מה ראינו בלילה: 6 סדרות מטרידות, כל אחת בדרכה

מתוך Rap Shit
מתוך Rap Shit

איסה ריי האדירה חוזרת עם קומדיית ההיפ הופ שהיינו צריכים ובדוקו הפשע החדש של נטפליקס יש סיפור מחליא במיוחד. עוד שבוע גדוש ביותר מדי דברים לראות הסתיים ואנחנו כאן כדי לסכם, למיין, לסנן ולדאוג שלא תבזבזו זמן

מדי ערב אנחנו מפרסמים כאן באתר "טיים אאוט" את המלצת הצפייה הלילית שלנו. אנחנו מכוונים מראש נמוך: דברים שאפשר לצפות בהם בלילה בלי לשרוף את המוח במנת יתר של טפשת – את זה אתם יכולים לעשות לבד – גם אם אינם יצירות מופת על-זמניות. ההמלצות מבוססות לפעמים על צפייה בפרקים בודדים שמראים פוטנציאל, אבל אתם בהחלט מוזמנים להתלונן עלינו בקבוצת הפייסבוק הסודית "הספוילר: מה רואים היום". לכבוד סוף השבוע ולנוחותכן אנחנו מקבצים את כל ההמלצות במקום אחד לטובת בינג' סיום הסופ"ש המסורתי, מדורגות על פי מידת התעופה שלנו עליהן.

1. Rap Sh!t

קארדי בי, מייגן די סטליון, דוג'ה קאט, ניקי מינאז', ליל סימז ועוד כל כך הרבה ראפריות נהדרת הפכו לדבר הכי חם במוזיקה במהלך העשור האחרון. היי, אפילו לנו יש כמה ראפריות נפלאות (בדקו את האלבום החדש של עדן דרסו ותודה לנו אחר כך). אז אחרי שקיבלנו את "אטלנטה" ואת "דייב", הגיע הזמן לשפוך אור על הצד הנשי של תעשיית הראפ – צד מתפתח שעומד מול אתגרים שונים וייחודיים מהקולגות המאצ'ואיסטים. ואיזה מזל שמי שהחליטה לכתוב את הסדרה על הראפריות היא גם האישה הנכונה ביותר לזה, יוצרת "לא בטוחה", טינה פיי השחורה (מילים שלה, לא שלנו) – איסה ריי.

"Rap Sh!t", הצינזורה במקור, עוקבת אחרי שתי חברות ממיאמי פלורידה שחוברות ביחד כדי להקים צמד ראפ נשי – שונה קלארק (אאידה אוסמן) אוהבת את הראפ שלה חכם ומעמיק ומעדיפה להופיע במסיכה כדי שלא יתמקדו בגוף שלה. מיה נייט (קאמיליון), לעומתה, היא חשפנית במיל' שמעדיפה לחגוג על פני להגיד משהו חשוב. ביחד הן הולכות – או לכל הפחות רוצות – לכבוש את עולם הראפ הנשי בסערה, ויש להן לפחות שמונה פרקים לעשות זאת. פייר, אם להסתמך על הבאנגר שהן מוציאות על הפרק הראשון, אנחנו לא רואות סיבה שלא יצליחו.
"Rap Sh!t" זמינה ב-HBO Max ותגיע לארץ בקרוב

2. "תחת נס השמיים"

סדרות בלשיות לרוב מנפנפות בפנינו סדרה של פיתיונות, וגורמות לנו להניח מיני הנחות שגויות עד שהן מובילות אותנו לאשם האמיתי. "תחת נס השמים" (התרגום ל-Under the Banner of Heaven) היא סדרה בלשית מסוג אחר. די מהר אנחנו מקבלים מושג מי שיסף את גרונותיהן של ברנדה לאפרטי (דייזי אדגר-ג'ונס מ-"אנשים נורמלים") ובתה התינוקת. השאלות שנשאלות כאן הן לא מי ביצע את הרצח, אלא למה, ואיך הרוצחים הפכו לכאלה.

