המדריך המלא: כל מה שצריך לדעת על MDMA

MDMA. צילום: shutterstock
MDMA. צילום: shutterstock

הוא הגיע מעולם הטיפול לעולם הרייבים והמסיבות - ובשנים האחרונות חוזר לעולם הטיפול. הפופולריות שלו גוברת בכל העולם, אבל רבים (כולל פה בארץ) עושים בו שימוש לא נכון. אספנו פה את כל המידע החשוב על MDMA

21 באוקטובר 2021

דיסקליימר: השימוש בסמים אינו חוקי ואינו מומלץ. השימוש בסמים מתחת לגיל 18 מסוכן במיוחד ועלול להוביל לפגיעה בהתפתחות המוחית. אנו מפצירים בקוראינו להסתמך על מידע מהימן ועובדות ולנהוג בצורה מושכלת ואחראית

השבוע נדבר על אחד הסמים הכי פופולריים בארץ ובעולם משנות השמונים ועד היום – MDMA. נסקור את ההיסטוריה שלו ואת הדרך הפתלתלה שלו מעולם הטיפול, לעולם הרייבים והמסיבות, אל מחוץ לחוק וחזרה לעולם הטיפול בשנים האחרונות. נדבר קצת על ההשפעות של החומר ולקינוח ניתן כמה טיפים לשימוש אחראי.

שיעור בהיסטוריה

ה-MDMA התגלה לראשונה אי אז ב-1912 בחברת הכימיקלים Merck, אך לא נעשה בו שימוש עוד שנים רבות לאחר מכן. בשנות ה-60 הוא סונתז שוב על ידי מי שיהפוך להיות הכימאי הפסיכדלי החשוב ביותר – אלכסנדר שולגין – שהיה מסנתז מולקולות רבות ומנסה אותן עם קבוצה קבועה של אנשים. לאחר שהוא התנסה ב-MDMA לראשונה ה-1967, הוא זיהה שיש לחומר פוטנציאל טיפולי רב והחל להמליץ עליו לפסיכותרפיסטים ופסיכיאטרים שהכיר. החומר נעשה פופולרי בקרב מטפלים בארה"ב, במיוחד בקליפורניה, ואלפים רבים של אנשים עברו טיפול באמצעות MDMA במהלך שנות ה-70 וה-80. במקביל, MDMA חלחל גם לחיי הלילה ונעשה בו שימוש הולך וגובר במועדוני לילה ובתרבות הרייבים, אך הגיע לשיא הפופולריות שלו רק בשנות ה-80 כשהוא משווק בצורה של כדורים שנקראו – איך לא – אקסטזי.

ההרכב המולקולרי של MDMA. צילום: shutterstock
ההרכב המולקולרי של MDMA. צילום: shutterstock

החגיגה בחדרי הטיפול וברחבות הריקודים הסתיימה ב-1986, כשה-DEA (הרשות האמריקאית למלחמה בסמים) החליטו לסגור את השאלטר. על אף עדויות של מטפלים רבים על הסגולות הרפואיות של החומר ואף פסק דין של שופט שהשתכנע בכך, ראש ה-DEA עקף אותו והחומר הוגדר מבחינה חוקית כחומר מסוג Schedue I, כלומר חומר מסוכן ללא כל שימוש רפואי. על אף שהחומר יצא מחוץ לחוק, הוא המשיך להיות אחד החומרים הפופולריים ביותר – בסקר שנעשה בארה"ב ב-2017, 7% מהנסקרים ענו שהשתמשו ב-MDMA לפחות פעם אחת במהלך חייהם.

ב-2011 חודש המחקר בפוטנציאל הטיפולי של MDMA כחומר עזר לטיפול באנשים שסובלים מ-PTSD (הפרעת דחק פוסט-טראומטית) והתוצאות היו מבטיחות – 83% מהמטופלים ב-MDMA במחקר חוו הקלה כה משמעותית בתסמינים, שהם כבר לא עמדו בקריטריונים של אנשים הסובלים מ-PTSD. נתון זה חריג מאוד משום ש-PTSD מוגדרת כהפרעה שההחלמה ממנה נדירה מאוד. מאז נעשו עוד מחקרים רבים, כולל כאן בארץ, והטיפול ב-PTSD באמצעות MDMA צפוי להפוך לחוקי וזמין לכל מי שזקוק לו כבר ב-2022. אחד המוקדים העולמיים למחקר הוא כאן בישראל, ואפילו יש סרט תיעודי בעברית על 3 מטופלים שעברו את התהליך. הסרט נקרא "טריפ של חמלה" וניתן לצפות בו ללא תשלום באתר של כאן. בנוסף ל-PTSD, ישנם כיום מחקרים שבוחנים את היעילות של טיפול משולב MDMA באלכוהוליזם, התמכרויות, והפרעות נפשיות אחרות.

