מבחן ההמבורגר הגדול: טעימה עיוורת. 12 קציצות. הפתעת ענק

האש עושה את ההבדל. המבורגר (צילום: Shutterstock)
האש עושה את ההבדל. המבורגר (צילום: Shutterstock)

זו עבודה קשה, אבל מישהו צריך לעשות אותה: בדקנו שישה משלוחי המבורגר מצטיינים במבחן טעימה נטול כל השפעה חיצונית - והופתענו מאוד ממי שהגיעה אחרונה, ועוד יותר מזהות המקום הראשון, שהיה גם ההמבורגר הכי זול ברשימה. הלם הלם הלם

חברי בוא לבר אולי יחלקו עלינו, אבל תל אביב זאת עיר של המבורגרים. ואנחנו בטיים אאוט ידועים באהבתנו הנצחית לקציצה בלחמנייה. בכל זאת, אנחנו תמיד מתווכחים על מהו ההמבורגר הכי טוב בתל אביב. זה ויכוח חשוב מאוד, אין שאלה אפילו – אבל המון פעמים נוטים להזניח את הדיון על מה הוא ההמבורגר הכי טוב במשלוח. ואנחנו רוצים לפתור את הדילמה, ואם זה אומר להזמין שישה מההמבורגרים הכי טעימים בעיר – אנחנו אמיצים מספיק כדי לנסות.

הדסון לילינבלום | צילום: דן פרץ
הדסון לילינבלום | צילום: דן פרץ

שיטת העבודה שלנו היתה פשוטה: לאכול המבורגרים. אבל חוץ מזה, שאפנו לייצר שיפוט אובייקטיבי ככל הניתן, לכן ששת ההמבורגרים הוזמנו במקביל והגיעו בטווח של 10 דקות, פורקו מאריזות ופרטים מזהים ככל הניתן, והוגשו בסדר אקראי על צלחות נייר ניטרליות. בחרנו את ההמבורגר הכי פשוט ומינימליסטי מכל תפריט, כי עם כל אהבתנו לגבינות ובייקון, באנו לבדוק המבורגר, לא תוספות. רק אחרי שטעמנו ודירגנו את כל ההמבוגרים, חשפנו את מקורה של כל קציצה. הבדיקה לא נערכה בנוכחות עו"ד, אבל עורכת הסושיאל שלנו טעמה גם.

מכל המבורגריה הזמנו שני בורגרים – הראשון כדי לבדוק כמכלול, והשני כדי לבדוק את הקציצה בלי הסחות דעת. את המועמדויות בחרנו מתוך רשימה ההמבורגרים הכי טובים שלנו, אך היא כוללת רק המבורגרים שזמינים במשלוחים (ווי לאב יו ויטרינה, אבל בחייאת, אתם לא באמת בוולט), ובעיקר המבורגרים פופולריים במיוחד במשלוח. וכך נבחרו המועמדים: הולשטיין בורגר, הדסון לילינבלום, בנץ ברודרס, אמריקה, GDB ומיטבר. שלפנו מזלגות (סתם נו, מי אוכל המבורגר במזלג?) ויצאנו לבדוק המבורגרים.

מקום שישי: אמריקה

מה הוזמן: קלאסי – "המבורגר בקר, עגבניה, חסה ומלפפון חמוץ"
כמה עלה: 52 ש"ח
ציון צוות בודקים: 4.1/10
נו, ו…: כנראה ההפתעה הכי גדולה בכל המבחן היתה המנה שהגיעה לנו מאמריקה, אחת ההמבורגריות הכי אהובות בעיר, גם עלינו. אבל אף אחד מהבודקים לא היה מנחש שצמד ההמבורגרים היבשים שהגיע אלינו היו משם. הבעיה היתה בבשר. אנחנו מכירים את מידת העשייה המדויקת של אמריקה, הזמנו משם לא מעט פעמים, אבל הפעם הגיעו קציצות שכוסחו על הגריל עד שאבדו כל הנוזלים והטעם. ובמידת וול-דאן, קשה מאוד לשים לב למשהו אחר מעבר לבזבוז. זו חייבת להיות פשלה – למרות שהיא היתה תקפה לשני ההמבורגרים שקיבלנו – וזה לא שהמסביב עזר. "קלאסי", הם קוראים למנה הזו, אבל עדיף לקרוא לה "סתמי".
שורה תחתונה: אנחנו רוצים להאמין שזו היתה פאשלה חד פעמית.

