מעלים הילוך: העירייה מורידה את הכלים החשמליים מהמדרכות

מבצע האכיפה | צילום: גיא יחיאלי
מבצע האכיפה | צילום: גיא יחיאלי

רק שבוע שעבר אישרה הכנסת את הרחבת סמכויות הפקחים העירוניים לאכיפה נגד כלי רכב דו-גלגליים חשמליים, והנה העירייה כבר ערוכה עם פעולות הסברה ואכיפה כדי להוריד אותם מהמדרכה. מה עונשה של עבירה על קורקינט חשמלי, וכמה תשלמו על רכיבה עם שתי אוזניות באוזניים?

לאחרונה דיווחנו כאן על הרחבת סמכויות הפקחים העירוניים כך שיוכלו לאכוף ביתר שאת את חוקי התעבורה על רוכבי כלים דו-גלגליים חשמליים, והנה עיריית תל אביב-יפו כבר שולפת את התוכניות המוכנות שלה. תל אביבי ממוצע מתעצבן שלוש פעמים ביום על רוכב אופניים או קורקינט חשמלי. בעיר שבה מתבצעות כ-170 אלף רכיבות אופניים ביום, התרגלנו לתכונת האופי הזו בנו אבל אנחנו עדיין רוצים שהיא תיעלם. והנה, העירייה הרימה את הכפפה והתחילה במבצע שמטרתו להפוך את נוכחות הכלים החשמליים בעיר לנסבלת הרבה יותר.

המבצע כולל תגבור של מערך האכיפה העירוני ואכיפה מוגברת, אבל גם פעילויות הסברה ידידותיות יחסית לפני חלוקת קנסות. צעד נוסף שנוקטת העירייה בנושא כבר זמן רב הוא הרחבת תשתית הרכיבה המופרדת, שבילי האופניים, כך שרוכבים לא ייסעו על המדרכות, אך צעד זה מחייב גם הוא אכיפה מוגברת בשבילים אלו.

פקח אני פורק סחורה. אכיפת חוקי האופניים החשמליים (צילום: שלומי יוסף)
פקח אני פורק סחורה. אכיפת חוקי האופניים החשמליים (צילום: שלומי יוסף)

כעת, במסגרת המבצע, יתקיים פיקוח אינטנסיבי יותר באמצעות פקחים ואמצעים אלקטרוניים, ותחל תפיסת כלים חשמליים שנוסעים שלא כחוק. בשבילי האופניים יתחיל שיתוף פעולה עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אשר יכלול חלוקת עלוני הסברה שיזהירו מפני ביצוע אכיפה וחלוקת קנסות. מאז תחילת פעולות האכיפה המוגברות נתפסו 51 כלים, וניתנו 1,179 דו״חות על רכיבה אסורה על המדרכה.

במסגרת האכיפה במדרכות, פקחים שפזורים במיקומים מרכזיים ומשתנים יורשו להחרים כלים חשמליים שנוסעים בניגוד לחוק. בנוסף, תשלום האגרה עבור שחרור כלי שהוחרם עומד על 252.5 שקלים. שחרור כלי חשמלי שהוחרם מקטין (מתחת לגיל 16), יתאפשר על ידי הורה הקטין בלבד, ורק יום למחרת תשלום האגרה. הקנס על רכיבה על המדרכה עומד כעת על כ-250 שקלים.

פיקוח מוגבר בשבילי האופניים והמדרכות | צילום: גיא יחיאלי
פיקוח מוגבר בשבילי האופניים והמדרכות | צילום: גיא יחיאלי

נתפסתם במהלך הלילה הלבן (ה-30 ביוני) בעבירה על קורקינט חשמלי? עונשכם יהיה מעניין במיוחד. פיילוט חדש שנעשה בשיתוף המשטרה והעירייה יכלול סימולטור לרכיבה בטוחה. לאורך לילה זה תעמיד המשטרה עמדת משקפי מציאות מדומה, וכל אדם שייתפס רוכב שלא כחוק על קורקינט חשמלי יתבקש לפנות הצידה ולהתנסות בסימולציית רכיבה מתקדמת באורך 5 דקות. בשבילי האופניים הפעולות כרגע הן בעיקר הסברתיות. בשלב הראשון לא יינתנו דו"חות כנגדת עבירות המתבצעות בשבילים אלא אזהרות, עלוני הסברה ואף פנסי אופניים כתשורה.

שביל האופניים הירוק במרמורק. צילום: עיריית תל אביב-יפו
שביל האופניים הירוק במרמורק. צילום: עיריית תל אביב-יפו

ידידותי לחלוטין, אבל כשיתחילו לחלק דו"חות המצב יהיה חביב הרבה פחות. אי חבישת קסדה, רכיבה על כלי חשמלי מתחת לגיל 16, או שימוש בטלפון נייד בתחום שבילי אופניים יעלו לכם בקנס של 1000 ש״ח. רכיבה על כלי חשמלי ללא מבחן תיאוריה או אישור הכשרה תעלה לכם 750 שקל, הרכבת חבר תעלה לכם בין 100-250 שקלים, ושימוש בשתי אוזניות בתחום שבילי האופניים תעלה לכם 250 שקלים.

>> נמאס כבר לכתוב את זה: לאף אחד לא אכפת מהולכי הרגל בעיר
>> חולדאי חושף: המשטרה אינה אוכפת נגד קורקינטים ואופניים חשמליים
>> מצפצפים עלינו: הולכי הרגל הפסידו בקרב על המדרכות