הישראליות שלי היא קודם כל השפה, אבל השפה הזו היא לא בדיוק עברית

ישי ברגר. צילום: איליה מלניקוב
ישי ברגר. צילום: איליה מלניקוב

כמעט בכל משפט שלי יש ערבית, הולנדית, רוסית, אנגלית, צרפתית, פינית, יידיש וג'יבריש, יו ניים איט חביבי. אני נזכר בזה וחושב שזו הישראליות שלי, מעורבבת לגמרי עם כל מה שאי פעם שמעתי ומצא חן בעיני, או שהצחיק אותי

21 באפריל 2023

קצת אחרי שלא סיימתי בית ספר, התחלתי להסתובב בעולם עם הלהקה שלי, יוסלס איי די. התחלנו עם אמריקה, בהמשך גילינו את אירופה ומתחילת שנות האלפיים כבר ממש התחלנו להגזים. הגענו ליפן, אוסטרליה, קנדה, סין וגם רוסיה. עם כל נסיעה נכנסו לי עוד מילים מצחיקות בלקסיקון, עם השנים היה נראה שכל פעם שאני מדבר עברית נוספות עוד כמה מילים כמו "טברנק" (לעאזל, קנדה), "שיבולא טיבולה" (פר בלי ביצים, צ'כית), "קסוטברו" (אוכל חרא, יפנית) ועוד ועוד.

>> מה ישראלי בעיניך? יש תשובה נכונה. להתנגד לדיקטטורה // ירון טן ברינק
>> מה ישראלי בעיניך? ההתרחקות מיהונתן גפן // עודד קרמר

ככה מצאנו את עצמו איזה לילה בסתלבט בלובי של מלון לא מפואר במיוחד במוסקבה אחרי הופעה כל הלהקה, עם הצוות, כמה מארחים ואנשים מלהקות מקומיות שהצטרפו. הדברים האלה תמיד מתחילים ב "כולם מדברים עם כולם – כמובן באנגלית" אבל ככל שהלילה התקדם כולם התכנסו עם האנשים שלהם וכל אחד חזר לשפה שלו.

הלילה ממשיך ואני שם לב שלא רחוק מאיתנו יושבים כמה אנשי עסקים ערבים עם כמה מארחים מקומיים – והנה גם הם עוברים לופ דומה. בהתחלה אנגלית… ואז אלה בערבית ואלה רוסית. ברגע מסוים קם אחד המחוייטים מהשולחן של אנשי העסקים ניגש אלינו ואמר שהוא מצטער להפריע אבל "אני מקשיב לשיחה שלכם והרגשתי צורך להגיד לכם – במשפט ממוצע של כל אחד מכם יש לפחות שתי מילים בערבית". באותו הרגע לא ייחסתי לזה המון חשיבות, אבל מאז אותו לילה, כל כמה זמן אני עוצר להקשיב לעצמי ולאחרים ונזכר בדבר שאמר החבר בחליפה בלובי של המלון ההוא.

>> מה ישראלי בעיניך? הדחקה, עליונות ועמית סגל // עודד קרמר
>> מה ישראלי בעיניך? הייטק ושכונה בטלגראס // לירון רודיק
>> מה ישראלי בעיניך? לאהוב את בית"ר ירושלים // אבישי סלע

כמעט בכל משפט שלי יש ערבית, הולנדית, רוסית, אנגלית, צרפתית, פינית, יידיש וג'יבריש, יו ניים איט חביבי. אני נזכר בזה וחושב שזו הישראליות שלי… מעורבבת לגמרי עם כל מה שאי פעם שמעתי ומצא חן בעיני, או שהצחיק אותי. הישראליות שלי מתחילה בשפה הזו, שאני מתעקש לערבב עם עוד שפות. הישראליות לא קדושה בעיניי ובטח שלא השפה העברית. יאללה אני בחוץ, סעמק.

ישי ברגר הוציא לאחרונה במסגרת טברנק את האלבום השלישי שלהם, "חוק השלוש". ויש גם מיני טור: חלוץ 33 באר שבע, 4.5 20:30, עם הוטבוקס והחוויה; צוללת צהובה, הרכבים 13 ירושלים, 18.5 20:30, עם Eternal Struggle וחלם; וונדרבר, חטיבת גולני 18 חיפה, 1.6 20:30 עם ויתרתי וארז שמידע