נחיתת אונס: הפקת האופנה שהצליחה להרגיז את נשות הודו

סדרת תמונות שנויה במחלוקת של צלם האופנה ראז' שיטאיי הציתה גל מחאה של נשים הודיות בטוויטר, שלבסוף הביאה להורדת הקמפיין מהאוויר

צילום ראז' שיטאיי
צילום ראז' שיטאיי
7 באוגוסט 2014

צלמי אופנה ידועים כפרובוקטורים, אבל במקרים מסוימים הנסיון להיות פרובוקטיבי מדי עלול להתפוצץ להם חזרה בפנים. ראז' שטיאיי, צלם אופנה הודי, הציג השבוע סדרת תמונות חדשה בשם "The Wrong Turn" שהציתה סערה תקשורתית בהודו. בתמונות מוצגות נשים בלבוש הדור על אוטובוס כשמספר גברים מטרידים אותן מינית בו זמנית.

צילום: ראז' שיטאיי
צילום: ראז' שיטאיי

rape_P

rape2

כמובן שעצם הצגת סדרת תמונות על אונס הוא מעשה חסר רגישות בעליל כלפי נשים, אך בהודו מדובר בהרבה יותר מכך. הכעס הרב נובע בעיקר מהדמיון הברור בין התמונות של שטיאיי למקרה האונס המזעזע של נירבאייה.

נירבאייה (פירוש השם הוא "חסרת פחד" בהינדו) הוא כינוי של סטודנטית הודית אנונימית בת 23 שבדצמבר 2012 עלתה על אוטובוס בבירה דלהי ונאנסה באכזריות על ידי 6 גברים שהיו על האוטובוס. בנוסף על האונס, נירבאייה גם הוכתה קשות בכל חלקי גופה בעזרת מוטות ברזל ונפטרה מהפצעיה ימים ספורים לאחר האונס. המקרה של נירבאייה הצית הפגנות מחאה רבות בכל רחבי הודו בעיקר על ידי נשים שהביעו את המיאוס שלהן מהכמות הבלתי נסבלת של מקרי אונס ותקיפה כלפי נשים במדינה. מחאות אלו הביאו לבסוף להחמרת העונשים כלפי אנסים בהודו. 4 מתוקפיה של נירבאייה הוצאו להורג בעקבות המקרה.

זמן קצר לאחר שהעלה שיטאיי את סדרת התמונות שלו לרשת, החלו נשים רבות להציף את הטוויטר בציוצים זועמים על חוסר הרגישות של הצלם ודרשו כי הקמפיין שלו יורד מהאוויר לאלתר. נשים רבות אפילו קראו לנקוט בצעדים משפטיים כנגד שיטאיי.

rapetweet

בשביל לנסות להוריד את גובה הלהבות, טען שיטאיי כי מטרת הסדרת התמונות היא דווקא לעורר דיון ומודעות כלפי התופעה השכיחה של אונס נשים במדינה וכי עשה זאת בעזרת המדיום שהוא מכיר בצורה הטובה ביותר. אולם, לא עזרו לו ההסברים והוא נאלץ בעקבות הלחץ הכבד להוריד את סדרת התמונות מהאוויר.

הודו עדיין סובלת ממכת מקרי אונס קשה, אך נראה כי רוח המחאה שפרצה בשנת 2012 והתחילה את התהליך של טיפול בבעיה, עדיין קיימת והיא לא מתכוונת לוותר בקלות על הזכות של נשים להרגיש בטוחות בסביבתן הקרובה.