מתקנות את ויקיפדיה: מרתון כתיבת ערכים על אמניות חוזר לישראל

הידעתן? רק 17 אחוז מהערכים בוויקיפדיה מוקדשים לנשים, ו־11 אחוז מהעורכים בלבד הן נשים. ביום האישה תוכלו להצטרף למרתון פתיחת ערכים לאמניות בוויקיפדיה, שיתמקד השנה גם בטרנסג'נדרים

מתוך עריכת ערכי אמנות
בגרץ, אתר ויקישיתוף
(צילום: ז'אן־פרדריק)
מתוך עריכת ערכי אמנות בגרץ, אתר ויקישיתוף (צילום: ז'אן־פרדריק)
6 במרץ 2019

עזבו אתכן מסדנאות העצמה, סיילים "מטורפים" ושאר תכנים שיווקיים לכבוד יום האישה. אם כבר לציין את היום הזה, עדיף לעשות משהו מועיל באמת – לפתוח ערכים לאמניות בוויקיפדיה למשל.

אנחנו עדיין חיות בעולם פטריארכלי, את זה אנחנו כבר יודעות, אבל לא תאמינו מה קורה מאחורי הקלעים של האנציקלופדיה הגדולה בעולם: רק 17 אחוז מהערכים מוקדשים לנשים ו־11 אחוז נשים עורכות בו (20 אחוז בישראל). תוסיפו לזה את אפיזודת פסילת הערך של כלת פרס הנובל לפיזיקה דונה סטריקלנד שהסעירה את העולם בשנה שעברה – והרי לכם קריאה לפעולה.

Art + feminism, מתוך אתר ויקישיתוף (צילום: Sai5)
Art + feminism, מתוך אתר ויקישיתוף (צילום: Sai5)

עוד כתבות מעניינות:
הצילומים שחושפים את הסוד המצמרר של מלון פאר בזיכרון יעקב
תערוכה שהיא גם מסיבה? ביקרנו בניסוי הפומו הכושל
בנקסי הישראלי עבר אבולוציה וכבר לא מפחד להיחשף

מרתון עריכת אמניות בוויקיפדיה (edit-a-thon) הוא יוזמה שנולדה ב־2014 על ידי אמניות ופעילות שרצו לשפר את הייצוג הנשי בוויקיפדיה. הרעיון התפשט כאש בשדה קוצים והיום מתקיימים 500 מרתונים מדי שנה בכל העולם, בדרך כלל בתקופת יום האישה (בשבוע שעבר נערכו כמה מרתונים במקביל במוסדות בניו יורק, בהם ה־MOMA). בישראל המרתון נערך לראשונה לפני שנתיים וביום שישי (8.3) הוא חוזר אלינו.

מרתון עריכת אמניות במוזיאון לאמנות יהודית ניו יורק, מתוך אתר ויקישיתוף (באדיבות המוזיאון היהודי)
מרתון עריכת אמניות במוזיאון לאמנות יהודית ניו יורק, מתוך אתר ויקישיתוף (באדיבות המוזיאון היהודי)
Art + feminism, מתוך אתר ויקישיתוף (צילום: Jim.henderson)
Art + feminism, מתוך אתר ויקישיתוף (צילום: Jim.henderson)

מארגנות האירוע, ורדית גרוס, מנהלת ארטפורט, ומיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה ישראל, מציינות שהשנה הפוקוס יהיה על ערכים של אמנים טרנסג'נדרים. "אין המון כתיבה על אמנות בוויקיפדיה ובטח לא על נשים. גם כאן הסטטיסטיקות לא שונות", מסבירה גרוס את חשיבות האירוע, "נשים לא כותבות ולא נכתבות ויש לזה משמעות עצומה, כי יש דור שלם שחווה את העולם דרך ויקיפדיה. הבת שלי למשל צריכה לכתוב עבודה על פיסול וציור, והאמנים שהילדים בכיתה בחרו כולם גברים. ניסיתי לשכנע אותה לכתוב על אמנית, אבל הבנתי שאין לה מידע זמין בעברית".

המרחב הוויקיפדי יכול להיות אכזרי. מה יקרה אם יפסלו את הערכים שייכתבו?
לסטר: "יש קריטריונים למי מגיע ערך באמנות. בקהילה הוחלט על לפחות שלוש תערוכות מוזיאליות. שנית, יגיעו לאירוע ויקיפדים וויקיפדיות שיסייעו בעריכה".

אז איך עובד המרתון? רצוי להגיע מוכנות עם אמניות שאתן רוצות לערוך או להוסיף. רשימה של אמניות חסרות אפשר למצוא בוויקיפדיה. הוספת ערך הוא עניין יותר מורכב וארוך ויש להצטייד בחומרים ובהפניות מתאימים. והכי חשוב – לפתוח יוזר לפני האירוע.

← מרתון עריכה: אמניות, יהודה הימית 37 יפו, שישי (8.3) 10:00, חינם בהרשמה מראש