לשחרר את בריטני ספירס: הקונספירציות לא רחוקות מהמציאות

"להפליל את בריטני ספירס" (צילום מסך: FX/Hulu)
"להפליל את בריטני ספירס" (צילום מסך: FX/Hulu)

הניו יורק טיימס יצא לבדוק בסדרת הדוקו החדשה שלו את תיאוריות הקשר סביב היעלמותה של בריטני ספירס, וחזר עם כתב אישום נגד התקשורת ותרומתה לקריסתה של נסיכת הפופ האמריקאית

בסוף שנת 2004 בריטני ספירס, אז בשיא תהילתה, הגיעה במפתיע ובחשאי לתחנת רדיו פופולארית בלוס אנג׳לס, ובידיה דיסק (זוכרים דיסקים?). היא נתנה אותו לאנשי התחנה וביקשה לעלות מיד לשידור. בראיון קצר היא סיפרה על אלבום חדש שייצא בקרוב תחת השם "הבובה המקורית" וביקשה לנגן את הסינגל הראשון מתוך האלבום הצפוי. הסינגל נקרא "מונה ליזה", שם שהיה ידוע גם כאלטר אגו של ספירס עצמה. בשיר ניתן היה לשמוע את קולה הטבעי והמחוספס בליווי להקה חיה והפקה לא מהודקת – שינוי כיוון משמעותי מהפופ המהונדס שהציבור היה רגיל לשמוע מהזמרת.

הסינגל, שגם נכתב על ידי ספירס, סיפר בטון אפל על "מונה ליזה", אגדה מפורסמת שמתרסקת באופן טרגי מול עיניי כולם. חברת התקליטים, שכלל לא ידעה על המהלך, לא אהבה את בריטני החדשה והעצמאית ודרשה לגנוז את האלבום כולו. האירוע סומן בתור קריאה לעזרה, בעיקר בדיעבד ואחרי ההתרסקות שהגיעה כשנתיים לאחר מכן, בדיוק כפי ששרה ספירס. 

מאז, סיפורה של נסיכת הפופ שנפלה וקמה אינספור פעמים, הולך ומסתבך. המסתורין סביב ספירס היווה קרקע פוריה לשלל תיאוריות קונספירציה שהגיעו לשיאן בשנה שעברה עם הקמת התנועה הוויראלית #FreeBritney.

"הניו יורק טיימס מציג", סדרת הדוקו החדשה של העיתון הנחשב ב-FX/Hulu, מתפוצצת בפרקה השישי שלה עם "להפליל את בריטני ספירס" (Framing Britney Spears, ויש כאן כפל משמעות כמובן), ומבקשת לחקור את הקונספירציות שעוטפות את הכוכבת ולבדוק מה עומד מאחוריהן (ספויילר: הרבה). לצורך כך התגייסו עורכי דין, עיתונאים וקולגות, כשהבולטת מביניהם היא פלישיה קולוטה – החברה והעוזרת האישית, שהייתה האדם המקורב ביותר לזמרת מאז תחילת הקריירה שלה. 

הדוקו נפתח בסיפורה של ילדה קטנה מהעיירה קנטווד שבלואיזיאנה, שגדלה בבית צנוע ולא עשיר במיוחד. כאשר בריטני בת העשר הגיעה לתוכנית ריאליטי, אף אחד לא צפה את גודל הסנסציה שהיא תהפוך להיות כשש שנים לאחר מכן בלבד. שיאי התהילה, הפופולריות והעניין הציבורי שעוררה היו חסרי תקדים. היא הפכה להיות נסיכת הפופ האמריקאית האולטימטיבית ומכונת להיטים משומנת. בסוף 2009 אף הוכתרה לאישיות הכי מחופשת ברשת באותו עשור, כשבמקום השני נמצא נשיא ארה״ב לשעבר ברק אובמה.

הסטנדרטים שהתקשורת האמריקאית הציבה עבור כוכבות פופ בתחילת שנות האלפיים היו בלתי אפשריים – תהיי סקסית אבל לא סקסית מדי, תהיי חכמה אבל לא חכמה מדי, תהיי מושלמת אבל נגישה, תהיי בלונדינית ותהיי רזה. השנים האלה, טרום הרשתות החברתיות, היו תור הזהב של תעשיית הצהובונים והפפראצי, והיה שם אחד שתמיד סיפק את הסחורה – בריטני ספירס. 