חשוב לציין ש-MDMA בפני עצמו הוא לא תרופה, אלא כלי שעושים בו שימוש במסגרת תהליך טיפולי ארוך טווח. טיפול ב-PTSD באמצעות MDMA הוא תהליך טיפולי שמורכב ממספר רב של פגשים שרק שניים מהם כוללים שימוש בחומר, לנטילת החומר ללא המעטפת הטיפולית אין ערך טיפולי בפני עצמו.

אז מה זה MDMA בכלל?

MDMA הוא מולקולה סינתטית בעלת קרבה כימית לאמפתמין ומת'אמפתמין, לכן יש לה השפעות ממריצות על הגוף – האצת קצב הנשימה ודופק הלב, עליה בחום הגוף, ועוד. אבל האפקטים המשמעותיים ביותר של החומר, אלו שבגללם הוא נהיה כל כך פופולרי גם בחדר הטיפול וגם ברחבת הריקודים, הם האפקטים על הנפש. MDMA משתייך למשפחת האמפתוגנים, כלומר החומרים מעוררי האמפתיה, או בשמם האחר האנטקטוגנים, חומרים המייצרים "חיבור עם הפְנים". הוא מוריד פחדים וחרדות, פותח רגשית, מייצר תחושה של אהבה וחיבור לעצמי, לאחרים ולעולם, ומגדיל את היכולת להכיל רגשות אינטנסיביים, נעימים וקשים כאחד. לא פלא אם כך, שהוא פופולרי גם בקרב בליינים וגם בקרב מטפלים.

בשימוש סביר ואחראי, MDMA נחשב לחומר בטוח יחסית, הסכנה הכי גדולה שלו היא לחשוב שהתאהבתם בבחורה האקראית הזאת שהחלפתם אתה שני משפטים במסיבה, אבל גם זה בדרך כלל עובר תוך שבוע-שבועיים לכל היותר. עם זאת, כשחורגים מגבולות השימוש האחראי הוא יכול להיות חומר מאוד בעייתי ולגרום לנזקים משמעותיים לגוף וגם לנפש. מובאות לפניכם ההנחיות לשימוש בטוח ב-MDMA, מבוססות על המדריך בערוץ היוע"סים בטלגרם, עם קצת תוספות שלי בסוף. למידע נוסף אפשר ללכת ל-RollSafe, אתר שכולו מוקדש להנחיות לשימוש בטוח ב-MDMA. אזכיר גם שהטור מלפני כמה שבועות התמקד בפרקטיקות כלליות לשימוש אחראי, והן תמיד רלוונטיות. חשוב לזכור שעדיין חסר הרבה מאוד ידע על שימוש בטוח ב-MDMA בבני אדם, לכן הרבה מההנחיות מבוססות בעיקר על חכמת ההמונים של הקהילה ועל ניסויים שנעשו בעכברים (וחיות אחרות). זה עדיין יותר טוב מכלום ועד שנדע באמת – עדיף לנקוט באמצעי זהירות.

איך לעשות MDMA בלי לשרוף את המוח?

בדיקת החומר
קודם כל, חשוב לוודא שהחומר שיש בידיכם הוא אכן MDMA. ניתן לעשות זאת באמצעות מספר ערכות בדיקה – Marquis, Folin, Mecke ו-Mandelin. מספיק לבדוק עם מרקיז ועוד אחת מהאחרות בשביל לקבל זיהוי בוודאות גבוהה יחסית. ניתן לרכוש ערכות בדיקה בארץ דרך ReageSheep וכן דרך מגוון חנויות אינטרנטיות מחו"ל.

מינון
הדבר הראשון לשים לב אליו בשימוש ב-MDMA על מנת למנוע נזק הוא להקפיד על מינון נכון. מומלץ לא לעלות אף פעם מעל 150 מ"ג (0.15 ג') בתור מינון ראשוני ועוד 75 מ"ג (0.075 ג') בתור חיזוק לאחר שעה וחצי. יש לקחת כל מנה במכה ולא לאט ולאורך זמן (הסבר בהמשך), ואין לקחת יותר מחיזוק אחד. הדרך הקלה ביותר היא לשקול את הכמות המבוקשת ולשים אותה בתוך נייר גלגול או בקפסולה ולבלוע.

