ביקורת תרבות

לואי סי.קיי שולט בנרטיב יותר משהוא שולט בזין שלו, וזה עובד לו

כל הכרטיסים להופעה של לואי סי.קיי נמכרו תוך שעתיים, למרות שחמש נשים האשימו אותו במעשים מגונים. כל כך מהר הספקנו לשכוח?

לואי סי.קיי (צילום: Getty Images)
לואי סי.קיי (צילום: Getty Images)
26 בספטמבר 2019

השבוע נתבשרנו שלואי סי.קיי חוזר להופעה בישראל. שלוש שנים אחרי שהיה כאן לראשונה, ושנתיים אחרי שתחקיר הניו יורק טיימס הביא עדויות של חמש נשים שהאשימו אותו במעשים מגונים. התחקיר הביא לגניזתו של הסרט בכיכובו ״I Love You, Daddy״, אותו גם כתב וביים, והרחיק את סי.קיי מהבמות עד לאחרונה. ועכשיו, אחרי שחזר בהדרגה להופעות, הוא מגיע אלינו. במדינה בה אייל גולן הוא הזמר המושמע ביותר בישראל בעשור האחרון, ללואי עוד ישקלו לתת להדליק משואה. ואכן, תוך זמן קצר נמכרו כל הכרטיסים להופעה הבודדת שפורסמה, ומיד נוספה עוד אחת.

העולם גילה סובלנות גדולה יותר כלפי לואי סי.קיי מאשר כלפי אמנים אחרים שהואשמו בעבירות דומות. לפי התחקיר, סי.קיי עשה לעצמו הרגל לדבר על אוננות עם נשים שעבדו לצידו או להזמין אותן לצפות בו מאונן. כותבת ומאיירת בשם אבי שכנר סיפרה שבמהלך שיחת טלפון מקצועית שמעה אותו נאנח וגונח, והבינה שהוא מענג את עצמו. הסיפור המפורסם ביותר שייך לקומיקאיות דיינה מין גודמן וג'וליה וולוב, אותן הזמין סי.קיי לחדר המלון שלו לצפות בו בשעת מעשה. השתיים חשבו שהוא צוחק, אבל במהרה הבינו לחרדתן שהוא רציני, אחרי שהשיל לחלוטין את בגדיו והחל במעשה.

לואי סי.קיי. כבר סלחתם? (צילום: יח"צ)
לואי סי.קיי. כבר סלחתם? (צילום: יח"צ)

המסגור של הפרשה הזו כ"סך הכל מישהו שהביא ביד מול שתי בחורות" תפס, וזה באמת לא נשמע כמו כזה ביג דיל

עד אז לואי היה אחד מהטובים. קומיקאי חכם, רגיש ומצחיק, יוצר טלוויזיה עם עצמאות יצירתית וחופש אמנותי מלא שלא אכזב את הצופים שלו. אבל לא התכנסנו כאן לדבר על איכויותיו.

יותר משהמעשים של לואי סי.קיי גרועים, ההתנהלות שלו לאחריהם גרועה לא פחות. כשהתחילו וולוב וגודמן לשוחח עם אנשים בתעשיית הקומדיה על מעשיו של סי.קיי, המנהל שלו דאז, דייב בקי, פנה למנהלים שלהן בדרישה שיפסיקו לדבר על האירועים. הן הפסיקו. כי בקי הוא מנהל בכיר ורב השפעה בעולם הקומדיה, שניהל אז, בנוסף לסי.קיי, כמה מהשמות הגדולים בתחום, בהם קווין הארט ואיימי פוהלר. וולוב וגודמן קיבלו את הרושם שהן יישארו מחוץ לפרויקטים שבקי ולקוחותיו מעורבים בהם. סי.קיי חסם להן את האפשרות לפתח קריירה של ממש כשבאותו זמן הוא עבד, צבר קהל ומוניטין, והצליח לשכלל את הקומדיה שלו עד לכדי שלמות ממש. בניגוד לאמונה הרווחת והשגויה לפיה "האשמות הורסות לגברים את הקריירה", זו דווקא הקריירה שלהן שנהרסה.

התחקיר בטיימס לא היה הפעם הראשונה שמעשיו של סי.קיי פורסמו בתקשורת. ב-2012 פורסם ב-Gawker עליו השלום אייטם על קומיקאי שאונן מול שתי נשים וכשניסו לצאת מהחדר, חסם את הדלת ולא נתן להן לצאת. ב-2015 הם כבר נקבו בשמו, אחרי טיפ שקיבלו ממקור ששלח לסי.קיי מייל שמבקש ממנו להפסיק להטריד קומיקאיות. המקור, שהתייחס להטרדה אחרת של סי.קיי, פנה לגוקר לאחר שזה השיב למייל וביקש להתקשר אליו. לדברי המקור, סי.קיי ניסה לברר מה וכמה הוא בדיוק יודע. גוקר לא הצליחו להשיג עדויות נוספות, ורק בזכות MeToo# וסופו של עידן ההשתקה הסיפורים עליו אומתו סופית, חמש שנים אחרי שפורסמו לראשונה. לא הרבה לפני פרסום התחקיר, סי.קיי עוד נשאל בראיון לגבי ה"שמועות". הוא הכחיש אותן.

את הפרסומים על ההופעה בארץ ליוותה הידיעה שהצופים לא יורשו להכניס סלולרים למופע, פרקטיקה נפוצה בהופעות בשנים האחרונות. לפי השיקגו טריביון, בהופעה שלו בעיר שהתקיימה לפני כמה ימים אסרו גם להכניס כלי כתיבה, וכשכתב העיתון ניסה לכתוב על פתק שהיה על השולחן הוא נתבקש להפסיק. סי.קיי מנסה לשלוט בנרטיב יותר משהוא מנסה לשלוט בזין שלו. וזה עובד לו. המסגור של הפרשה הזו כ"סך הכל מישהו שהביא ביד מול שתי בחורות" תפס, וזה באמת לא נשמע כמו כזה ביג דיל. מכל מה שקרה אחר כך הספקנו לשכוח, או שבחרנו להתעלם.