מעריצי ספירס מפגינים בלוס אנג'לס, אוגוסט 2020 (צילום: מאט ווינקלר\גטי אימג'ס)
מעריצי ספירס מפגינים בלוס אנג'לס, אוגוסט 2020 (צילום: מאט ווינקלר\גטי אימג'ס)

הדוקו מסכם היטב ובקצרה את מסלול ההתרסקות הידוע מראש שהגיע לשיאו בשנת 2007, כשהייתה רק בת 25 וכבר עם קריירה מפוארת מאחוריה. התקשורת חגגה את ההתרסקות, וככל שמצבה של ספירס החמיר, כך האובססיה כלפיה הלכה וגברה. ההתייחסות של התקשורת האמריקאית באותה התקופה למשברים ומחלות נפש הייתה מעוררת חלחלה. תמונות שלה בשעת משבר נמכרו במיליונים, מנחי לייט נייט הפכו את מצבה הנפשי לבדיחה וחברות התקליטים דחפו אותה להמשיך ולייצר כסף ולהיטים. 

כאן נכנס לתמונה הנבל הראשי בסיפור, אביה של בריטני, ג׳יימי ספירס. עוד בהתחלה הוא תועד כמי שאומר על בתו כשהייתה ילדה: "היא תהיה כל כך עשירה, היא תקנה לי סירה". לאחר המשבר המתוקשר, ולאחר שספירס חוותה התעללות ונוצלה על ידי אנשים מפוקפקים, הוא דרש להיות האפוטרופוס שלה ולקבל שליטה מלאה על בתו ועל ההון שצברה. מה שנראה תחילה כצעד נכון ואף מתבקש, הלך והתברר כמפוקפק בחלוף השנים. הסתירה העיקרית נבעה מהעבודה שג׳יימי ספירס טען שבתו לא כשירה לתפקד ולקבל החלטות, אך באותה עת דחף אותה להופיע ולעבוד בצורה אינטנסיבית. בדוקו של הטיימס הוא מצטייר כאדם תאב בצע שרואה בבתו לא יותר מפרה חולבת, ומהלך עליה אימים על מנת שתישאר תחת שליטתו.

בשנת 2018 התקיים אירוע השקה מתוקשר למופע חדש של הזמרת בלאס וגאס, אליו הגיעה ונראתה אבודה ולא מעוניינת. היא הייתה אמורה להופיע ולדבר בפני הקהל אך במקום זאת עלתה לבמה והמשיכה היישר לכיוון היציאה. כמה ימים לאחר מכן הודיעה הזמרת שהמופע מבוטל לאור מצבו הבריאותי של אביה שבו היא צריכה לטפל. 

לאחר מכן נעלמה בריטני מהרשתות החברתיות ובחלוף הזמן מעריצים החלו להביע דאגה ותהו מה באמת קרה. ההאשטאג "איפה בריטני ספירס?" הפך לוויראלי, תוך כדי שצצו שמועות על הימצאותה במוסד לשיקום נפשי בניגוד לרצונה. בסרטון תגובה קצר שעלה לאינסטגרם נראית ספירס מספרת שהכל בסדר והיא פשוט לקחה קצת זמן לעצמה. הסרטון, שנראה יותר כמו סרטון של חטוף מקריא הודעה מנוסחת מהראש מהשבי, עורר אף יותר דאגות והוביל להקמת התנועה #FreeBritney.

במהלך הצפייה התאוריות שנתפסות תחילה כהזויות, הולכות ומתבררות כלא מאוד רחוקות מהמציאות. הדוקו מנסה למצוא תשובות בזמן שבסביבתה של בריטני שומרים על שתיקה רועמת, ומשאיר אותנו עם שאלות רבות עוד יותר, כמו גם ביקורת קשה כנגד התקשורת על יחסה כלפי דמויות ציבוריות, כלפי נשים ועל התפיסה המעוותת שרווחת במדיה לגבי מחלות נפש ומשברים. הביקורת בסרט מופנית גם אל הקהל עצמו, שצפה בהתרסקות כאילו הייתה פעלול בקרקס, ובסיומו הוא משאיר אותנו לתהות אם למדנו משהו מאז. נו תנחשו.

"הניו יורק טיימס מציג: להפליל את בריטני ספירס", Hulu/FX, 2021