כשאין טעויות, זה אחלה המבורגר. ההמבורגר של אמריקה בורגרס (צילום: יחסי ציבור)
כשאין טעויות, זה אחלה המבורגר. ההמבורגר של אמריקה בורגרס (צילום: יחסי ציבור)

מקום חמישי: הולשטיין בורגר

מה הוזמן: המבורגר קלאסי – "200 גרם מבקר הולשטיין מובחר, חסה, עגבנייה, בצל סגול, מלפפון חמוץ ואיולי שום בלחמניית בריוש שמן זית".
כמה עלה: 53 ש"ח
ציון צוות בודקים: 5.5/10
נו, ו…: במנה שקיבלנו מהולשטיין היה משהו קצת חסר מעוף. הטחינה והטיפול המקדים בבשר היתה טובה, ואיכות חומרי גלם היתה טובה, אבל הדחיסה של הקציצה יצרה תוצאה קצת חונקת, והטיפול שהבורגר עבר בצלייה הפך אותו לקציצה נחמדה, אבל לא יותר מזה. המעטפת בהחלט עזרה קצת, בעיקר כי הלחמניה היתה רכה ומצוינת (רעיון יפה, בריוש שמן זית, מה שמשאיר אותו פרווה), ושילוב בין הרטבים לירקות הטריים נתן לו חיפוי יפה מאחור, אבל קשה לומר שיותר מדי התרשמנו.
שורה תחתונה:
הקצב יודע מה הוא עושה, אבל היד של הטבח לא מספיק רגישה.

בניקוי התוספות, היה קצת פחות מרשים. הולשטיין בורגר. צילום: מתוך עמוד הוולט
בניקוי התוספות, היה קצת פחות מרשים. הולשטיין בורגר. צילום: מתוך עמוד הוולט

מקום רביעי: GDB

מה הוזמן: המבורגר קלאסי – "200 גרם Dry aged, לחמנית בריוש, עגבניה, חסה, בצל, מללפון חמוץ, קטשופ ומיונז".
כמה עלה: 48 ש"ח
ציון צוות בודקים: 6/10
נו, ו…: מאוד חיכינו לגלות איפה ינחת ההמבורגר של GDB, קודם כל כי בפעם שעברה שעשינו מבחן כזה, הם לא היו זמינים במשלוח. שנית, כבר שני מבקרי אוכל רחוב שלנו קפצו לסניף באבן גבירול, שניהם עפו על הקציצה, ושניהם טענו שיש עומס של תוספות. לכן מבחן עיוור, שכולל גם בדיקת קציצה בנפקד, הוא אתגר מאוד מעניין, וזה לא ש-GDB לא עמדו בו, אלא שזה השלב שהטובות מתחילות להצטופף. בדומה לדעת המבקרים שלנו, גם הפעם מצאנו שהקציצה היתה בנויה מבשר מוצלח מאוד, גם אם עשויה בדחיסה מאוד חופשית שקצת גרמה לה להתפרק בקלות יתרה. זה גם גרם למידת העשיה להיות קצת לא אחידה. הפעם דווקא המעטפת קצת הורידה, כי כמות הרוטב והמתיקות הלא הכרחית שלו הסיחה את הדעת מהטעם המוצלח של הקציצה, שוב.
שורה תחתונה: תרגיעו עם כל המסביב, יש לכם בסיס טוב, תסמכו עליו.

