וואי וואי וואי: סם פנופולוס, ממציא פיצת הוואי, נפטר בגיל 83

הוא המציא אותה בסיקסטיז, מכר אותה באייטיז והפך לגיבור קולינרי עולמי בזכות שילוב לא שגרתי. סם פנופולוס, ממציא פיצת האננס-האם, נפטר בגיל 83 והותיר את עולם המאנצ' בהלם

פיצה הוואי. צילום: שאטרסטוק
פיצה הוואי. צילום: שאטרסטוק
11 ביוני 2017

במהלך סוף השבוע נפטר בביתו שבאונטריו קנדה גבר בן 83 בשם סם פנופולוס (Sam Panopoulos). פנופולוס היה האיש הראשון ששם אננס על פיצה, הוסיף קצת האם (ham) במטרה לאזן את המתיקות ואת התוצאה כינה "הוואיין", על שם מותג שימורי האננס. בקיצור, גיבור קולינריה עולמי שהמציא את אחד המאכלים הכי אהובים, שנואים ומעוררי דיון בחמישים השנים האחרונות, דיון שרק תפס תאוצה עם השנים והתמקד בשאלה האם מקומו של אננס על פיצה.

הקושייה הזו גרמה כבר למלחמת ציוצים בין ראש ממשלת איסלנד גוני ג'והאנסון, לבין ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. מדובר במחלוקת שעדיין מפלגת חובבי אוכל, קבוצות פייסבוק, חברי ילדות ולפעמים משפחות שלמות לשני מחנות; אלה שחושבים שאננס על פיצה הוא אלוהים אפוי, ואלה שטועים.

פיצה הוואי. צילום: שאטרסטוק
פיצה הוואי. צילום: שאטרסטוק

הכל התחיל, כמו כל סיפור מהפכני, בשנות ה-60. פנופולוס הצעיר ואחיו ניהלו מספר מסעדות באזור אונטריו אשר בקנדה. בשנת 1963, אחת המסעדות שלו שנמצאת בעיירה צ'אטהאם – איפשהו בין טורונטו לדטרויט – התחילה להכניס פיצות לתפריט (מאכל שאז רק עשה את הפריצה הגדולה שלו להמונים באמריקה).

"פשוט עשינו ניסויים. היינו צעירים ואהבנו לנסות דברים חדשים ואז תהיתי מה יקרה אם נשים אננס מקופסא על אחת הפיצות", סיפר פנופולוס בראיון ל-BBC. "שמנו קצת האם כדי לאזן את המתיקות ואנשים מתו על זה. תוך כמה חודשים זה היה בתפריט הקבוע". אפשר לומר שפנופולוס ידע להתאים, גם אם לא במכוון, את המתכון לרוח הזמנים: בתקופה שבה עלו לגדולה שילובים אחרים של בשר ופירות (ברווז ותפוזים, עוף צלוי ומשמשים) נרשמו גם התנסויות בתחומים אחרים לגמרי: מוזיקה, סמים והיפים שקראו תיגר על המבנה חברתי הקיים. אי אפשר להפריד את ההצלחה של הפיצה הזאת לעובדה שהיא צמחה בעשור בו אנשים ערבבו רעיונות שנראו משונים בהתחלה ובהמשך הפכו למיינסטרים.

מעניין להסתכל על המורשת של פונופולוס כעל הדיאלוג בין שמרנות לניסיון, בין אנשים שרוצים להתנסות בדברים חדשים לבין אלה שלא יסכימו לעולם שתגעו להם בפיצה מרגריטה שלהם. בשנת 1980 פנופולוס מכר את הסניף המקורי שבה הומצאה פיצת האננס-האם, אבל התורה שלו חיה ונושמת בכל פעם שאתם רוצים לבשל או להזמין משהו שחורג מגבולות הנורמה ורוב החברים שלכם עושים פרצוף מזועזע. תזכרו: אין להם מושג.

מתגעגעים לפנופולוס? הנה 4 מקומות בתל אביב שעושים כבוד לפיצה הוואי:

מגזינו – רוב האיטלקיות בעיר יעדיפו להתעורר עם ראש סוס במיטה מאשר להגיש אננס על הפיצה הקדושה שלהם (ולמען האמת יאמר שאננס הולך פחות טוב עם תוספות איטלקיות), אבל במסעדה של האחים ירזין אוהבים להרים יותר מאשר לשמור על המסורת, כך שמחוץ לתפריט ניתן למצוא פיצת הוואי כהלכתה, בתוספת צ'ילי טרי שנברא כדי ללכת עם אננס.

מגזינו, מנחם בגין 21, 03-757-0535

פאפה ג'ונס – הרשת האמריקאית לא תהיה אחת שתעשה עניין מאננס על פיצה. למעשה, יש פה גרסה די שונה ומעניינת לבסיס המוכר: רוטב ברביקיו, עוף פיקנטי, בצל טרי, נקניק איטלקי ואננס.

פאפה ג'ונס, דיזנגןף 267. *6699

שירוקו – הפיצה השכונתית של מרכז תל אביב מתהדרת בתוספת אפשרית של אננס. תיאלצו לעשות את החיבור בעצמכם מכיוון שאין תפריט קבוע, אז בואו נעשה את זה פשוט וכשר: אננס, בולגרית, חריף. טוב? טוב (85 ש"ח למשפחתית).

שירוקו, קינג ג'ורג' 23, 03-629-9696

ג'וזפה – המיקום של הפיצריה הכי טובה (או לפחות הכי מצליחה) בפלורנטין מחייב תוספת אננס שנגזרת מהנוסחה המפורסמת: כמות המאנצ' בשכונה מסוימת מתאימה לסיכוי של הסועדים להזמין פיצה עם תוספות לא שגרתיות. במקרה דנן מדובר בסיכוי די גבוה.

ג'וזפה, חיים ויטל 1, 054-592-8244