפתיע אתכם, אבל בכל גיחה הג'ינג'י הסימפטי חובב בדיחות הקרש גם גובה ממני כסף. והרבה. אני לא מאשים אותו – כל אחד עובד עם מה שיש לו ומה שיש ליעקב זה אותי: שתי ידיים שמאליות ומוח שנוטה אל המופשט במקום אל הממשי והטכני. מה שעולה לי ולאשתי במטבע קשה. לך תתמקח על מחיר של תיקון צינור גז, כשאין לך מושג אפילו כמה עולה הגומי.

כל זה לא יכול היה לקרות לבריס – שם אמיתי – אדם עשוי ללא חת והגבר שהכי קרוב לגיבור־על שפגשתי בחיי. בפעם הראשונה שראיתי אותו, הוא תיקן מכונת כביסה ישנה של חברים משותפים. הגיע עם ארגז כלים, פירק למכונה את הצורה, מצא את הכשל המערכתי והביס אותו ללא תנאי. זה היה מחזה שגרם לי לקחת את הגבריות שלי בעירבון מוגבל. מה זה למקסס שני תקליטים לעומת תיקון מכונות? לפני חודשיים, באמת התורה, הוא עזר לי לתקן דליפה בברז דרך שיחת Facetime. אני מניח שהכישרון הזה חסך לו כל חייו עשרות אלפי שקלים, שאצלי התבזבזו על יעקבים למיניהם. חוץ מזה הוא גם בטח לא שכר עוזרת מימיו, אלא מצא דרך לגבור על האבק והלכלוך – אם הוא בכלל מלכלך – בכוחות עצמו, מה ששחרר לו עוד איזה רווח כלוא.

אלא שלפעמים הפתרון הרבה יותר פשוט וזול משנדמה, כשכל מה שצריך להבין הוא בעצם מה הבעיה. הטכנולוגיה כבר מאפשרת לנו לפתור בעיות דרך סרטוני הדרכה ביוטיוב (ועוד לא נולדה בעיית התחזוקה שאין לה פתרון ביוטיוב), ואם אתם באמת חפצים למגע אנושי, בכל טמבוריה יש אנשים עם ידיים טובות ששמחים לעזור לכם. כל מה שצריך זה להתגבר על הפחד ולמחוק את המספר של יעקב מהספיד דייל.

36. בדקו את מסלול הסלולר שלכם

התקשרו לחברה כדי לברר את פרטי המסלול ולקטר – תמיד יהיה מסלול זול יותר.

37. התנתקו מהכבלים – עברו לנטפליקס והולו

אחד הדברים הראשונים שתרצו לבטל כשחשבון הבנק שלכם עובר מפלוס למינוס הוא את המינוי שלכם ל־HOT או ל־yes. נכון, את רוב הסדרות אפשר למצוא בחינם בדרכים לא חוקיות כמו טורנטים ואתרי סטרימינג, אבל אין ספק שהדרך האלגנטית היא להירשם לאחד משלוש הספריות הדיגיטליות: הולו (Hulu), נטפליקס (Netflix) או אמזון פריים. השתיים הראשונות יעלו לכם בערך 30 ש"ח לחודש, ואילו באמזון פריים התשלום הוא אמנם שנתי אבל הוא נמוך יותר ומסתכם ב־20 ש"ח לחודש. ההבדל בין השלושה הוא בעיקר בהיצע: בנטפליקס תוכלו למצוא מגוון די גדול של סרטים, לצד סדרות מקור מעולות כמו "כתום זה השחור החדש", "משפחה בהפרעה" ו"בית הקלפים", ובגדול ההיצע שלהם מרשים יותר ממה שתמצאו בשאר הספריות עם 25,000 כותרים מול כ־10,000 בהולו ו־5,000 באמזון.

