מה ראינו בלילה: 7 סדרות שנדבקנו אליהן במהלך השבוע האחרון

הכל נשאר במשפחה. "סובייצקה" (צילום: מיכה בריקמן)
הכל נשאר במשפחה. "סובייצקה" (צילום: מיכה בריקמן)

הסדרה שמחדשת את שנות השמונים, זו שחופרת בתחתוני הסלבז וזו שמנסה לייצג את בני דור 1.5: יותר מדי טלוויזיה התרחשה על המסך שלכם בימים האחרונים, ואנחנו כאן לעשות סדר - אלו הסדרות שהכי הציתו לנו את הדמיון במהלך השבוע האחרון

20 באוגוסט 2023

1. פיזיקל

גל הנוסטלגיה לאייטיז נמצא על אדי הדלק האחרונים שלו, אם בכלל נותר עוד מי שמתגעגע, והמסכים מלאים בגוויותיהן של סדרות שהן קורבנות אופנה שהגיעו למסיבה קצת מאוחר מדי. "פיזיקל" של אפל TV+, שחזרה בשבוע שעבר לעונה שלישית ואחרונה, נראית בהקשר זה כמו עוד מאותו דבר. אבל היא לא. הסדרה מתרחשת בקליפורניה של שנות ה-80 ומתמקדת בדמותה של שילה רובין, עקרת בית נואשת שבעלה מתעלל בה נפשית. בעונה הראשונה היא מגלה את המחול האירובי ונכנסת חזק לסצנה, על כל בגדי הספנדקס והלייטקס הצבעוניים שכרוכים בכך פלוס חותלות ומגבי זיעה ופסקול פופי תואם, ומשם מתחיל מסע של ישועה עצמית שבמהלכו היא הופכת לכוכבת מחול אירובי עם קלטות וידיאו פופולריות על כל ההעצמה הנשית שכרוכה בכך.

>> המסך הענק: 20 סדרות הטלוויזיה הכי טובות עכשיו

אבל בניגוד לרוב הדרמות שבוחרות סצינת אייטיז להתמקד בה, "פיזיקל" היא קומדיה שחורה שמזכירה יותר את "קווין יכול ללכת להזד**ן" האדירה ויש לה זכות קיום מעבר לסטיילינג המושלם והתסרוקות המופרכות. רוז ביירן, שחקנית נהדרת שכבר ראיתם בהמון דברים (ומככבת בימים אלה לצדו של סת' רוגאן ב"אפלטוני" המוצלחת), עושה כאן תפקיד כובש שמעורר אמפתיה טוטאלית והרמטית, ואחרי שצולחים את מחסום ה"אוף עוד סדרת אייטיז" מגלים עלילה שמושכת יפה מפרק לפרק וגם לא הופכת בשום שלב ל"סדרת בנות" (לא שיש משהו רע בזה). יתכן שאם "פיזיקל" הייתה מגיעה למסך מוקדם יותר היא הייתה הרבה פחות אנדרייטד. נמתין בסבלנות לגל הנוסטלגיה הבא.
פיזיקל, עונה 3 (10 פרקים בשידור שבועי), עכשיו באפל TV+

2. "מבוסס על סיפור אמיתי"

רגע אחד אין בעולם דרמות קומיות בלשיות כלל, מצמצתם, ופתאום כל העולם מלא בהן. ההצלחה האדירה של הז'אנר ההיברידי הזה בערוצי הסטרימינג כבר הביאה אל המסכים שלנו כמה יצירות מעולות כמו "פוקר פייס" ו"רק רציחות בבניין", אך מצד שני, כמו בכל טרנד, מתישהו מגלים שיותר מדי ממשהו טוב זה כבר לא כל כך טוב. "מבוסס על סיפור אמיתי" – להיט חדש ולא קטן כלל שעלה בחודש שעבר בשירות הסטרימינג פיקוק מבית NBC ועלה רק לאחרונה ב-yes ו-HOT – היא עוד מהמשהו הטוב הזה. בקיצור, יש לכם כאן קומדיית מתח בלשית בדרגת טרלול גבוהה עם הומור פרוע ואדג'י, מה אתם מתלוננים.

>> אוגוסט בנטפליקס: 9 סדרות וסרטים שיעשו לכם את החודש

קיילי קווקו האדירה וכריס מסינה האלגנטי הם בני זוג שעולים על זהותו של רוצח סדרתי ובמקום להסגיר אותו למשטרה, מחליטים להפוך אותו לשותף שלהם בפודקאסט מז'אנר הפשע האמיתי. הבעל הוא מדריך טניס מתוסכל שהיה בעברו כוכב טניס מקצועי, האישה היא סוכנת נדל"ן עם חיבה פרוורטית לפודקאסטים של פשע אמיתי, אתם יכולים לכתוב את השאר לבד מנקודה זו והלאה. מאוד מקורי או לא, זה עדיין אחד הבינג'ים המענגים של הקיץ הזה, ומסתמן כאן באופן מעניין שכל דבר שקיילי קווקו הוא חלק ממנו הופך אוטומטית לכיף גדול. אבל אם לא טוב לכם כיף גדול אז לא צריך.
>> "מבוסס על סיפור אמיתי", עונה ראשונה 8 פרקים, ב-yes וב-HOT

