את חירותי: ההתנגדות להפיכה לא עוצרת. המדריך המלא להפגנות בחג

אין דרך טובה יותר לחגוג חירות. מחאת הדמוקרטיה, 01.04.23 (צילום: אביבי אהרון/שאטרסטוק)
אין דרך טובה יותר לחגוג חירות. מחאת הדמוקרטיה, 01.04.23 (צילום: אביבי אהרון/שאטרסטוק)

אין לכם דרך טובה יותר לחגוג חירות בפסח: הפגנות מול בתי הח"כים, פעולות נגד המיליציות של בן גביר, שימוע לפני פיטורין ליאיר לפיד והפגנת הענק השבועית בקפלן. כל מה שצריך לדעת כדי לצאת להפגין בחג ולחזור הביתה מחוזקים וחופשיים // ידיעה מתעדכנת

4 באפריל 2023

שבוע 14 של ההתנגדות לדיקטטורה נפתח, ולמרות החג ומה שמנסים למכור לכם משתפי הפעולה באולפני החדשות – המחאה נגד ההפיכה המשטרית לא לוקחת חופשת פסח ובטח לא נרדמת. הזעם ממשיך להצטבר ולהתפשט למוקדים נוספים בארץ, כמעט מדי יום מול בתי השרים וחברי הכנסת ובדרך להפגנת חירות ענקית בשבת בקפלן ובכמאה מוקדים נוספים ברחבי הארץ והשבוע מטה המחאה משדר את ההפגנה המרכזית בלייב לטובת האנשים  הנמצאים בחו"ל, בעלי מוגבלויות וחולים. 

מנהיגים מטעם עצמם ופוליטיקאים שפעם נודעו כאופוזיציה והיום לא ברור מה תפקידם בכח קוראים אולי להשהיית המחאה, אבל תנועת ההתנגדות להפיכה יודעת שבפסח הזה רק מי שמפגין הוא באמת בן חורין (ואכן המחאה מגיעה השבוע גם ליו"ר האופוזיציה הנפקד יאיר לפיד, ושותפו הנלהב לקפיצה על רימונים ועגלות – בני גנץ. הראיון הלא פחות ממדהים שהעניק שמחה רוטמן לערוץ 14, בו הוא מודה למעשה כי הטענה של מתנגדי ההפיכה שהחקיקה שהממשלה מקדמת תניח בידיה כח בלתי מוגבל – נכונה, יתדלק גם הוא את היציאה לרחובות וגם הבערת השטח על ידי סוכני הכאוס בממשלה לא תעצור אותנו וההפגנות יתקיימו גם ברוח ההזדהות עם תושבי הדרום והצפון ובהפגנת החירות בקפלן ידברו שר הביטחון והרמטכ״ל לשעבר בוגי יעלון, דוקטור מירב אהרון גוטמן – ילידת קרית שמונה, פרופסור קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט לשעבר והדס קרלינסקי, חברת קיבוץ נירים בעוטף עזה ומנהלת החינוך החברתי בקיבוץ . לנו זה ברור – אנחנו נלחמות על החירות שלנו ואין שבוע מתאים יותר לתבוע אותה. עוד לא ראיתם כלום.

זה לא ייגמר עד שביבי יתפטר. סופ"ש שעבר בקפלן, 01.04.23 (צילום רחפן: אמיר גולדשטיין)
זה לא ייגמר עד שביבי יתפטר. סופ"ש שעבר בקפלן, 01.04.23 (צילום רחפן: אמיר גולדשטיין)

1. מוקדי המחאה

בעקבות החג מתמקדת המחאה השבוע בימים שלפני ואחרי החג. ההפגנות המתוכננות והספונטניות מול חברי הכנסת ושרי הממשלה נמשכות כסדרן ברחבי הארץ מירשלים דרך פתח תקווה, ראש העין ועד מושב חינתון, וניתן להתעדכן בהן באתר המחאה ריסטארט-ישראל

שלישי 4.4 19:30 // מפגש פעילים – המאבק הגאה במהפכה המשפטית
מה היה עד עכשיו ומה יהיה בעתיד? מפגש פעילים ופעילות מקהילת הלהט"ב לחשיבה והיערכות לגבי הצעדים הבאים להגנה על הקהילה ועל הדמוקרטיה. המפגש יתקיים בספריית בית אריאלה. לפרטים והרשמה.