אחרי שהשתכנעתם שרישום לאחד מהשירותים האלה יהפוך את החיים שלכם לטובים יותר, תצטרכו להתמודד עם הבעיה האמיתית והיא שאף אחד מהם לא זמין בינתיים בישראל – מה שאומר שתצטרכו לעבוד עליהם שהמחשב שלכם נמצא בארצות הברית כדי שתוכלו להירשם לשירות. למזלכם יש כמה חברות שדואגות לטפל בעניין הזה. ב־UnoTelly למשל תוכלו לקבל בתמורה ל־4 דולר בחודש גישה למספר רב של אתרים. היתרון של השירות הזה הוא שתוכלו לגרום לראוטר שלכם להציג את עצמו לאתרים כאילו הוא נמצא בארצות הברית – מה שיתן לכם גישה לנטפליקס או להולו גם מהסלולרי, מהאייפד או מהסטרימר. אם המחשב שלכם כבר מחובר לטלוויזיה תוכלו לחסוך את הכסף הזה ופשוט להתקין תוסף לדפדפן כמו Stealthy שיעשה בשבילכם את העבודה.

אבל הבעיה האמיתית להתנתק מהלווין או מהכבלים היא בעיקר מנת חלקם של חובבי הספורט שמרגישים שבכך הם ייאלצו להגיד שלום לכל אותם שידורים חיים שעליהם הם משלמים סכומים מופרזים. אז התחושה הזאת אמנם נכונה אבל רק בחלקה. נכון, לא תוכלו לצפות בספורט ישראלי (שזה בכל מקרה הדבר החכם לעשות), אבל ספורט אמריקאי תוכלו לראות כמו חזרזירים עם מינוי ל־NBA LeaguePass או NFL Gameday. אופציה נוספת היא לשלם 6 פאונד לחודש לשירות סטרימינג פיראטי כמו mystreams.tv, שייתן לכם בתמורה גישה לרוב השידורים הישירים בעולם באיכות של HD.

38. רוצים סטרימר? תבנו אותו בעצמכם – אתם יכולים

אמנם סטרימר הוא לא המכשיר החשמלי הכי יקר שאדם יכול לפנק את עצמו בו, אבל גם כאן בזכות הרספברי פיי (Raspberry Pi), תוכלו לשדרג את עצמכם בסטרימר מתקדם בפחות מ־200 ש"ח. מהו בעצם הרספבריי פיי? מדובר במחשב בגודל של כרטיס אשראי עם כוח עיבוד מרשים יחסית לגודלו. הפיי מספיק חזק כדי להתקין עליו מדיה סנטר כמו תוכנת הקוד הפתוח XMBC ולהריץ סרטים באיכות HD מבלי שהוא בכלל יתחיל להזיע. אבל כמו בכל דבר בחיים גם כאן יש קאץ' לא קטן. מדובר בצעצוע של מגה־גיקים ותפעול נכון שלו לצד התאמה לכל המכשירים בבית ידרוש מכם הרבה שעות גוגל, לא מעט ניסוי וטעייה וגם כמה מחשבות אובדניות בין לבין – ועדיין, במחיר סביר לחלוטין, מדובר באלטרנטיבה לא רעה בכלל לבוקסי בוקס המאכזב ואפל טי.וי המוגבל. את הפיי מומלץ להזמין מאחד משני האתרים הרשמיים: il.farnell.com או uk.rs-online.com. מחיר התחלתי: 52 דולר.

39. מעשנים? התחילו לגלגל טבק

עצם העיסוק יביא להפחתה בכמות וישפיע בהתאם על ההוצאה.

40. סעו באופניים

בני אדם מתקדמים יותר מאיתנו היו מתנהלים בעולם בעיקר על אופניים ובכך שומרים על הסביבה, מתחזקים את הכושר ועל הדרך גם חוסכים כסף. בעצם, הם כבר עושים את זה וקוראים להם אירופאים. כל מי שעשה את המעבר לאופניים ככלי התחבורה המרכזי שלו מוכן להישבע שהוא לא יודע איך לא עשה זאת לפני – ובכלל, החורף הישראלי היבש הוא זמן אידאלי להתחיל לפדל בלי להזיע.

אפשר למצוא אופניים בחינם (סביר להניח שאם תטריחו את הפיד שלכם בפייסבוק מישהו שם כבר יתנדב לתת לכם איזה זוג) או לקנות אופניים מפוקפקים ביפו או בדרום תל אביב. המחיר שם לאופניים מקצועיים עם משכך אחורי ומעצור דיסק לא יעבור את ה־400 ש"ח, אבל אי אפשר לשים מחיר על קארמה רעה. אפשרות זולה נוספת היא לשלם מחיר דומה ולמצוא אופני יד שנייה ברשת או בחנויות האופניים.