3. "אימפריית הכאב"

"אימפריית הכאב", המיני סדרה של נטפליקס שעלתה בסופ"ש הקודם, עוסקת באיך החל משבר האופיואידים המזעזע, מה עושים (או יותר נכון, מה לא עושים) כדי לטפל בו, ואיך משפחת סאקלר עשה מזה הון עתק ביודעם על הנזקים, דרך חברת פרדו פארמה, יצרנית אוקסיקודון, משכך כאבים פופולרי מדי. הסדרה מבוססת, בין היתר, על מאמר מניו יורקר בשם "המשפחה שבנתה אימפריה של כאב" – היי, בטח משם לקחו את השם! – והולך להציג את משפחת סאקלר במלוא נבזיותם.

אם הסיפור הזה נשמע לכם קצת מוכר, יכול מאוד להיות שכבר צפיתם בסדרה "דופסיק", עם מייקל קיטון ופיטר סארסגארד, שעסקה באותו הנושא, ואף הציגה חלק מחברי משפחת סאקלר – אבל להם אין את מתיו ברודריק בתפקיד ראש המשפחה ריצ'ארד, או את אוזו אדובה בתפקיד החוקרת שמנסה למצוא אשמים. בנטפליקס מבטיחים להתמקד יותר בתפקיד המשפחה, וגם להציג את החלק הבידורי – עד כמה שאפשר לקרוא לו כך – של עסקי משככי הכאבים. כן, הם מדברים על דוגמניות הכדורים היפות שנהגו לשכנע רופאים לרשום לחולים תרופות ממכרות ומסכנות חיים. נכון שכיף?
"אימפריית הכאב", עכשיו בנטפליקס

4. "סובייצקה"

תעשיית הטלוויזיה המקומית ידעה ימים טובים יותר, ובידעה ימים טובים יותר אנחנו מתכוונים לא תחת גיליוטנה פוליטית שהשר קרעי מנפנף מעל לראשה. ויש להודות, זה לא שבלעדיו המצב היה מזהיר – הכספים שמוציאים על תוכנות מקור נמצאים בצלילה מתמדת ולאף רשות לא באמת אכפת, ערוצי הברודקאסט ברובם מעדיפים תוכן זול וחסר מחשבה מאגפי הריאליטי והאקטואליה, וליוצרים ישראלים יש פחות ופחות מקום לעשות לנו טוב, ובטח שלא לעשות לנו כיף. לכן ברור שהמקום היחיד ששרד ונותן במה אמתית ליוצרים ישראלים הוא כאן 11, לפחות עד שקרעי יקרע גם אותם לגזרים. "סובייצקה", שמתיימרת להביא את קולם של בני הדור השני לעלייה מברית המועצות לשעבר, היא בדיוק ההוכחה ללמה צריך שידור ציבורי. לא שזה משנה לקרעי

הסדרה עוקבת אחרי ענת, סטודנטית צעירה ובת למשפחת עולים, שבכלל מעדיפה להיתפס כ"ישראלית", אבל לנצח מתוייגת כ"רוסיה". אירוע ויראלי אחד הופך אותה בעל כורחה לקול של בני העלייה אונליין – סובייצקה. סוזנה פפיאן הנהדרת בתפקיד ראשי, ומגוון רחב של שחקנים יוצאי ברית המועצות לשעבר מככבים, וטוב שכך, כי למה שלא לנצל את המיטב של תיאטרון גשר? חוץ מזה, הנושא בהחלט מעניין ורלוונטי, ועם הרקורד של כאן 11 יש פה פוטנציאל לא מבוטל.
"סובייצקה", כאן 11, 21:50

5. "Ladies First: סיפורן של נשים בהיפ הופ"

"Ladies First: סיפורן של נשים בהיפ הופ" היא סדרה דוקומנטרית בת ארבעה פרקים שסוקרים את מקומן של נשים בתרבות ההיפ הופ, את השינויים שהביאו לז'אנר הראפ ואת ההישגים שנלקחו מהן. זה לא חדש לאף אחד שראפ היה במשך שנים ז'אנר מיזוגני שנהג לבזות נשים בהינף של שטרות מתעופפות במועדון, ולמרות שבעשור האחרון נעשתה התקדמות רבה בתחום – ואפשר לראות את זה בגל הראפריות החדשות שצצו – המיזוגניות עדיין מרחפת מעליו וסביבו, בדיוק כמו בכל תרבות מערבית. אבל עם נשים בפרונט, כמו שמציין שם הסדרה (שמרפרר לשיר מיתולוגי של קווין לטיפה), הסיפור הרבה יותר מורכב ומעניין מסתם מיזוגניה קלאסית.

