לקנות בלי להוציא שקל: הכירו את המטבעות האלטרנטיביים הנסחרים ברשת

מאז מחאת האוהלים צצו ברשת קהילות המקיימות סחר במוצרים ושירותים המבוסס על מטבעות אלטרנטיביים. האם תמו ימי השקל?

כסף. צילום: Shutterstock
כסף. צילום: Shutterstock
10 ביולי 2014

TLV

ממתי? שלושה חודשים
כמה חברים? 1,800

TLV עוד לא הושק רשמית וכבר מושך חברי קהילה חדשים מדי יום. מדובר ביוזמה־בת של מטבע "לב" המצליח מבית מאמאזון המיועדת לתל אביבים בלבד, במטרה לחזק את הקהילה המקומית ולהוזיל את יוקר המחיה. "החזון שלי הוא שיום אחד העירייה תאפשר לנו לשלם חלק מהארנונה בעזרת TLV", מסבירה רוני תמיר־סגל, מייסדת ונגידה.

"בעוד מטבע ‘לב' מאפשר לאימהות לסחור ביניהן במוצרים ובשירותים, המטרה שלנו היא ללכת צעד קדימה ולהכניס למערכת גם עסקים – אם בית קפה מציע כוס קפה תמורת TLV אז אנשים מן הסתם יוסיפו לזה קרואסון בשקלים וכך בית הקפה מרוויח כסף ופרסום כמוסד עם טיקט חברתי, ואנחנו חסכנו כסף וחיזקנו את העסקים המקומיים". איך זה עובד? "מטבע TLV שווה שקל.

ברגע שנרשמים מקבלים 50 TLV ו־50 נוספים עם פרסום מודעה ראשונה ואז מתחילים לסחור, ואתם קובעים מה המחיר". בניגוד לאושר, שמתנגדת לשיתוף פעולה עם תאגידים, TLV מברכים על כניסתם ללופ. "אם אני נשארת בתוך מערכת שלא משקפת את העולם שבחוץ אז לא באמת ניצחתי את השיטה", מסבירה תמיר־סגל, "אני רוצה להמשיך לקנות באותם מקומות".

ביט

ממתי? ארבעה חודשים
כמה חברים? כמעט 5,000

זה שמוזיקאים הם תפרנים לא אומר שאסור להם לשבור את השוק. מיוזיק מרקט, אפליקציה של הסטארט־אפ החברתי יוטאב מציעה מערכת מסחר וירטואלית שנתפרה במיוחד למוזיקאים ובמרכזה מטבע משלים – ביט. איך זה עובד? מעלים למיוזיק מרקט מוצרים, שירותים או עסקים ובמקום כסף משלמים עליהם בביטים; מי שמצטרף מקבל 15 ביטים ופרסום פריט ראשון יזכה אותו ב־15 ביטים נוספים ועוד הטבות על צירוף חברים נוספים.

"בניגוד לרוב המטבעות המשלימים בארץ, הביט שווה ערך לדולר", אומר מנהל הקהילה אור ברנע. "זה נוח יותר למוזיקאים שרגילים להשתמש באתרים בינלאומיים ומקל על שיתופי פעולה עם גופים שונים בעתיד". האפליקציה מאפשרת לקנות ולמכור בביטים כל מה שקשור במוזיקה – אלבומים, שעות אולפן, שיעורים פרטיים, חדרי חזרות, כרטיסים להופעות, כלי נגינה ושירותי יח"צ.

הופעה של לנה דל ריי תמורת 350 ביט? צילום: Getty Images
הופעה של לנה דל ריי תמורת 350 ביט? צילום: Getty Images

מיוזיק מרקט מעודדת גם גופים גדולים לשתף פעולה: "עדיף שהם ישקיעו אצלנו. המשתמשים שלנו יכולים לרכוש בביטים כרטיסים להופעות, כלי נגינה או אלבומים, ועדיין מדובר בפלטפורמה שאינה ממוסחרת על ידי גורמים בעלי אינטרס כלכלי".

לעמוד הפייסבוק של ביט

שפע (אושר)

ממתי? שנה וחצי
כמה חברים? יותר מ־12,000

פלטפורמת מסחר וירטואלית שבה העסקאות מתנהלות על בסיס מטבע "שפע", המאפשר לאנשים לחלוק ביניהם את המשאבים הלא מנוצלים שבסביבתם. איך זה עובד? מטבע שפע שווה בערך לשקל. ברגע שהתחברתם לאושר והעליתם מודעה – כבר קיבלתם 180 שפע ואתם יכולים להתחיל לסחור בו – חפצים, כישורים או ידע מקצועי בתמורה לדברים אחרים או למטבעות שפע, שבהם תקנו משהו אחר ממישהו אחר.

"זה לא שוק קח־תן שאנשים מביאים אליו הרבה דברים חסרי ערך", מסביר אחד המייסדים ניצן בליסיאנו, "יש כאן טלוויזיות, מחשבים וייעוצים עסקיים ששווים המון כסף". אושר מינפה את היכולת של אנשים לסחור בכישוריהם – מבייביסיטר ובישול טבעוני, גננות ושיפוצים ועד שירותי עיצוב גרפי או ייעוץ מס – אבל כל אחד יכול לצבור שפע: אפשר להתנדב בקהילה, לענות על משאלות ועוד אפשרויות, אבל העיקרון זהה – ככל שתיתנו יותר תצברו יותר שפע.

קהילת אושר
קהילת אושר

"אי אפשר לעמוד על אפס שפע או להיכנס למינוס, כי תמיד מציעים משהו או מקבלים משהו", מדגיש בליסיאנו. אושר שואפת לחזק את הקהילה המקומית. מי שמתגורר בדרום העיר, למשל, רואה דרך אושר מה חברי הקהילה באזור מגוריו מציעים לו וכך מתוודע לסביבתו. כקואופרטיב ללא מטרות רווח, אושר לא מתיימרת להחליף את הכסף אלא לשמש מערכת משלימה.

"אדם שמרוויח 5,000 ש"ח לחודש יכול להרוויח 2,000 שפע ביום, להגדיל את החיסכון בכסף ובדברים שהוא לא יכול להרשות לעצמו במערכת הכלכלית הקיימת". תמחור המוצרים או השירותים הוא חופשי, "יש סכנה שאנשים ינקטו תמחור לא הוגן אבל אז פשוט לא יענו להם", מסביר בליסיאנו. "אנחנו לא מבקשים לשנות את השיטה באופן טוטאלי אלא ליצור מרחב הוגן ושוויוני. למשל, אי אפשר לקנות או לפרוט שפע בשקלים או בדולרים, זו מערכת סגורה ונקודת הפתיחה של כולם שווה; האדם הכי עני, אם הוא תורם לקהילה יש לו יותר שפע מהאדם הכי עשיר, זו מהפכה", הוא מכריז, "כולנו מתחילים מחדש".

לאתר אושר