מה רואים הלילה: טיול בנבכי מוחו של אחד המוזיקאים הגדולים אי פעם

דיוויד בואי: Moonage Daydream. צילום: יח"צ
דיוויד בואי: Moonage Daydream. צילום: יח"צ

הסרט הדוקומנטרי המהולל על דיוויד בואי מגיע סוף סוף גם למסך הקטן שבבית, ואנחנו נרגשים מאוד. לא רק כי אנחנו אוהבים את דיוויד בואי, אלא גם כי מדובר ביצירה צבעונית ומוזיקלית שמעקמת את המוח ומיישרת אותו מחדש בהתאם לרוחו של בואי, וזו חוויה שאסור לפספס

דיוויד בואי מרגש אותנו. הוא ריגש אותנו בזמן אמת, הוא ריגש אותנו במותו, והוא מרגש אותנו גם כיום, כשגופו כבר הלך מהעולם הזה, ורוחו אי שם מרחפת מעלינו בחלל. ובגלל שדיוויד בואי מרגש אותנו, מיהרנו לראות את הסרט הדוקומנטרי המהולל "Moonage Daydream" שיצא בשנה שעברה, ונדהמנו לגלות סרט יוצא דופן וצבעוני כמעט כמו האדם שעליו הוא מדבר. עכשיו הסרט הגיע גם למסכים הביתיים, לספריית ה-VOD של yes, וזה – תאמינו או לא – מאוד מרגש אותנו.

הסרט הוא פרי יצירתו של הקולנוען המוערך ברט מורגן, שפעל במשך חצי עשור בשיתוף פעולה עם מנהלי עזבונו של בואי כדי לאסוף קטעים שמעולם לא נראו על המסך, וידיאו ארט, הופעות נדירות ואת כל להיטיו הגדולים של בואי. והתוצאה מסחררת, בלשון המעטה – יותר כמו מסע קולנועני-מוזיקלי חווייתי מאשר דוקומנטרי רגיל, שבכנות זה בדיוק מה שמגיע לאמן פורץ דרך, ז'אנרים ומחשבה אנושית כמו בואי. אין דרך טובה יותר להעביר את רוחו מאשר חלום ליל קיץ של עידן ירח, וכמה שההזיה הזו נשמעת מעורפלת, היא מדויקת להפליא.

לפני כשנה, כשהסרט יצא לכמה הקרנות ספורות בארץ, מבקרת הקולנוע שלנו יצאה לראות אותו באיימקס, ונדהמה: "ברוכים הבאים לחוויה של דיוויד בואי. לא תקבלו כאן כרונולוגיה של חיי המוזיקאי מילדותו ועד מותו, אלא מארג דחוס וכאוטי של דימויים חזותיים וקוליים מרצדים, שמתרוצצים בין הזמנים ובין הספרות. כשם שירו של בואי שהעניק את שמו לסרט, זו אינה ביוגרפיה תיעודית אלא מסה קולנועית דמויית חלום בהקיץ, המחטטת במוחו השופע של היוצר הפנומנלי, שחי חיים של עשרה אנשים. לא בטוח שבתום הצפייה תכירו אותו יותר טוב, אבל ללא ספק תתרשמו מהיצירתיות, ההומור, התבונה, התעוזה והבדידות של האיש בעל שלל הזהויות הבימתיות".

"דיוויד בואי: Moonage Daydream", מהיום ביס VOD