לא לפחד כלל: נעצרתם בהפגנה? כך תנהגו לפני, אחרי ובמהלך המעצר

שוטר, שוטר, על מי אתה שומר. יום שיבוש לאומי, 1.3.23 (צילום: נועה רטינסקי/שאטרסטוק)
שוטר, שוטר, על מי אתה שומר. יום שיבוש לאומי, 1.3.23 (צילום: נועה רטינסקי/שאטרסטוק)

אחרי מאורעות יום רביעי, במהלכם נעצרו במעצרי שווא עשרות מפגינים לא אלימים, הגיע הזמן שכל אזרח ידע איך צריך לנהוג כשעוצרים אותו. "מערך עצורים", גוף התנדבותי לתמיכה וליווי של עצורי השווא בהפגנות, מפרסם מדריך מפורט להתנהלות נכונה בזמן מעצר. וקחו את מספר הטלפון שלהם שיהיה לכם

אחרי חודשיים של התנגדות המונים עוצמתית ומאופקת נגד ההפיכה המשטרית, הפכה מחאת הדמוקרטיה ביום רביעי האחרון – יום השיבוש הלאומי – לשק החבטות של משטרת ישראל תחת פיקודו הלא חוקי של סוכן הכאוס איתמר בן גביר. עשרות מפגינים לא אלימים וחפים מכל פשע נעצרו באלימות ובילו שעות ארוכות בתאי מעצר, חוויה טראומטית עבור אנשים שמעולם לא עברו על החוק. ובתוך המהומה הזאת פעל 24/7 מערך התמיכה שהוקם בימי מחאת בלפור, הלוא הוא "מערך עצורים" המורכב כולו ממתנדבים שמספקים לעצורים סיוע בכל הרמות, החל מגיוס עורכי דין והודעה לקרובים ועד קבלת פניהם של העצורים במזון, שתייה ושירי עידוד עם שחרורם.

לרגל המצב מפרסמים ב"מערך עצורים" את הדגשים שלהם להתנהלות לפני, במהלך ואחרי המעצר, כדי לצמצם את טווח הנזקים שלו ולמנוע פגיעות נוספות בחופש שלכם. ומוסיפים כי "לצערנו הרב, במציאות הקיימת, כל אדם היוצא מביתו על מנת למלא את זכותו האזרחית ולהפגין, עלול למצוא עצמו עצור". מערך עצורים מלווה את עצורי המחאות מבחינה משפטית, נפשית ולוגיסטית. המערך כולו מורכב ממתנדבים – אזרחים, עורכי דין ומטפלים. למידע ועזרה – 0505265693. גם בטוויטר וגם בפייסבוק.

תחנת לב תל אביב, שני עצורים , עורך הדין שלנו אסף וייצן ייעץ להם, ועוטף העוטף ממתין להם מחוץ לתחנה עם מזון ומשקאות

Posted by ‎מערך עצורים מחאות‎ on Monday, February 27, 2023

התנהלות טרום מעצר:

– לא לתת לכוחות המשטרה עילות מטופשות למעצר.
– רצוי להגיע להפגנות נקיים מכל כלי או חומר העלולים לנפח את סיבת המעצר ולעכב את הליך השחרור (חומרים אסורים לשימוש, או כלי תקיפה לכל סוגם).
– תיעוד: חשוב לתעד לפני ובמהלך האירוע, על מנת לשקף את המקרה במלואו. התיעוד תורם לתהליך השחרור ומקדם אותו.
– ערבות הדדית: הפגנת סולידריות תורמת באופן ישיר להתפתחות המאבק, נסו לבנות לכם מעגל קרוב ומצומצם שבו ידוע לכל צד כי אם היה ונעצר, יהיה מי שידאג ויהיה ערב עבורו.
– תנו לאיש קשר מטעמכם את מספר תעודת הזיהוי שלכם על מנת שיעביר אלינו, כי רק כך ניתן לאתר במהירות לאיזו תחנה נלקח העצור.

לתעד, לערוב, לשתף ולא לעשות שטויות. מחאת הדמוקרטיה 1.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק)
לתעד, לערוב, לשתף ולא לעשות שטויות. מחאת הדמוקרטיה 1.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק)

התנהלות במהלך המעצר:

– אם בזמן המעצר או הכניסה לתחנה, תשמעו אזרחים ששואלים מה שמכם, כנראה שאלה אנחנו. ענו לנו בבקשה ונדע לעקוב אחרי התהליך וללוות אתכם במהלכו.
– קחו בחשבון שאתם מוקלטים: גם בניידת, גם בהמתנה לחקירה, גם בתא המעצר. לא לדבר גם ביניכם לבין עצמכם לפני היוועצות עם עו"ד.
– לבדוק פגיעות גופניות כתוצאה מהמקרה. במידה וישנן כאלה יש לדרוש טיפול רפואי ולעדכן את עורך הדין.
– לכל עצור הזכות לעורך דין. לא לדבר לפני ההיוועצות איתו. להתקשר אלינו או לכל עו"ד שאתם חפצים בשירותיו ולהמתין להגעתו.
– יש לשמור על קור רוח, ולהבין כי ייתכן ומדובר בלילה ארוך. סבלנות. ברוב המקרים לא יגידו לכם מה קורה, ותצטרכו להמתין הרבה זמן בניידת/תחנה, אך לרוב לא תיהיו לבד אלא עם עצורים נוספים.
– הכי חשוב: לא להילחץ!!!
– על פי רוב, לאחר החקירה יוצגו בפניכם שתי אפשרויות. לאחר החקירה הראשונית יציעו לכם לחתום על תנאים מגבילים כגון הרחקה ממקום מסוים או איסור השתתפות בהפגנות (או במקרים חריגים יותר – מעצר בית). לא שלמים עם ההחלטה? מתלבטים? תבקשו להתייעץ עם עורך דינכם בשנית.
– במידה ונעצרתם באשמה x, ובמהלך החקירה אתם נחקרים על האשמה חדשה, בקשו שוב להתייעץ עם עורך הדין.
– במידה והחלטתם לא לחתום, או שהמשטרה החליטה שלא לשחרר אתכם, תובאו בבוקר בפני שופט וגם בבית המשפט ימתין לכם עורך דין מטעמיו. על פי רוב, אותו אחד שייעץ לכם בתחנה.

שוטר מוחץ את צווארו של מפגין בעזריאלי, 1.3 (צילום מסך מתוך וידיאו באדיבות מטה המאבק)
שוטר מוחץ את צווארו של מפגין בעזריאלי, 1.3 (צילום מסך מתוך וידיאו באדיבות מטה המאבק)

 

התנהלות לאחר מעצר:

– אל דאגה, חברים מהמערך העוטף בליווי שלל מתנדבים שאספנו, ישתדלו לחכות לכם מחוץ לתחנה עם אנרגיות מחבקות ושוקולדים וידאגו לכם לטרמפ הביתה במידת הצורך. זכרו, כדאי תמיד שגם בן משפחה/חבר יהיו במקום.
– נסו להימנע מלדבר עם אמצעי תקשורת עד להיוועצות עם גורמים מקצועיים.
– לא לפרסם פוסטים וציוצים שעלולים לפגוע בכם מבחינה משפטית.
– במידה וחתמתם על תנאים מגבילים דרקוניים, קיימת לכם גם אפשרות הערעור באמצעות עורך הדין.