שמיעה ראשונה: תשעה אלבומים ראשונים ששווים האזנה שנייה

מאלבום שמערבב שנסונים עם תעמולה רוסית, דרך דרים־פופ עברי וסטונר רוק מהחלל וכלה בדי.ג׳יי שעושה היפסטר היפ־הופ

אלבומי בכורה שאתם צריכים לשמוע
אלבומי בכורה שאתם צריכים לשמוע
8 ביוני 2016

טרובדור צעיר

אולי דנון – "שתיקת האדמה"

לעתים רחוקות קורה שאלבום ישראלי בעברית משאיר רושם כה עמוק כפי שקרה כבר בהאזנה הראשונה ל"שתיקת האדמה", אלבום הבכורה של אולי דנון. דנון – עוד לא בן 17 – כותב ושר שירים על גיל ההתבגרות ועדיין מצליח בתבונה ובכנות בוטה לעניין גם את המאזין שעבר מזמן את ימי התיכון.

סטונר רוק מהחלל

לטאות הענק מכוכב הניבירו

שירים שמושפעים מהמיתולגיה השומרית, מדע בדיוני וביקורת הומוריסטית אך רצחנית על תרבות הכוכבות והקפיטליזם הדורסני. מעין גרסה לילית של מנהיג הלהקה, רימוך "הנורא", ללהקתו השנייה בותימזוג, אך באופן חשמלי מאוד ועם התחזרות על אפקטים. חשבו על להקת הספייס רוק Hawkwind רק עם שירים בעברית וקריצות לנינט וחייזרים. אם תשאלו אותם, אין הבדל בין השניים.

אינדי־פופ צבעוני

חנן בן סימון – “Toy Store”

הפסנתרן חנן בן סימון, פיינליסט התוכנית The Voice, הוציא אלבום ראשון שמוכיח שטוב שלא זכה והמשיך בדרכו העצמאית ותחת חסותו של המפיק המוזיקלי רע מוכיח. "Toy Store" הוא אלבום אינדי־פופ כיפי עם נגיעות של ניסיוניות מוזיקלית שבשום רגע לא מפריעה לשירים להיות קומוניקטיביים וצבעוניים. חנן בן סימון ניחן באיכויות קוויריות ילדותיות המשולבות במודעות עצמית גבוהה שעושה לאלבום רק טוב.

Fאנק תימני

בינת אל פאנק

זוזו הצדה A-WA, כי יש פה פצצת Fאנק תימני חדשה שתעשה לכם להזיע. בעצם מדובר במשהו גדול מזה: תשעת הנגנים בלהקה והסולנית שירן קרני מרימים לא רק בלחנים תימניים כי אם גם זורמים על טקסט בדואי או מעבדים את הפסיכדליה התורכית של סלדה בהג'ן.

קיבוץ גלויות

נטע וינר – "בזכות השיבה"

וינר הוציא ממש לא מזמן אלבום בכורה שמפגיש בין ספוקן וורד וראפ, כלייזמר, קברט ושנסון, שירי תעמולה רוסית ומוזיקה אלקטרונית. שירי האלבום דורשים האזנה מרוכזת, שכן לא רק שהחומרים של וינר מורכבים ומתכתבים עם המציאות האזורית, הם גם מושרים ברוסית, ערבית, עברית, יידיש וגרמנית. וינר מוכר כסולן ואקורדיוניסט הרכב ההיפ הופ הרב־לשוני סיסטם עאלי.

דרים־פופ עברי

ארמון

אלבום דרים־פופ בעברית, מלא בסינתיסייזרים ושירה מרחפת שמשרה אווירה אופטימית והזייתית. מוזיקה ליום שמשי ומעורפל עם סאונד באמת יוצא דופן. "בהתחלה קראנו לזה דארק שמח, פאן דארק", אמר לא מזמן אמיר שדות, ממקימי הלהקה. אנחנו נוטים להסכים.

ועדת חריגות

קרן דוניץ ואקו – “Yay4Nay”

הזמרת והראפרית אקו, מהצמד אקו וטיטו, והמוזיקאית והמפיקה קרן דוניץ, מלהקת Buttering Trio חברו יחד לטובת אחד האלבומים המעניינים שיצאו כאן לאחרונה, המשלב היפ הופ עם אלמנטים אוריינטליים וביטים חריגים. השילוב בין הלכי הרוח הכמעט מנוגדים של אקו שלוחת הרסן ושל דוניץ הנינוחה מייצרים משהו שאין לאף אחת מהן לבדה – וכולנו יודעים הרי שבניגודים נמצאת הנחמה.

היפסטר היפ־הופ

יותם אבני – "בחורות בגילנו"

אחרי שנים בתור אושיית חיי לילה תל אביביים – שכללו בין היתר את הפקת הליין אבדון, הקמת המועדון רסק וקריירה בינלאומית כיוצר האוס וטכנו – אבני פוזל גם לעבר ראפ ומשחרר אלבום ראשון, "בחורות בגילנו", שכולל היפ הופ תל אביבי, טרנדי, בועתי ועמוס בניימדרופינג ופרובוקציות שהספיקו לעצבן כבר חצי עיר.