יותר משהסדרה בת שבעת הפרקים (שעלתה בדיסני+) עוסקת במהלכי החקירה, היא חוקרת את המכניקה של פונדמנטליזם. הסדרה מבוססת על ספר עיון מאת ג'ון קראקאוור, שתיאר את הרצח האמיתי שארע ביוטה ב-1984 ואת שורשיו ההיסטוריים. על הסדרה חתומים כמה יוצרים מהשורה הראשונה. הכותב הראשי הוא דסטין לנס בלאק, זוכה האוסקר על התסריט של "מילק", שגם ביים את הפרק החמישי. שאר הפרקים בוימו על ידי דיוויד מקנזי ("באש ובמים"), קורטני האנט ("Frozen River"), איזבל סנדובל ותומס שלאמה, שצבר תשעה פרסי אמי על בימוי פרקים בסדרות טלוויזיה מובחרות, בעיקר של אהרון סורקין. הסגנון שביסס מקנזי בשני הפרקים הראשונים הוא אפל ועגמומי, עם דגשים דרמתיים ומוזיקליים יתרים.

3. "האיש השנוא ביותר באינטרנט"

***אזהרת טריגר. חתיכת אזהרה וחתיכת טריגר***
כבר הרבה זמן לא הייתה כאן סדרת דוקו-פשע שעשתה הרבה רעש, וכנראה שהנה זה בא: "האדם הכי שנוא באינטרנט" שעולה היום בנטפליקס היא סדרת פשע אמיתי לא קלה לצפייה וטריגרית ביותר בשלושה חלקים, שמביאה את סיפורו המחליא של האנטר מור, מייסד אתר פורנו נקמה משגשג שהיה אחראי לפגיעה בעשרות אלפי נשים שצילומי וסרטוני העירום שלהן פורסמו בו בידי אקסים נקמניים. את האתר IsAnyoneUp.com הוא הקים ב-2010, ימים שבהם המושג "פורנו נקמה" והמונח "אינסלים" לא היו קיימים. אבל האנטר מור גילה אותם.

הסרט עוקב אחר עלייתו ונפילתו של מור, בעיקר מזווית הראיה של הנפגעות הרבות שלו שמעידות באומץ על מה שעברו ומצידן של האקטיביסטיות שניסו לעצור אותו. הוא עצמו השתחרר מהכלא ב-2017 והוציא ספר אוטוביוגרפי המגולל את גרסתו לסיפור עלייתו ונפילתו, אך סירב בתוקף להתראיין לסדרה של נטפליקס. הפרק הראשון מציג אותו כקריפ האולטימטיבי והוא עשוי היטב, אבל התחושה היא כמעט נוסטלגית לאינטרנט המטורלל של פעם, בעוד במחשכי הטלגרם והדארקנט קורים דברים שגורמים לאתר פורנו הנקמה של האנטר מור למשחק ילדים. הצפייה מומלצת לבעלי עצבים חזקים בלבד.
"האיש השנוא ביותר באינטרנט", נטפליקס

4. We Met In Virtual Reality

זה היה רק עניין של זמן עד שהשוק יתחיל להיות מוצף בסרטים דוקומנטריים על נזקי הקורונה, ואחרי הגל הראשון והצפוי של צוותים רפואיים ובריאות וכל השיט הזה, הגיע הזמן לכיף. הדוקומנטרי "We Met In Virtual Reality", שעשה את בכורתו בפסטיבל סאנדנס בינואר האחרון ושודר אתמול ב-HBO עוקב במשך תקופת סגרי הקורונה אחר העולם הוירטואלי של VRChat, רשת המאפשרת לאנשים לייצר אינטראקציה בעולם וירטואלי, ובעזרת אווטארים תלת מימדים שהמשתמשים בונים לעצמם.

הסרט מצולם כולו בתוך העולם הוירטואלי, כולל ריאיונות מול המצלמה בדמויות האווטאר, אבל על פי הביקורות, זה לא הופך אותו לפחות אנושי. אם כבר, להיפך. "בצפייה בסרט, אתה שוכח מהר מאוד שלשני האנשים שמתכרבלים מולך יש קרניים וזנב או שהמטוס שבתוכו הם יושבים לא קיים", נכתב בהוליווד ריפורטר. "וכשהמורה לשפת הסימנים מדברת על לאבד את אחיה במהלך הקורונה ומדליקה נר וירטואלי לזכרו, אין שום דבר סינתטי בנוגע לרגשות שאתם חווים".