שלישי 4.4 בשעות הערב // פעולת שטח נגד מליציות בן גביר
פעולת שטח נגד המיליציה: הקבוצה מתעדת לצאת למבני ציבור שונים ולהדביק שלטים נגד המיליציה והקיצוץ בשירותים החברתיים לטובת התקצוב שלה, ולצבוע את העיר במסרים לפיהם זה או כסף למיליציות – או כסף לילדים שלנו, לרווחה שלנו, ולבריאות שלנו. לפרטים ושעה מדויקת.

שלישי 4.04 19:00// גנץ איך לך מנדט להכנע
הפגנה מול ביתו של בני גנץ בעקבות הדיווחים השונים כי הוא ומפלגתו הסכימו לוותר לקואליציה על מקומות בוועדה למינוי שופטים ועל ביטול הווטו לשופטים. מקבוצות המאבק בהפיכה נמסר: "היום נגיע לראש העין בשביל לומר בקול ברור: בני גנץ, אין לך מנדט להיכנע ואין לך מנדט למכור את הדמוקרטיה. אנחנו הריבון ולא נוותר על הדמוקרטיה במילימטר ולא נאפשר פוליטיזציה של הועדה למינוי שופטים. בואו לראש העין. רק המחאה תשמור על הדמוקרטיה". הטללים 9 ראש העין

שלישי 4.4 18:00 // מפגינים מול הבתים של גילה גמיליאל ואופיר אקוניס בתל אביב
בזמן שהם דוחפים בכל הכח חקיקה שתגזול את זכויותיו של רוב העם, אין בעצם סיבה טובה שהם יוכלו להתפנן בבית, בשכונה התל אביבית הליברלית והחופשית שהם מנסים להרוס. המחאה מגיעה אל שרי הליכוד, גילה גמליאל ואופיר אקוניס. הפגנה מול הבית של אקוניס: פסטרנק 5 תל אביב. גילה גמליאל: שדרות קק"ל 112. מתחילים ב-18:00 ונשארים עד שנמאס.

שישי 7.4 11:30 // שימוע לפני פיטורין ליאיר לפיד
המחאה מגיעה סוף סוף גם אל יושב ראש האופוזיציה. לפיד משתתף בימים אלו בשיחות שמובילה קואליציית הדיקטטורה בבית הנשיא, ללא הצבת תנאים מוקדמים ולמרות העברת ההחלטה על צבא בן גביר, שלצורך כינונו קוצצו תקציבי החינוך, הבריאות, התחבורה והרווחה. "מר יאיר לפיד, שלום, על רקע ההידברות שאתה ושותפך גנץ מקיימים עם ממשלת ה-D9, ששמה לה למטרה לבצע הפיכה משטרית בישראל, ולאור חוסר שביעות רצון מתמשך מתפקודך הלקוי כראש אופוזיציה, הרינו לזמנך לשימוע לפני פיטורין", כתבו המארגנים והזמינו את הציבור לבוא להזכיר ללפיד את מי הוא מייצג ועל הדרך להביא פיתות. שיהיה שמח.

שבת 8.4 19:30 // הפגנת החירות

"לפתע נעשה לכולנו ברור שאנחנו קו ההגנה האחרון של מדינת ישראל, בפני העריצות החשופה והדורסנית" (דברי דוד גרוסמן בקפלן). המחאה, שבשבוע האחרון הוסיפה את הביטוי "משמר הדמוקרטיה" לקאדר הטייטלים שלה – והתארגנויות שטח רבות למניעת אלימות נגד המפגינים (חפשו בהפגנות את האנשים עם הוסט הזוהר) – חוזרת לקפלן ולאיילון להמשיך במאבק אחרי נסיונות הרדמה ואחדות מזויפים בשם חג החירות. יהיה צפוף, יהיה רועש, יהיה שמח ומלא תקווה. ותהיה חירות. כלומר הפגנת חירות. בקשר לחירות – זה כבר תלוי בנו. צאו מהבית.

