סוחרי יפו המיואשים, הרכבת הקלה היא העתיד הכלכלי שלכם

אריה מרגליות, בעלי חנות צעצועים ברחוב יפו בירושלים, במכתב פתוח לסוחרים בשדרות ירושלים ביפו

שדרות ירושלים ביפו (צילום: יולי גורודינסקי)
שדרות ירושלים ביפו (צילום: יולי גורודינסקי)

סגירת שדרות ירושלים ביפו לכלי רכב, בעקבות עבודות הרכבת הקלה, הזכירה לי השבוע את התהליך המורכב מאוד שאנחנו הסוחרים ברחוב יפו בירושלים עברנו בזמן הקמת הרכבת הקלה בעיר. גם אצלנו קמו קול צעקה ומחאה, גם אנחנו לא הצלחנו בזמן אמת להבין כיצד לשרוד.

חנות הצעצועים שלנו קיימת ברחוב יפו כבר 85 שנה. חמי, שהיה בעל החנות, סיפר שהיה מוכר צעצועים למלך עבדאללה עוד כשהיה ילד. אשתי ואני קיבלנו לידינו את ניהול החנות לפני 40 שנה ומאז אנחנו שם; היינו בחנות לפני הרכבת ואנחנו עדיין פה יחד איתה. אני מבין מקרוב את המצוקה שלכם, סוחרי שדרות ירושלים ביפו. הייתי בדיוק במקום שבו אתם נמצאים עכשיו – תחושת אי ודאות, תסכול ופחד לגבי העתיד. אני יודע שחלקכם יחזיק מעמד כל זמן העבודות, ושיש כאלו שיאלצו למצוא פתרונות יצירתיים כדי לשרוד את התקופה הקשה.

אנחנו התמודדנו עם העבודות במשך קרוב ל־10 שנים וסבלנו מאוד. העבודה שלנו נפגעה והחזקנו את הראש מעל המים כדי לשרוד. אבל היינו חייבים להיות סבלנים כי לא הייתה ברירה. בסופו של דבר היו עסקים שנסגרו, אבל לא כל כך הרבה. רובנו שרד.

שדרות יפו בירושלים (צילום: נחשון פיליפסון)
שדרות יפו בירושלים (צילום: נחשון פיליפסון)

אבל החיים לא היו ורודים לפני תחילת העבודות על הרכבת הקלה. הפעלנו את החנויות שלנו בצפיפות קשה. מאות אוטובוסים עברו ברחוב מדי יום, גרמו לזיהום אוויר קשה, פיח ורעש. הייתה תנועה מאסיבית של מכוניות כל היום והלילה. היום אני מבין שצריך להסתכל קדימה, לראות את היתרונות שתביא איתה הרכבת הקלה לשדרה, ולהאמין שתוכלו לקצור את הפירות אחר כך, בעוד כשנתיים וחצי.

מרגע שרחוב יפו הפך למדרחוב סגור לתנועת כלי רכב, זכינו קודם כל בשקט ובאוויר נקי. לפי נתונים שהתפרסמו, רמת זיהום האוויר ירדה ב־70 אחוז. כמות הולכי הרגל ברחוב גדלה באופן משמעותי, הגיעו תיירים שנהנים לעשות קניות ברחוב שוקק חיים, עם בתי קפה וחנויות. בחנות שלי הרגשתי שיש תנועה ערה יותר של לקוחות, אנשים שמגיעים עם הרכבת עד פתח החנות וחוזרים איתה הביתה.

אני מאמין שהרכבת הקלה תביא גם לכם לקוחות, תיירים ובכלל את תושבי תל אביב שיגלו מחדש את המדרחוב ויהפכו אותו למקום בילוי. אתם לא תאמינו איך השדרה תהפוך למוקד עליה לרגל.

אני אדם מאמין, ובטוח שהאדם מקבל אתגרים שהוא מסוגל לעמוד בהם בכדי לזכות בחיים טובים יותר. אני גם מאמין שאנחנו בישראל רואים את הרגע בלבד, וצריכים לשנות את התפיסה ולהבין שהעולם מתקדם ואנחנו חייבים להתקדם איתו. הרכבת הקלה היא העתיד של העיר שלכם, והעתיד הכלכלי של כולכם.