חכמים בלילה: כל הארועים השווים ב"לילה של פילוסופיה"

הארוע שיתקיים ברחבי תל אביב ביום חמישי נותן לכל אחד הזדמנות להעמיק בנושאים המעניינים אותו, בעשרות הרצאות, דיונים והקרנות סרטים, בהשתתפות פילוסופים בולטים

לילה של פילוסופיה
לילה של פילוסופיה
23 במאי 2017

מקובל לחשוב שאנחנו חיים בעיצומו של עידן אנטי־אינטלקטואלי, אבל איכשהו הרחבת האופקים הפכה לבילוי אהוב בישראל, או לפחות בתל אביב. לצד אירועים כמו "מדע על הבר" ועמודי פייסבוק חנוניים לחובבי היסטוריה, "לילה של פילוסופיה" הוא הזדמנות טובה לחוש מגה־אינטלקטואליים ללילה אחד. פילוסופים מארבע מדינות שונות יפשטו ביום חמישי הקרוב (25.5) על המכון הצרפתי בישראל ומסביבו, על 13 מתחמים שונים במרחק הליכה. הכניסה לכל האירועים ב"לילה של פילסופיה", שיכלול – בין היתר – עשרות הרצאות, דיונים והקרנות סרטים, תהיה חופשית.

לדברי המארגנים, "לילה של פילוסופיה" זוכה בתל אביב לפופולריות עצומה אפילו ביחס לאירועים מקבילים בעולם, שמתרחשים בערים כמו פריז, לונדון, ברלין, אתונה, קזבלנקה וניו יורק. המכון הצרפתי בישראל ומכון גתה מקיימים את האירוע בתל אביב זו השנה השלישית, ואוצר אותו הפילוסוף הישראלי ד”ר רפאל זגורי־אורלי, מרצה לפלוסופיה בבצלאל ובאוניברסיטאות מובילות בחו”ל. "אם אנחנו מושכים בין 5,000 ל־7,000 איש ל'לילה של פילוסופיה', בניו יורק 4,000 איש נחשבים להצלחה אדירה", מספר ד"ר זגורי־אורלי. "הפופולריות הזו הפתיעה אותנו בהתחלה, ועכשיו זו כמובן גאווה גדולה שמשמחת אותנו מאוד. אני חושב שהשיח הרווח בישראל הוא שיח של הצהרות וסלוגנים, והציבור בארץ צמא לשיח מורכב", הוא מסביר. "אנחנו חיים בתוך סיטואציה של ריבוי מצבים ושל שחיקה מאוד קשה של השיח האינטלקטואלי, והנה יש פה לילה שבו מתאפשר דיבור מורכב, עם ניואנסים, קצת שברירי יותר. לצערי המילה 'לחפור' הפכה למילת גנאי בישראל, והלילה הזה מעז לחפור במובן העמוק של המילה".

באודיטוריום המכון הצרפתי ישוחח ז'וזף כהן עם טובי נתן על אודות האפשרות לפרש חלומות בימינו (20:50), ולאחר מכן יצלול נתן אל הקשר בין שם פרטי לזהותו של אדם (23:50). ב"לה קלוזרי", ספריית המדיה של המכון, תרצה הפילוסופית קורין פלישון על השפעת היחס לבעלי חיים על חיינו הפוליטיים והמוסריים. לדברי האוצר, פלישון היא פילוסופית מרתקת שמתעסקת הרבה בזכויות בעלי החיים, ופרסמה לאחרונה אמנה חברתית לזכויות החיות. בנוסף, הנוכחים יתפלספו לא מעט על הסוגיות הבוערות בחיים בישראל: 50 שנה למלחמת ששת הימים (בית "עלמא", 21:00), הצנזורה והפוליטיקה בישראל ("Meet In Place", 20:00), יחסי יהודים־מוסלמים (המכון הצרפתי, 20:00) ועוד. "הדת בישראל לא חדלה מלרדוף את השיח הפוליטי, והמצב הנוכחי מחייב אותנו – בטח כאינטלקטואלים ואנשי רוח, אזרחים ישראלים שמאוד דואגים לעתיד הדמוקרטיה – לבחון את השאלות האלה מקרוב", מסכם זגורי־אורלי.

המכון הצרפתי, שד' רוטשילד 7 ומוקדים נוספים בתל אביב, חמישי (25.5) החל מ־19:30, הכניסה חופשית. לרשימה הארועים המלאה