כמובן שגם קיימת האופציה הנובורישית של רכישת אופניים חדשים, אבל אם אתם עושים מהלך כזה ומשקיעים סכום שנע בין 500 ש"ח לכמה אלפי שקלים תבדקו טוב שיש לכם איפה לשים את האופניים, בין אם זה בבית או בחצר כי ברחוב הם לא ישרדו יותר משבוע בלי להיגנב.

לא רוצים אופניים משלכם? הפתרון הנכון הוא תל אופן. קשה להמליץ בלב שלם על השירות שמדי יום הופך לרולטה רוסית – האם האופניים ישתחררו מהמסוף? האם הם תקינים? האם יש בכלל אופניים במסוף? ועדיין, זה עדיף על התחושה האיומה של לרדת לרחוב ולגלות שהאופניים האהובים שלכם כבר אינם שלכם. בכל מקרה, המינוי השנתי עולה 240 ש"ח והוא משתלם גם אם תרכבו רק פעם בשבוע. אם קשה לכם להתחייב לטווח רחוק תוכלו לעשות מינוי שבועי שיעלה לכם 70 ש"ח. את המינוי היומי (17 ש"ח בימי חול ו־23 ש"ח בסופי שבוע) כדאי שתשאירו לתיירים בלבד.

41. חייבים רכב לנסיעה ארוכה ומשוחררת מתלות התחבורה הציבורית? שכרו מכונית ב־car2go

אם אתם צריכים להגיע ממקום למקום רק מדי פעם ואין לכם כוח להיות תלויים בחסדי לוח הזמנים הרופף של התחבורה הציבורית, הירשמו חינם לשירות של Car2go. בתמורה ל־20 ש"ח לשעה (ועוד שנקל ל־50 הק"מ הראשונים ושקל לכל ק"מ נוסף) תוכלו להתנייד בעיר בלי בעיות של חניה או זר שנרדם על הכתף. אם בא לכם לעשות את זה עוד יותר בסטייל תוכלו לקחת מ־Car2go אלפא או מיני קופר בתוספת של 15 ש"ח לשעה ולהרגיש ממש בורגנים רק בלי שאר העוולות שמתלוות לזה.

42. טסים לחו"ל? רכשו בקפידה את הכרטיסים

רוצים לטוס לחו"ל? חייבים לטוס לחו"ל? חייכם לא יהיו חיים אם לא תקבלו תכף ומיד שבועיים סתוויים בברלין או בלונדון? אולי זה לא הדבר הכי בריא לעו"ש, אבל אפשר לפחות לנסות לעשות אותו בזול. איך אם ככה נטוס בזול?

א. קאט דה מידל מן. אם אתם עוד אוחזים בסוכן נסיעות מהסוג הישן שיושב במשרד ומתקתק על המחשב – ותרו עליו. בתחום הזמנת כרטיסי הטיסה ובהנחה שאין ביניכם יחסים חמים במיוחד שיגרמו לו לוותר לטובתכם על העמלה שלו, אין שום דבר שהוא עושה ואתם לא יכולים לעשות לבד. אם אתם יודעים באיזו חברה תרצו לטוס, תוכלו להזמין את הכרטיסים ישירות דרך אתר האינטרנט שלה בלי עמלת תיווך. אם אין לכם חברת תעופה מועדפת, תוכלו להזמין כרטיסים דרך אחד האתרים המתמחים בחיפוש אפשרויות הטיסה הזולות ביותר. אתרים כמו אקספדיה או הדקה ה־90 יסרקו עבורכם את כל האפשרויות ויציעו לכם את כל הטיסות ליעד בתאריך המבוקש, כולל אפשרויות זולות להפליא אבל מעייפות הכוללות עצירת ביניים במקומות שלאו דווקא התכוונתם להגיע אליהם כמו ליטא, קייב או איסטנבול.

