עוד צעד קטן: חולדאי ומיכאלי חנכו את מנהרת קרליבך

פתיחת מנהרת קרליבך. צילום: נתלי מון
פתיחת מנהרת קרליבך. צילום: נתלי מון

7 שנים לאחר פיצוץ גשר מעריב, הצומת שוב נפתח לתנועה באמצעות שיקוע חדש שישרת רכבים פרטיים וגם את הרכבת הקלה. ועדיין - אנחנו רחוקים מאוד מלראות את סוף העבודות

11 בינואר 2022

כמעט שבע שנים אחרי הריסת גשר מעריב, מנהרת צומת קרליבך נפתחה הבוקר (ג') לתנועת כלי רכב, במעמד ראש העיר חולדאי, שרת התחבורה מרב מיכאלי ומנכ״ל נת״ע חיים גליק.

מפלס אחד של המנהרה עתיד לשמש את הקו האדום של הרכבת הקלה שצפוי להיות מושק בדצמבר, בעוד המפלס התחתון מיועד לקו הירוק (המתוכנן להתחיל לפעול בעוד כשש שנים). היא מתחילה בצומת קרליבך ומסתיימת בלינקולן ואורכה כ-300 מטרים.

עלותה לאזרח כרבע מיליארד שקלים (200 מיליון שקלים מתקציב המנהרה הגיעו מעיריית תל אביב עצמה) והיא אמורה להכיל לפי ההערכות תנועה של כ-10,0000 רכבים ביום – יותר מ-1000 כלי רכב בשעה – ולהקל ולו במעט על עומסי התנועה הכבדים בעיר. הרחבה מעל המנהרה אמורה לשמש הולכי רגל ורוכבי אופניים (בתנאי שהצליחו להגיע לשם דרך ג'ונגל העבודות באזור בשלב זה).

פתיחת מנהרת קרליבך. צילום: נתלי מון
פתיחת מנהרת קרליבך. צילום: נתלי מון

המנהרה היא דו כיוונית, וניתן להגיע דרכה לצומת קרליבך דרך יצחק שדה או מרחוב לינקולן לצומת יצחק שדה המסגר (ומשם לאיילון). היא תהווה חלק מציר שיכלול את תחנת קרליבך של הרכבת הקלה, תחנה שעומקה כ-52 מטרים ותשמש את הקו האדום.

השרה מיכאלי התייחסה לאיכות שהמנהרה תעניק לחיי התושבים וציינה כי ״זו שמחה גדולה לעמוד כאן, מדובר ביום חג, המנהרה תעניק אפשרות נוספת לתנועה בעיר ומעליה תהיה כיכר עירונית שוקקת״. ראש העיר חולדאי התייחס לסבלם של התושבים: ״תושבי תל אביב סובלים מהעבודות הנרחבות, אך היום זו רק תחילתה של דרך חדשה״.

רון חולדאי ומרב מיכאלי. פתיחת מנהרת קרליבך. צילום: נתלי מון
רון חולדאי ומרב מיכאלי. פתיחת מנהרת קרליבך. צילום: נתלי מון

בהתחשב במהומה הגדולה שבה נוהלה הריסת גשר מעריב על ידי שר התחבורה לשעבר ישראל כץ ועירבה חברת הפקה שנשכרה לאירוע, רחפן, שמונה מצלמות ומתחם וי איי פי – היה נעים לצפות במנהרה נפתחת לתנועה בלי דרמות מיותרות וסגירה נוספת של האזור.

אפשר לשאול מדוע לקח שש שנים וחצי לבנות מנהרה של 300 מטרים ואפשר לעצור וליהנות לרגע מתמונת הרכבים הראשונים הנכנסים במנהרה. עכשיו נותר רק לקוות שהקו האדום אכן יחנך בדצמבר 2022, לאחר שתאריך השקתו כבר נדחה פעמיים (במקור היה אמור הקו להתחיל לפעול כבר באוקטובר שנה שעברה) – ויוריד עוד מעומסי התנועה הבלתי אפשריים בעיר.