"מלאך של אמא" עשויה להפוך למותחן פסיכולוגי מטריד ומערער

הסדרה החדשה של קרן ויסמן סובבת סביב תעלומת רצח של ילד בשכונה קטנה, אך על הדרך נוגעת באומץ בסוגיות של גזענות ישראלית ויחסים של אמהות ובנים

"מלאך של אמא"
"מלאך של אמא"
19 ביוני 2016

“מלאך של אמא", דרמת המתח הפסיכולוגית החדש של yes, מגיעה למסך בתזמון כמעט מושלם, רק מעט זמן לאחר שההתרגשות הקולקטיבית מסדרת הדוקו "צל של אמת" שככה. מה הקשר בין השתיים? ובכן, רצח של ילדים. הסיבה ש"צל של אמת" הייתה כל כך מדוברת ועוררה כל כך הרבה רגשות אצל הקהל הישראלי היא שאנחנו רגילים לקרוא על רצח בעיתונים, שם הוא רחוק מאיתנו, הוא קורה לאנשים אחרים. שגרה אחת של טרור הרי לגמרי מספיקה – אנחנו רגילים לחיות עם פיגועים ומלחמות, ואת מקרי הרצח המזעזעים שומרים לאמריקאים.

גם כשזה קורה אצלנו, זה רחוק מאיתנו, וסיפורי הרצח המקומיים הופכים מהר מאוד למעין אגדות אורבניות שעוברות מפה לאוזן, אבל אף אחד לא חושב שהם יקרו ליד הבית שלו. הנבירה בקרביים של רצח תאיר ראדה שינתה את כל זה. ההורים של ראדה דומים לנו, החברות שלה דומות לחברות שלנו והנבלים – לא משנה מי אתם מאמינים שביצע את הרצח – לא שונים מאנשים החיים בינינו.

קרן ויסמן, יוצרת "מלאך של אמא", מבינה גם היא שמה שמעניין בסיפורים מהסוג הזה הוא החומר האנושי המקיף אותם והקרבה שלהם לחיים הרגילים שלנו, לא הזרות. מה שהופך סיפורי רצח למצמררים הם הסתמיות של העולם שמקיף אותם. כך היא בונה את העולם מסביב לרצח בסדרה – עיירה שקטה, משפחות בורגניות ומקרה שמזעזע את החיים הפשוטים שלהם עד העצם.

יעל טמיר, הדמות הראשית בגילומה של שרון אינגריד שטרק, היא פסיכולוגית בשירות בתי הסוהר, שבפרק הראשון מקבלת לטיפולה אב שרצח את שני ילדיו (אורי פפר). הקו המפריד בין העבודה לבין חיי המשפחה שלה ברור מאוד, ומעניין לראות איך הדמות שלה תתמודד עם העובדה שהוא לא רק טושטש, אלא נמחק לחלוטין. ממטפלת ברוצחים היא הפכה להיות קורבן של אחד מהם, והעובדה הזאת בוודאי תספק חומרים פסיכולוגיים מרתקים בהמשך.

מלבד גזענות, נושא שהסדרה נוגעת בו באומץ וקשה להרחיב עליו כאן מבלי לחשוף ספוילרים, ויסמן מטפלת באופן מורכב בסוגייה נוספת – היחסים שבין אימהות לבנים. נירית בלבן משחקת אם לבן 21 שחשוד במעורבות ברצח, אך מכיוון שהוא לוקה בשכלו הוא רחוק מלהיות בן 21 רגיל, והיא נקרעת בין הרצון לגונן עליו מן העולם לבין החשד שיתכן שהעולם זקוק להגנה מפניו.

ניגיסט עמנואל (תהילה ישעיהו אדגה) היא אם לנער אתיופי רגיש וכישרוני שמתקשה להתמודד עם עזיבתו את הקן, בגלל הקשר המיוחד והקרוב שיש בין השניים. מנגד, דמותה של חוקרת המז"פ נעמה שדה (ורד פלדמן, שמוכיחה כאן שהיא הפכה לאחת משחקניות הטלוויזיה הטובות בארץ) היא רווקה ללא ילדים שנשואה לעבודתה, כפי שמפקד המשטרה נהנה לציין בפניה בעוקצנות סקסיסטית. אם זה לא מספיק – היא צריכה לעבור כריתת שד, כך שנלקח ממנה עוד סממן לפוריות הנשית. זה בוודאי לא מקרי, וסביר שהעובדה שהיא הדמות הנשית המובילה היחידה שאינה אם עוד תבוא לידי ביטוי במעורבות שלה בחקירת הרצח.

כאן גם יהיה המבחן האמיתי של הסדרה בהמשכה – בשלב הזה היא יכולה להמשיך כדרמת מתח אפקטיבית שרק נוגעת בפסיכולוגיה של הדמויות שלה באופן רדוד וצפוי, או להפתיע ולהפוך להיות מותחן פסיכולוגי מטריד ומערער.

סדרה על: רצח ילד מטלטל את משפחתו ואת משפחות החשודים

לצפות? נקודת הפתיחה מבטיחה, אם הסדרה תתרומם ולא תיפול על הפרצוף, התשובה היא בהחלט

"מלאך של אמא", מה־19.6 ב-yesDrama ומה־16.6 ב-yesVOD