כן, בדוקו תמצאו לא מעט סיפורים כאלה – כמו למשל של הראפרית רוקסן שאנטה, שספגה עלבונות מיזוגנים תוך כדי שניצחה בבאטלים בגיל 14 – אבל תמצאו גם תקווה גדולה בדמות היקף הראפריות שתפגשו, החל מאגדות עבר כמו רוקסן, שא-רוק, קווין לטיפה ואמסי לייט (שגם מפיקה את הסדרה), ועד לכוכבות בהתהוות כמו טיירה וואק, סוואטי, לאטו וקוי לארוי. לצד מומחיות לנושא, מדובר בהיקף מרשים של סיקור נושא שהוזנח יותר מדי שנים. הגיע הזמן לשמוע אותן, ולרענן את הפלייליסט שלכם בקצת יותר אסטרוגן.
"Ladies First: סיפורן של נשים בהיפ הופ", עכשיו בנטפליקס

6. "דפ נגד הרד"

בשנה שעברה תביעת הדיבה של ג'יני דפ מול אמבר הרד הסעירה את העולם, וכולם רצו לדעת את כל הפרטים הצהובים, ולמי באמת אכפת מה האמת. ובכל זאת, יש מי שרוצה – לפחות במידת מה – להגיע לחקר האמת. אז מה אם בית המשפט קבע שג'וני דפ צדק? אנחנו בעידן הפוסט-אמת, ולכן האמת נקבעת רק במקום אחד: בבית הדין של דעת הציבור. ומה הכלי הטוב יותר לציבור להכיר את כל הפרטים יותר מאשר דוקומנטרי של נטפליקס? זה הרי עבד נהדר עם "צל של אמת", אז למה שזה לא יעבוד עם "דפ נגד הרד", המיני-סדרה הדוקומנטרית שעוסקת בנושא, ועלתה היום לשירות הסטרימינג הפופולרי.

במהלך 3 פרקים, הסדרה של אמה קופר ("המסתורין של מרלין מונרו: הקלטות הבלתי נשמעות") סוקרת את המשפט, ומנסה על בסיס העדויות ששודרו לעולם לעשות סדר בלוח הזמנים, ולנסות לשרטט את מערכת היחסים של הזוג לשעבר. בתווך, הסרט מתייחס לתהודה הציבורית של המשפט, ומעלה סימן שאלה מעורר דאגה סביב השאלה האם ההד הציבורי השפיע על תוצאות המשפט. צפו בעצמכם ותחליטו. או שלא תחליטו. מה אתם, שופט?
"דפ נגד הרד", עכשיו בנטפליקס

7. "Killing It"

זאת הייתה אחת ההפתעות הנעימות בתחום הסיטקום ב-2022. אף אחד לא ממש שמע עליה כי היא שודרה בפיקוק – שירות הסטרימינג של NBC שהפך בשנה האחרונה ליצרן תוכן פרימיום תחרותי מאוד – אבל שוחרי הקומדיה סימנו אותה מיד כאיוונט שיש להתייחס אליו, כי "Killing It" הייתה הפעם הראשונה שקרייג רובינסון מקבל את התפקיד הראשי הראשון שלו. רובינסון, ענק קומי שמתנשא לגובה מטר ותשעים (שני מטר עם האפרו), גילם במשך שמונה שנים את דאריל מ"מהמשרד" והפך חבר של כבוד באנסמבל כנופיית הלהיטים של סת' רוגן וג'אד אפטאו, אבל תמיד נשאר בצד. כאן הוא מקבל את ההזדמנות שלו לזרוח ואו בוי כדאי שתצפו בזה עם משקפי שמש.

ב"Killing It", אחת הקומדיות הסהרוריות ביותר שעלו על מסכי הטלוויזיה בשנים האחרונות, מגלם רובינסון את קרייג פוסטר, מאבטח בנק במיאמי, גרוש שנאבק לפרנס את בתו הצעירה וחולם להיות יזם עסקי, בלי דולר על הטוסיק להגשים את רעיונותיו הפרועים. מפגש מקרי עם נהגת אובר שחייה השתבשו מוביל אותם להצטרף לעסקי ציד נחשי הפיתון בפלורידה (כן!) כדי לעשות את המכה הגדולה ולעלות על מסלול ההצלחה. בעונה הראשונה זה פחות או יותר עובד להם, תוך שכל מה שיכול להשתבש אכן משתבש, כולל כל החבטות האפשריות בקפיטליזם המאוחר למען המעמדות הנמוכים שמנסים לשרוד אותו. אבל לא בקטע דידקטי. זה פאקינג קרייג רובינסון. הוא לא יכול להיות דידקטי. ועם יוצרי "ברוקלין 99", אתם יכולים לנחש כמה כיפית האווירה.
"Killing It", עונה שנייה, 8 פרקים, עכשיו בפיקוק. מתישהו אולי גם אצלנו