מחשב מסלול מחדש: "לוקי" הודתה בכישלון המהדהד של מארוול

אני ואת נשנה את היקום (הקולנועי). לוקי. צילום: יח"צ דיסני
אני ואת נשנה את היקום (הקולנועי). לוקי. צילום: יח"צ דיסני

בסוף השבוע האחרון היקום הקולנועי הגדול של ה-MCU הוציא את הפלופ הגדול בתולדותיו, עם הסרט "המארוולס". אבל דווקא מבט על פרק הסיום של "לוקי" - הסדרה הטובה ביותר בעידן הזה של מארוול - מאפשר להבין למה מארוול כשלה, ואיך היא מתחילה לתקן

13 בנובמבר 2023

מכל הסדרות של מארוול, יש רק אחת שהצליחה להתעלות על כולן – "לוקי". לא רק בזכות הכריזמה של טום הידלסטון, אפקטים מוצלחים, או מידת ההשפעה על ה-MCU, אלא נטו כי מדובר בסיפור טוב, שמסופר היטב. העונה השנייה של "לוקי" התחילה בענק, והצטמצמה אט אט לסיפור אישי של לוקי, וההשלמה עם גורלו. האמצע קצת רץ במקום, אבל מדובר בסיום מוצלח לסיפורו של אל התחבולות, שהפך מנבל הרודף אחר כס המלכות לאנטי-גיבור שחיפש אתונות ומצא מלוכה. היקום הקולנועי של מארוול קיים כבר כמעט עשרים שנה, ולוקי הוא אחד הנבלים הגדולים הראשונים שהופיעו ביקום הקולנועי. טום הידלסטון זכה לפרסום והכרה בזכות התפקיד, ומאז הספקנו לראות אותו דופק הופעות לאורך השנים – אך הכל מתנקז לסיום מפואר עבור הדמות המיתולוגית. וכן, מהרגע יהיה ספוילרים לסיום העונה השניה. ראו הוזהרתם.

לאחר אירועי העונה הראשונה, לוקי חזר ל-TVA ומצא אותו בסכנה, בזמן שהוא מתחיל להחליק בין העבר לעתיד. בניגוד לדמויות אחרות ב-TVA, הוא לא זה שנע בזמן, אלא זו התודעה שלו. הניואנס הקטן הזה מאפשר ללוקי לשנות פעולות העבר שלו מבלי שיהיה צורך להיפגש עם עצמו של פעם, ולשכנע אותו לפעול אחרת. לא משהו שלא ראינו, אבל בהחלט כוח חדש שמאפשר קצת מהלכים עלילתיים חשובים במארוול – ובפועל, את תחילת סופו של השלב החמישי (והמעיק), שכולו מולטיוורסים. ובעיקרו, לוקי מבין שהוא מוכרח לקחת על עצמו את האחריות, ומתחיל לסדר את צירי הזמן מחדש. אז איך ייראה היקום תחת השליטה של לוקי? האם המולטיוורס יצא מטווח סכנה? והאם סוף סוף סיימנו את קו העלילה המתיש על קאנג הכובש? התשובה תלויה במציאות, אבל האפשרויות לא פחות מעניינות.

כשלוקי נוגע בצירי הזמן השונים, הם מקבלים צורה של שורשים אשר מהם הוא רוקם את העץ יגדראסיל, עץ החיים במיתולוגיה הנורדית, עץ העולם המקשר בין כל הממלכות. היו לו בעבר רמיזות ב-MCU, לדוגמה כשת'ור הסביר לג'יין פוסטר את תפקידו של העץ באמצעות איורו כמפה. אנחנו גם רואים אותו גם בשלב מוקדם יותר, כשרד סקאל מוצא את הטסרקט בשנת 1942. עץ העולם הופיע גם בשלל גרסאות ביקומי הקומיקס השונים של מארוול, ולרוב מתפקד כקישור בין הממלכות. השינוי הזה – מנול צירי הזמן שהיה אמור להישמר באמצעות לופ נצחי, לעבר ציר זמן בדמותו של עץ החיים, זה שרק ממשיך להצמיח ענפים – מסמן את האופן שבו מארוול רואה את ציר הזמן שלה, ואולי גם מלווה בביקורת עצמית קלה על הנוסחתיות של מארוול. בדיעבד, השינוי הזה גם הופיע בסרט "ספיידרמן: במרחבי הספיידרוורס", שם מיגל אוהרה מסביר למיילס מורלס איך בנוי ציר הזמן. אז לא ראינו את ציר הזמן הקדוש, אלא חזינו בו בתור עץ. 