ליוצאים מתל אביב: 18:30 התכנסות ארגוני השטח בכיכר הבימה, 19:00 צעדה לרחוב קפלן, 19:30 תחילת ההפגנה המרכזית. צעדות נוספות יצאו לכיוון קפלן מרמת גן וגבעתיים החל מ-17:40. ההפגנה צפויה להפתח בדקת דומיה לזכר הנרצחות. רשימת הדוברים תכלול את שר הביטחון והרמטכ״ל לשעבר בוגי יעלון, דוקטור מירב אהרון גוטמן – ילידת קרית שמונה, פרופסור קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט לשעבר והדס קרלינסקי, חברת קיבוץ נירים בעוטף עזה ומנהלת החינוך החברתי בקיבוץ. הסעות להפגנות כאן.

עדכון 8.4 11:00: לאור הפיגועים שהתרחשו הן בתל אביב והן במוקדים אחרים בארץ ממובילי ההפגנות נגד הדיקטטורה נמסר כי ההפגנה בקפלן תתקיים כסדרה ובתיאום מלא עם משטרת ישראל. הצעדה שתוכננה לאחר ההפגנה לא תתקיים לבקשת המשטרה. ״הצעדות שתוכננו לפני ההפגנה יוצאות כמתוכנן. אנו משתתפים בצער משפחות הנרצחים ומאחלים רפואה שלמה ומהירה לפצועים. ההפגנה תתקיים במתכונת מיוחדת, תוך השתתפות בצער המשפחות ותמיכה בכוחות הביטחון והתושבים באיזורי העימות. נמשיך במאבק נגד הדיקטטורה כאילו אין מלחמה בטרור ונמשיך להתגייס למילואים ולתמוך בצה״ל וכוחות הבטחון כאילו אין מלחמה נגד הדיקטטורה. ממשלת ישראל כושלת בכל תחום, במקום לגנוז את החקיקה ולהתעסק בביטחון, שריה הבכירים מודיעים לציבור שימשיכו בניסיונות להפוך את ישראל לדיקטטורה עם סיום הפגרה. במקום לאחד את העם, שרי הממשלה קראו השבוע לעלייה להר הבית.חשוב לציין שהאירוע יתקיים, כפי שמתקיימים עשרות אירועי תרבות וספורט, עליה לכותל המערבי והר הבית בימי החג הקרובים. לא ניתן לטרור לנצח.״ נמסר ממטה המאבק.

עדכון 8.4 18:20: ההפגנה ההיברידית תשודר בשידור חי לטובת האנשים  הנמצאים בחו"ל, בעלי מוגבלויות וחולים שיוכלו להצטרף אליה באמצעות הזום או השידורים ברשתות החברתיות: זום, לינקדאין, פייסבוק, טוויטר, יוטיוב וטיקטוק.

על מה מפגינים?

ממטה המאבק יצאה הודעה מיוחדת על רקע הפרסומים כי בכוונתם של גנץ ולפיד להתפשר בנושא הועדה לבחירת שופטים: "ידעו לפיד וגנץ כי לא נאפשר פוליטיזציה של הוועדה לבחירת שופטים מעבר למצב הקיים. המסקנה מהודאתו של יריב לוין כי הצעתו המקורית הייתה מבטלת את עקרון הפרדת הרשויות, צריכה להיות חיזוק הרכב הוועדה לבחירת שופטים ולא החלשתו על ידי חיזוק מרכיבי הקואליציה בוועדה, מה שיוביל למינוי של שופטים שפוטים. כל פשרה מעבר למצב הקיים כיום תהווה לא פחות ממכירת חיסול של עצמאות מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית.