ב. טוסו בחברות הזולות. טיסה בצ'ארטר במקום בטיסה סדירה יכולה לחסוך אפילו 100 או 200 דולר לכרטיס בטיסה לאירופה, בכפוף לתאריך הטיסה. כל זה תמורת הסיכון הקל שהטיסה בחזרה תבוטל ברגע האחרון ותצטרכו לשנות קצת את התוכניות עד שיימצא לכם מקום על טיסה בחזרה לארץ. בחברות לואו קוסט כמו איזי ג'ט, שפותחת בפברואר קו חדש בין תל אביב לברלין, תוכלו לטוס לברלין וחזרה בפברואר ב־230 יורו, כלומר כ־1,100 שקלים (שימו לב שתצטרכו לקנות כרטיס לכל כיוון בנפרד, ושמחיר הטיסה חזור לישראל הוא יותר מפי שלושה מהמחיר הלוך), מחיר זול, אבל לא שונה במיוחד מאלה של טיסות הצ'רטר הזולות ביותר, כל זה לפני התשלום הנוסף שתצטרכו לשלם אם תרצו מקום שמור או ארוחה. שימו לב שבחברות הלואו קוסט הזמנה מוקדמת ככל האפשר – חודשים מראש – תבטיח לכם מחיר זול בהרבה מהזמנת כרטיסים כמה ימים לפני הנסיעה.

ג. היו ספונטנים. רגע לפני שהטיסה ממריאה, נציגי החברה יסכימו למכור את הכרטיסים הנותרים במחירים נמוכים בהרבה ממחירי השוק כדי לא להמריא בתפוסה חלקית. באתר האינטרנט של הדקה ה־90, המתמחה בטיסות כאלה, יש קטגוריה ששמה "הכי ספונטנים" ובה תמצאו הצעות זולות במיוחד לטיסות שממריאות מחר או מחרתיים, במחירים של 295 דולר לברצלונה או 330 דולר לווינה, זאת לעומת יותר מ־400 דולר לכרטיס בהזמנה של חודש מראש. אפשרות נוספת להזמנה של הרגע האחרון היא האפליקציה "חוליו" (חינם לאנדרואיד ואייפון) המתמחה במציאת כרטיסים זולים ברגע האחרון – אם כי ההיצע בה לא רב. אם תרצו להגיע לנתב"ג עם תיק ארוז ולקחת את הסיכון שתחזרו הביתה ברכבת ישראל במקום דרך הדיוטי פרי, תוכלו להגיע ישירות לדלפקי חברות התעופה השונות, להתעניין אם נשארו כרטיסים לטיסה שיוצאת בעוד שעתיים ולברר מה המחיר.

ד. לכו על שירות בוטיק. "לכי חפשי" (בפייסבוק) הוא מיזם שמפעילה ניבי נאור שהתמחתה בחיפוש באינטרנט ומציעה לנוסעים דיל לא רגיל: לבוא אליה עם ההצעה הטובה ביותר שמצאו, לתת לה למצוא עבורם דיל טוב יותר ולהתחלק איתה בהפרש – חצי־חצי. יותר נמוך מזה באמת כבר קשה לרדת.

ה. טוסו בתאריכים בעייתיים. בכריסמס מחירי הטיסות יצללו למטה, ולכם יש הזדמנות לטוס ממש בזול. כנ"ל אגב בליל הסדר (בניגוד ליום שאחריו, שבו יש ביקוש שיא לטיסות להרחק־הרחק מכאן). גם ראש השנה הוא זמן די מת מבחינת חברות התעופה, דבר שמתבטא גם במחירי הכרטיסים.

43. טסים לחו"ל? סבלטו את הדירה שלכם

התעלמתם מהעצה הקודמת וכבר הזמנתם כרטיסי טיסה? סבלטו את הדירה שלכם ב־ .Airbnb

בין שמדובר בקוויקי של וויקנד ובין שמדובר בכמה שבועות מעבר לים – סאבלט זה יופי של דבר בשביל להרוויח כמה שקלים, או לפחות לכסות את שכר הדירה המבוזבז בזמן שאתם קורעים בירה אירופית כלשהי. לפי Airbnb – שירות הסאבלט הפופולרי בעולם – יותר מ־1,000 דירות בתל אביב מוצעות להשכרה לתיירים. גם אתם יכולים, אבל קודם כל כמה טיפים שיעזרו לכם לשווק את הדירה/חדר שלכם טוב יותר:

א. תשקיעו בצילומים של הדירה. כן, כן, אל תתעצלו, אין כזה דבר יותר מדי זוויות. רצוי לספק תמונות איכותיות של כל החדרים בדירה (כולל שירותים ומקלחת), ובגדול להשאיר כמה שפחות לדמיון של השוכר הפוטנציאלי.