לא סתם אני חופר על עץ, כי יש לו כמה משמעויות, תהיו מרוכזים: הראשונה היא כמובן נקודת הסיום שכולם רוצים להגיע אליה, הלוא היא כניסתם של האקס-מן ליקום הקולנועי של מארוול. חזיתי בעבר נקודות כניסה אפשריות של האקס-מן ל-MCU, ועל אף שלצערי ולשמחתי לא צדקתי בכל הנקודות, נראה שבכל זאת קלעתי לכמה. טוב, סוג של. השבוע יצא הסרט "המארוולס", שהציג לנו גרסה ראשונית של אקס-מן מיקום אחר. ולמרות שקלסי גרמר חזר לתפקיד ביסט מסרטי האקס-מן הישנים, זהו לא בדיוק אותו יקום. דאז, אמרתי שזה אולי יהיה קשור לקמלה קאן שגילתה שהיא מוטנטית, אך מי שנוחתת באותו יקום היא דווקא מוניקה רמבו. אמרתי גם שהעונה השנייה של "לוקי" היא נקודת כניסה אפשרית, ולמרות שלא את וולוורין או אחרים, הסדרה ככל הנראה חשפה בפנינו את האופן שבו פרופסור צ'ארלס אקסבייר וחבריו יקפצו ל-MCU. אם לוקי הקים מחדש את יגדראסיל באמצעות שאריות צירי הזמן של הנול, זה אומר שהוא יצר דרך חדשה לעבור בין ממלכות, או לטייל במולטיוורס אם תרצו. 

המשמעות השנייה היא שככל הנראה לא נקבל הרבה מלוקי בזמן הקרוב. לוקי כעת מתפקד בתור אל, מארגן את צירי הזמן של המולטיוורס מחדש, וזה כל מה שהוא עושה. עד לאחרונה היה זה קאנג ששמר על ציר הזמן, ולוקי לבסוף בחר את כס המלכות שלו, ונראה שהדמות האהובה זוכה לסוף די שלם. אולי בעתיד הרחוק יצוץ כנבל, וימלא את מקומו של קאנג. הוא גם יכול לקפוץ לתפקידי אורח כאל משקיף, ולהוות חלק ממסע כלשהו של אחד מעשרות הגיבורים ב-MCU. אבל עם סיום שכזה, לא נראה שבשנים הקרובות נראה את טום הידלסטון חוזר לחליפה הירוקה.

עוד השלכה שיכולה להיות על היקום של מארוול די תלויה בתוצאות המשפט של ג'ונתן מייג'ורס, אדם ודמות שגם ככה התקבלו בצורה רעה אצל המעריצים והמבקרים כאחד. בכירים במארוול כבר חשפו כי טרום פרוץ שביתת התסריטאים, הם דנו בהחלטה להחליף את קאנג בנבל אחר שכולם רוצים לראות, הלא הוא ד"ר דום. הסיום של "לוקי", באופן סופי ומוחלט, הוא הודאה בכישלון המהדהד של השלב החמישי. זה פשוט – הם הפכו את קאנג לשומן עודף. הסיום הזה, בעיקרון, פותר את העניין של ג'ונתן מייג'ורס – מאחר ואין יותר קאנג, אז אין ויקטור טיימלי, אז אין את "ההוא שנשאר". מה שכן יש זה רק את "הלוקי שנשאר", בזמן שה-TVA מחסל וריאנטים של קאנג. נדמה שהמצב נמצא תחת שליטה, כך שאין יותר שימוש במייג'ורס, שהתחיל עם הופעה בלתי נשכחת בסיום העונה הראשונה של "לוקי", וככל הנראה סיים את תפקידו עם סיום העונה השנייה. 

העונה השנייה של "לוקי" היא אולי האירוע הטלוויזיוני הכי בר השפעה על מארוול בשנים האחרונות, מאחר והוא מתחיל לסגור את עלילת המולטיוורס בעודו פותח אפיקים חדשים ומסקרנים שמארוול יכולה לשחק איתם. אם רק בעתיד הם יצליחו להעז יותר ולהציג דמויות מורכבות יותר, דוגמת מון נייט או ספיידרמן, מארוול תוכל לשוב לתהילת העבר שלה. ההשלכות של "לוקי" נעות מעבר למולטיוורס, כי הן נובעות מהמציאות ומשפיעות עליה בהתאם. מארוול בבירור עושה חישוב מסלול מחדש, וההרגשה היא ש"לוקי" זו רק ההתחלה.
לוקי, 2 עונות, זמין בדיסני+