תדירות
על מנת לאפשר למוח ולמאגרי הסרוטונין להתאושש לאחר שימוש ב-MDMA, יש לתת לו הפסקה של לפחות 5 שבועות, עם המלצה חמה מאוד להפסקה של 3 חודשים.

שתייה במהלך ההשפעה
בהיבט השתייה קיימים שני מצבים מסוכנים אפשריים במהלך ההשפעה:

  1. שתייה מעטה מדי והתייבשות.
  2. שתייה מרובה מדי והפרה מסוכנת במאזן המלחים בגוף בעקבות תופעת אצירת שתן שנגרמת מהסם.

על כן יש להקפיד על שתייה מבוקרת, במידה.

כמות השתייה הנדרשת משתנה בהתאם לסיטואציה ולכמות ההזעה אך כלל אצבע הוא חצי ליטר כל שעה. ניתן להיעזר בבקבוק בגודל מתאים לצורך הבקרה. כמו כן ניתן לשתות נוזלים המכילים אלקטרוליטים כגון משקאות איזוטוניים, מי קוקוס וכו' על מנת לרענן את מאגר המלחים בגוף. ניתן גם לנשנש חטיפים מלוחים לצורך כך.

טמפרטורה
ככל שהטמפרטורה עולה, כך עולה הנזק החמצוני למוח. עקב כך, מומלץ לא לצרוך MDMA בסביבה שהטמפרטורה שלה היא מעל 25 מעלות. כן, מסיבות הן לא הסביבה האידיאלית לכך.

מסיבה. דווקא לא הסביבה האידיאלית. שאטרסטוק
מסיבה. דווקא לא הסביבה האידיאלית. שאטרסטוק

תוספי תזונה
על מנת למזער עוד יותר את הנזק החמצוני למוח, מומלץ לשלב נטילה של נוגדי חמצון עם ה-MDMA. בתור התחלה, מומלץ לקחת 300 מ"ג של חומצה אלפא ליפואית (ALA) כשעתיים לפני, ואז כל שעתיים במהלך ההשפעה. על מנת לצמצם את נעילות הלסת והשרירים במהלך ההשפעה מומלץ לקחת גם תוסף מגנזיום (רצוי גליצינאט, אבל הכל הולך חוץ ממגנזיום אוקסיד) – 400 מ"ג כשעתיים לפני ועוד במהלכו על פי הצורך. למחמירים, יש פרוטוקול תוספי תזונה מורחב ומפורט מאוד באתר Rollsafe.

עדיף להימנע מאקסטות
אקסטה היא כדור שאמור להכיל MDMA, אבל אי אפשר לדעת כמה MDMA בדיוק יש בו, אם יש בו MDMA בכלל, או אם יש בו חומרים נוספים שאתם לא בהכרח רוצים להכניס לגוף שלכם. על פי האתר DrugsData בו מתפרסמים נתונים מבדיקות של סמים מרחבי העולם, חלק גדול מהכדורים שנמכרים כאקסטזי מכילים חומרים נוספים, חלקם מסוכנים, וחלקם אף לא מכילים MDMA כלל.

לא לשתות MDMA בשלוקים
בישראל יש הרגל מגונה מאוד של לזרוק גביש של MDMA לתוך בקבוק מים ואז לשתות אותו לאט לאורך הרבה זמן. הפרקטיקה הזאת לא רק לא יעילה, היא גם מסכנת אתכם הרבה יותר. זה לא יעיל, כי לשתות את החומר לאט לאורך זמן אומר שבשום שלב לא תגיעו להצטברות של מספיק MDMA בגוף שלכם בנקודת זמן, מה שאומר שההשפעה תמרח לאורך הרבה זמן ותהיה חלשה יותר ביחס לכמות החומר שצרכתם. זה מסוכן, משום שהנזק של MDMA למוח גדל ככל שהוא חשוף אליו למשך יותר זמן ברצף. אז מה כן? מודדים מראש את המינון שרוצים לקחת, שמים אותו בתוך חתיכת נייר גלגול ובולעים. לאחר מכן ניתן לחזק עוד פעם אחת בלבד, עד שעה וחצי מרגע הלקיחה הראשונית. באופן הזה ההשפעה של החומר מרוכזת בחלון זמן מוגדר כך שניתן להרגיש אותה היטב, עד שהיא עוברת ואז המוח יכול לנוח, זאת בניגוד לסטרס המתמשך שנגרם לו עקב שתייה איטית לאורך זמן.