הכוונות האמיתיות ברורות. איתמר בן גביר מתבכיין, חברון 2008 (צילום: דיוויד סילברמן/גטי אימ ג'ס)
הכוונות האמיתיות ברורות. איתמר בן גביר מתבכיין, חברון 2008 (צילום: דיוויד סילברמן/גטי אימ ג'ס)

"כמו כן, אמירותיהם של מירי רגב ואריה דרעי כי הקואליציה תקדם את חוקי הדיקטטורה מיד בתום הפגרה מצביעה על כוונותיהם האמיתיות. עצם ניהול הידברות על רקע האמירות הנ"ל, ותוך כדי שבן גביר עוסק בהקמת מיליציות חמושות חוץ-משטרתיות שכפופות אליו בזמן שמתנגדי ההפיכה מוכים ברחובות, היא לא פחות מיריקה בפרצום של מאות אלפי מפגינים שכבר 14 שבועות נלחמים על גורל המדינה. מצופה מהאופוזיציה לנהוג כאופוזיציה לממשלה ולא כאופוזיציה למחאה. בנוסף לכל הנאמר, על פי הודאתו של נתניהו עצמו בתשובתו הכתובה לבית המשפט, ההפיכה המשטרית אותה הוא מוביל פוגעת ביחסי החוץ של ישראל עם בנות בריתה, ובפרט עם ארה"ב. אנו קוראים לאזרחי ישראל לצאת ולהשתתף בכל יוזמות המחאה במטרה לעצור את ההפיכה. רק המחאה תשמור על הדמוקרטיה". 

איך מגיעים להפגנה?

אם אתם מגיעים מחוץ לעיר וכולם חוזרים השבוע מחוץ לעיר וההורים: שאלוהים יעזור לכם. חפשו חנייה מרוחקת בתשלום, קחו קורקינט או אופניים שיתופיים לקפלן (בבקשה לא לדרוס אף אחת). או שפשוט תלכו ברגל. זה בריא.
אם אתם מגיעים ברכב פרטי: בבקשה אל תגיעו עם רכב פרטי.
אם אתם מגיעים באוטובוס: כל הקווים שמגיעים אל דרום אבן גבירול או אל קינג ג'ורג/דיזנגוף יביאו אתכם למרחק הליכה מכיכר הבימה במידה והכבישים אליה יסגרו.משם תוכלו להצטרף לצעדות או פשוט להמשיך לבד ברגל.
אם אתם מגיעים ברגל או באופניים: אתם חכמים ואנחנו רוצים להציע לכם חברות.

איזה שלטים להביא להפגנה?

איזה שבא לכם. אנחנו לא ממשטרים את החשיבה היצירתית שלכם. אבל אם אתם זקוקים להשראה הכנו לכם כזאת ממש כאן.

יצירתיות זאת הבעיה האחרונה שלנו. מחאת הדמוקרטיה, 4.3.23 (צילום: שאטרסטוק)
יצירתיות זאת הבעיה האחרונה שלנו. מחאת הדמוקרטיה, 4.3.23 (צילום: שאטרסטוק)

ההשראה השבועית

אם אתם זקוקים למוטיבציה לצאת מהבית או השראה שתניע חברים עצלנים לעזוב את הנטפליקס ולצאת להלחם על הזכויות שלהם – שלחו להם את הסרטון מעורר הפליאה שיצר הצוות של "יאללה תקווה" בראשות רן הרנבו על מיצג המטוס של מחאת הטייסים:

דקות אחרי פיטורי גלנט, יצאו עשרות אמנים וטייסי חיל האוויר אל רחבת מוזיאון תל אביב והציבו שם פסל מחאה. ‏4 ימים החזיק…

Posted by Yalla Tikva on Tuesday, April 4, 2023

או שפשוט תצפו בסרטון המטורף הזה בו שמחה רוטמן מודה שהחקיקה שהממשלה מקדמת היא חקיקה דיטטורית לכל דבר:

איך לשמור על עצמכם בהפגנות ומה לעשות אם לא הצלחתם

יש לנו מדריך שלם על זה שכתבה עורכת דין זכויות האדם ספיר סלוצקר-עמרן. אם בבלפור עוד היה לכם ספק אם המשטרה פוליטית או לא, היום כשהיא תחת פיקודו הישיר של בדוקאי השב"כ איתמר בן גביר – כדאי להיזהר מאוד, לשים לב לפרובוקטורים שתולים ולסמן סוכנים סמויים לתועלת הציבור. שמרו מרחק ואל תסתבכו, יהיו מי שישמחו מאוד להציג את המפגינים כאנרכיסטים אלימים, וכל נאד על שוטר ייחשב לפיגוע פח"ע.