ב. אל תחסכו באינפורמציה. רשמו תיאור מדויק ומפורט ככל האפשר של תכולת הדירה, הסביבה והמיקום ביחס לאטרקציות מקומיות – חוף הים, מרכזים מסחריים ואזורי בילוי. אם יש קיוסק 24/7 ממש מתחת לבית – רצוי לציין גם את זה.

ג. נגד עישון? אלרגיים לחתולים? סתם מפחדים להסתבך עם השכנה הממורמרת מלמעלה? לגיטימי. זכותכם לקבוע את חוקי הבית שלכם. תיאום הציפיות הראשוני הזה יחסוך לכם וגם למחפש הסאבלט כאבי ראש מיותרים ועוגמת נפש פוטנציאלית.

ד. אל תזלזלו בפרופיל שלכם. זה אולי קצת חופר להשקיע בפרופיל נוסף על כל הרשתות החברתיות שבהן אתם משוטטים, אבל מדובר בכרטיס ביקור חשוב לא פחות מהדירה עצמה. פרופיל מפורט נותן ביטחון לשוכר, ושוכר בטוח זה כסף בטוח.

ה. אל תתפתו לסאבלט את הבייבי שלכם לאדם הראשון שפונה אליכם. אם לפונה יש פרופיל באתר – מהמם. אבל אם לא וגם אם כן – רצוי לשוחח קודם כל בטלפון (ולא להסתפק בדיאלוג ויראלי) ולבדוק היטב את מי אתם מכניסים למיטה שלכם. ליטרלית.

44. תקועים עם רכב משלכם? הגישו ערעורים על דוחות של שקיבלתם

דוחות חניה הם המחיר שבעלי מכוניות משלמים על מגורים בתל אביב. גם אחרי המהלך המוצלח של ביטול אזורי החניה בעיר שמאפשר לבעלי תו חניה תל אביבי לחנות בלי תשלום בכל חלקי העיר חוץ ממקרים חריגים (ורבים) כמו רחובות שהחניה בהם מותרת לתושבי הרחוב בלבד – הפקחים עדיין משחרים לטרף והדוחות ממשיכים להצטבר. אבל אין סיבה להתייחס לדוחות כאל גזרת גורל שאי אפשר לשנות. האגדה מספרת שהעירייה מוכנה לבטל לכל תושב עד שני דוחות בשנה בטענה של מצוקת חניה, ובקשות במינון סביר לביטול דוח לרוב נענות בחיוב. וגם אחרי שניצלתם את האפשרות הזאת, קצת מחשבה יצירתית וערעור נרגש ומפורט אולי ייגעו ללבו של מי שיקרא אותו וישכנעו אותו לבטל גם את הדוחות הבאים, בהנחה שלא מדובר בעברייני חניה סדרתיים אלא באנשים שומרי חוק פחות או יותר. את הערעור מגישים דרך אתר העירייה והוא לא יעלה לכם כסף, אז למה לא לנסות?

45. לא מבטלים את הדו"ח? שלמו בזמן

עשו לעצמכם טובה ושלמו דו"חות בזמן. וגם את חשבונות החשמל, המים והארנונה – חבל על הקנסות.

46. עובדים או לומדים מחוץ לעיר? סעו יחד

צרו קבוצה של נסיעות משותפות ותחסכו כסף על דלק.

47. אוהבים לקרוא? גשו לספריה

במרבית היישובים בארץ ניתן לשאול ספרי קריאה בספריות העירוניות בחינם. יותר זול מ-4 ב-100.

48. יש קצת כסף במשפחה?

תהיו טובים לסבא וסבתא – מהם זה בסדר לקבל דמי כיס גם אחרי גיל 30.

49. רבאק, כבו את האור כשאתם יוצאים מהבית

אנחנו לא בניינטיז ופורצים לא מפחדים מקצת פלורוסנט.

50. חנכו את ילדיכם להתנהלות כלכלית נבונה

אל תתנו להם לעבור את מה שאתם עברתם, וחשוב מכך – אל תגרמו לנו לכתוב פרויקט כזה גם עבורם בעוד 20 שנה.