ברל'ה, ברל'ה, צא החוצה. צילום: אנטולי מיכאלו
ברל'ה, ברל'ה, צא החוצה. צילום: אנטולי מיכאלו

מקום שלישי: הדסון לילינבלום 41

מה הוזמן: ביפבורגר קצבים – "חסה, עגבנייה, בצל ומלפפון חמוץ".
כמה עלה: 76 ש"ח
ציון צוות בודקים: 6.6/10
נו, ו…: הנה עוד הפתעה גדולה ברשימת ההפתעות. ציפינו שהדסון יביטו בהתנשאות על שאר ההמבורגרים מלמעלה, אבל גילינו קציצה נהדרת עם מעטפת שדי מקלקלת. ראשית, נתחיל במה שטוב – הבשר של הדסון, כצפוי, הוא מהמעלה הראשונה, וגם הטיפול – טחינה גסה, מידת מידיום רייר שמצדיקה את הרייר שבה, עסיסיות מתבקשת וטעם מצוין. אבל הלחמנייה פשוט דיכאה את טעמי הבשר. יש ערך בלחמנייה גסה שכזו – בטח עדיף על אובססיית הבריוש של השנים האחרונות – אבל דווקא הייחוד היה מה שהפיל אותה, והיה אפשר לשפר את זה עוד טיפה עם איולי מוצלח. הפתעה קצת מאכזבת.
שורה תחתונה: אולי שווה לשקול את הלחמנייה, או להזמין במקום את "חוק וצ'דר" המפורסם.

טוב, עם כל כך הרבה קטשופ, מה הפלא?. המבורגר בהדסון (צילום: דן פרץ)
טוב, עם כל כך הרבה קטשופ, מה הפלא?. המבורגר בהדסון (צילום: דן פרץ)

מקום שני: מיטבר בורגר

מה הוזמן: המבורגר – "200 גרם 100% בקר טרי שנטחן במקום, לחמניה, ספייסי מיונז, חסה, עגבניה, בצל סגול, מלפפון חמוץ".
כמה עלה: 54 ש"ח
ציון צוות בודקים: 7.6/10
נו, ו…: הנה מקרה קלאסי של פשוט יותר זה טוב יותר. במקום המבורגרים שמסתמכים על תוספות ורטבים וגבינות משוגעות, במיטבר יצרו המבורגר עם בשר מצוין, טחון בגסות, עם מידת עשייה מושלמת ותיבול עדין (אולי טיפה עדין מדי), אבל מדויק. ואז הם עשו הכל כדי לא להפריע לקציצה – הלחמנייה אולי קצת סתמית, אבל היא מצוינת כדי לספוג את טעמי הספייסי מיונז, ועובדת כמגבר לטעמי הקציצה. 
שורה תחתונה:
המבורגר פשוט ועשוי לעילא.

לא צריך להתפרע כדי להיות טעים. ההמבורגר של מיטבר בורגר (צילום: יחסי ציבור)
לא צריך להתפרע כדי להיות טעים. ההמבורגר של מיטבר בורגר (צילום: יחסי ציבור)

מקום ראשון: בנץ ברדרס

מה הוזמן: ההמבורגר – "קציצה שמנמנה על הגריל בלחמנייה רכה עם איולי BBQ של הבנץ, רוקט, עגבניה ובצל ורוד מוחמץ".
כמה עלה: 46 ש"ח
ציון צוות בודקים: 9/10
נו, ו…: וואו, איזו הפתעה משמחת. אנחנו תומכים ותיקים של הבנץ, אבל מודים שגם אנחנו הופתענו מנחיתתם במקום הראשון, אבל קשה להתווכח עם איכות כזו. והדבר המדהים הוא, שזה גם ההמבורגר הכי זול ברשימה. כנראה שזה המצב כשמתמקדים בפשטות (לא בשונה מהמיטבר), אבל הבורגר של בנץ קיבל בונוס גדול בדמות טעמי הגריל שנטפו ממנו, עם סימני צלייה יפהפיים, מידת עשיה מושלמת, תיבול מצוין שרק הדגיש את הטעם המשגע הזה. הלחמנייה דווקא לא הייתה בריוש, אלא לחמנייה פשוטה ורכה, וזה בדיוק מה שעזר לה לספוג את טעמי הבורגר. תוספת הבצל המוחמץ, האיולי ברביקיו והרוקט הקפיצו את הכל למעלה, והתוצאה היא המבורגר מצטיין במשלוח.
שורה תחתונה: כמה פשוט, ככה טעים.

הקציצה הפשוטה תנצח. ההמבורגר של בנץ בראדרס (צילום: יחסי ציבור)
הקציצה הפשוטה תנצח. ההמבורגר של בנץ בראדרס (צילום: יחסי ציבור)