אם הותקפתם או הייתם עדים לאלימות כלפי אחרות במהלך ההפגנה, בדרך אליה, או ממנה שתפו ודווחו בפלטפורמת ״אלימות״: מאגר מידע שכולל דיווחים, תמונות וסרטונים של מקרי אלימות אשר הופנו כלפי מפגינים. יוזמי ומפתחי הפלטפורמה קוראים לכל מי שהותקף בעצמו או היה עד לאלימות לדווח במאגר. הדיווח מתבצע בלחיצת כפתור פשוטה.

שוטרים מונעים ניסיון לחסימת האיילון ביום ההתנגדות, מחאת הדמוקרטיה 16.3.23 (צילום: שאטרסטוק)
שוטרים מונעים ניסיון לחסימת האיילון ביום ההתנגדות, מחאת הדמוקרטיה 16.3.23 (צילום: שאטרסטוק)

התנהלתם למופת ובכל זאת נעצרתם? כמות מעצרי השווא בהפגנות רק עולה. יחד עם ארגון ״מערך עצורים״, גוף התנדבותי המלווה ותומך בעצורי השווא בהפגנות ם מרגע המעצר ועד רגע השחרור, הכנו לכם מדריך מפורט להתנהלות נכונה בזמן מעצר. וקחו את מספר הטלפון שלהם שיהיה לכם.

איפה מתדלקים לפני, אחרי ותוך כדי ההפגנה?

במקרה שלא הבחנתם בזה ב-13 השבועות האחרונים, הפיקוק ממש מטר לידכם (והבוסית מכוחותינו), ומאפשר לכם לתדלק צ׳ייסרים תוך תוך כדי הפגנה ולחזור בלי שאף אחד ישים לב. אם תגיעו אליו בסיום האירוע כנראה שתמצאו שם חברים רבים בארגוני השטח שהגיעו לפרק אדרנלין. 

גם המנזר משמש כאתר אידיאלי להתפרקות פוסט איילון, ואם הצעדה שלכם עברה באיזור אז גם "בית אריאלה" שברחוב הרכבת הוא מיקום אידיאלי לסיום הלילה. הדמוקרטיה נופלת ואתם חושבים על דרינקים? ברור, זה זמן מושלם לדרינקים.

פיקוק (צילום באדיבות פיקוק בר)
פיקוק (צילום באדיבות פיקוק בר)

לא רוצים לשתות על בטן ריקה? אנחנו מבינים אתכם. גם אנחנו לא נהיים צעירים יותר. בעזרת הרשימה הזאת תוכלו למצוא בקלות מקום לאכול בו אחרי ההפגנה. וגם לפני. צבא הדמוקרטיה בכל זאת צועד על קיבתו.

איך תשמרו על עצמכם ביום שאחרי ההפגנה?

"אנשים בדיקטטורה לא מדמיינים, הם לא פרנואידים, הם אכן רדופים", אומרת ד"ר הדס שהרבני-סיידון מאירגון "אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה", בו מתנדבים אנשי מקצוע המעניקים תמיכה נפשית טלפונית לציבור המפגינים. אם גם אתם מרגישים ששלוש עשרה השבועות האחרונים שחקו את הנפש שלכם, יכול להיות שגם אתם צריכים אותם. הכנו לכם מדריך מלא עצות ממפגינים מיטיבי לכת ואנשי מקצוע שרוצים לעזור לכם לשמור על הראש למעלה ועל נפש בריאה גם בתוך הטירוף.