"We Met In Virtual Reality" שודר אתמול (28.7) ב-HBO וזמין ב-HBO Max

5. "Primal"

סביר להניח שרוב הקהל לא מכיר את שמו של גנאדי טרטקובסקי, אבל כל מי שגדל עם הסדרות של הרשת הנפלאה "קרטון נטוורק" מכיר את יצירותיו, ובמיוחד את סגנון האנימציה הייחודי שלו – הוא היוצר והאנימטור הראשי של הסדרות "המעבדה של דקסטר" ו-"ג'ק הסמוראי", היה חבר צוות מרכזי ב"בנות הפאוור פאף" ו-"באטמן: הסדרה המצוירת" וביים את סדרת האנימציה המצליחה (ויש שיגידו, גם המוצלחת ביותר בפרנצ'ייז) "מלחמת הכוכבים: מלחמת המשובטים". בקיצור, האיש אחראי על חצי מהילדות שלכם.

ב-2019 הוציא טרטקובסקי סדרה מעט שונה, שעלתה ברשת אדולט סווים, הגרסה למבוגרים של קרטון נטוורק – "Primal", שבמרכזה צמד גיבורים פרהיסטורים שמנסים לשרוד בעולם האכזרי לאין שיעור של העולם העתיק. הרפתקאותיהם של ספיר ("חנית", באנגלית. לא כמו המכללה) הניאנדרטל ופאנג טירנוזאורוסית מכוונות, בשונה מכל עבודות העבר שלו, דווקא לקהל מבוגר יותר. עשרת פרקי העונה הראשונה זכו להצלחה ביקורתית בלתי רגילה לסדרת אנימציה ובניגוד לרוב הסדרות המצוירות למבוגרים, טרטקובסקי בחר לקחת את היצירה שלו למקום הרפתקני וכמעט פילוסופי בקצב, בנושאים וברוח, והכל בסדרה ללא מילים

שני הפרקים הראשונים בעונה של "Primal", אדולט סווים

6. Santa Evita

לפני אי אז שנים, ישראל היתה מוקפת בטלנובלות ארגנטינאיות. "המורדים", "כמעט מלאכים", "קטנטנות" וכמובן הטלנובלה הותיקה "סלסטה" (וההמשכון בעל השם המדהים – "סלסטה, תמיד סלסטה"). אך מכולם, קשה לומר שהיה בישראל טירוף כמו שהיה סביב "בובה פראית", וספציפית, סביב הכוכבת נטליה אוריירו. אלוהים אדירים, מדובר באישה שננשכה על ידי דודו טופז. כמה ארגנטינאיות יכולות להגיד את זה? בטח המון, אבל היא היחידה שננשכה בלב הפריימטיים הישראלי.

עכשיו הכוכבת שכל כך אהבנו בישראל זוכה לפריצה משמעותית לשוק הבינלאומי עם מיני סדרה חדשה שעלתה ברחבי העולם ב-Hulu (וזמינה בישראל בדיסני פלוס) שמגוללת את סיפורה של אווה פרון, שידועה יותר בכינוי "אוויטה". כן, אותה אחת שגילמה מדונה בסרט מ-1995. פרון היתה אשתו של הנשיא חואן פרון, אך מעל הכל היתה גיבורת מעמד הפועלים וסמל של ממש לעניי ארגנטינה, ולכן גם הפכה לדמות אייקונית.

אוריירו כנראה למדה דבר או שניים משחקנים ישראלים, כי ברוב הסדרה היא תגלם את הגופה של אווה – הסדרה "סנטה אוויטה" דווקא לא מספרת את סיפור חייה, אלא מתמקדת בעלילה הביזארית שהחלה עם מותה מסרטן צוואר הרחם ב-1952, בגיל 33 בלבד. אז גופתה נחנטה והוצגה לראווה, הוברחה לקבורה באיטליה, עברה לקבורה במדריד, חזרה לארגנטינה, נחטפה על ידי השלטון הדיקטטורי ובעיקרון חייתה במותה יותר משרובנו נחייה בחיינו.

הפרק הראשון של "סנטה אוויטה" זמין עכשיו בדיסני פלוס. פרק חדש עולה מדי יום שלישי