מה רואים הלילה: הסדרה שנטפליקס החזירה לחיים הולכת אל האור

כמו "אבודים" רק בלי היומרות המעצבנות. "מניפסט" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
כמו "אבודים" רק בלי היומרות המעצבנות. "מניפסט" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

נוסעי טיסה 828 מגיעים סופסוף לנקודת הסיום במסע של "מניפסט", שהתחיל ב-2018 כלהיט מטורף של NBC ומסתיים כעת בעונת פרידה של מבצע הצלה מתוקשר בנטפליקס. האם זה היה שווה את זה? בואו נגיד שלפחות הם לא הסריחו מיומרה כמו "אבודים". ומתברר שלפעמים לא צריך יותר

את הסיפור של "מניפסט" עוד יספרו בעתיד בבתי ספר לטלוויזיה: בעונה הראשונה שלה ב-2018 היא הייתה להיט מטורף ב-NBC, עם ממוצע של יותר מ-12 מיליון צופים לפרק. בעונה השנייה שלה היא התרסקה ל7.7 מיליון ואז ל-5.3 מיליון, ואז היא בוטלה. בינתיים, במקביל, היא הפכה לסדרה הכי נצפית בנטפליקס שרכשה אותה לשידור שני. שלוש שנים אחרי ביטולה היא הוחזרה לעונת סיום מושקעת בנטפליקס, בשני חלקים, כשהשבוע עלה לשרתי הסטרימינג החלק האחרון בסאגה של נוסעי טיסה 828.

למי שהחמיץ את התופעה: "מניפסט" עוסקת בטיסה שנעלמת על נוסעיה למשך ארבע וחצי שנים ולפתע מבליחה מחדש, כשמבחינת הנוסעים והצוות עברו רק דקות ספורות. עד מהרה הם נתקפים חזיונות וחולמים חלומות נבואיים על העתיד ועל תאריך מותם, ווירד שיט מתחיל להתרחש, ומעל הכל שובר את הלב הניסיון שלהם לחזור אל חייהם ואל המציאות שהזמן שינה. יוצר הסדרה, ג'ף רייק, תכנן אותה כסיפור של שש עונות, אבל הדיל של NBC ונטפליקס איפשר לו להוסיף לשלוש העונות הראשונות רק עוד 20 פרקים דחוסי אקשן ומלודרמה כדי לסגור את הסיפור יפה.

מבלי להיכנס ליותר מדי ספוילרים, "מניפסט" היא לא "אבודים" ולא "הנותרים", למרות שבמובנים עלילתיים רבים היא מזכירה את שתיהן (ועוד אלף סדרות שכבר ראיתם). המבקרים שנאו את "מניפסט" בדיוק מהסיבה שהציבור הרחב אהב אותה: בעיקר כי אין לה שום יומרות להיות איכותית, אניגמטית או רבת-רבדים ומשמעויות. מעונה לעונה נהיה ברור יותר על מה הסדרה – מאבק פנימי בין טוב לרע בדרך לגאולה לפי מיטב האתוס הנוצרי – ולאן היא טסה. זה יכול להיות פאן גדול למי שאוהב את הפנטזיה העכשווית שלו עם מוסר השכל רוחני-אמוני, ובינג' לא רע בכלל עבור מי שמאסן בסדרות מתוחכמות שמשאירות אותך עם ערימה של סימני שאלה. לא הכל צריך להיות מאסטרפיס.
>> מניפסט, ארבע עונות, 62 פרקים, עכשיו בנטפליקס