נתניהו נגד תל אביב: כך מתנהל ראש ממשלה שיצא מדעתו

זאת אצבע משולשת או שאתה סתם שמח לראות אותנו? (צילום: ג'ק גואז\AFP\גטי אימג'ס)
זאת אצבע משולשת או שאתה סתם שמח לראות אותנו? (צילום: ג'ק גואז\AFP\גטי אימג'ס)

נתניהו הצטרף לקמפיין השנאה של דרעי נגד "מדינת תל אביב" ולא בטעות. כדי להישאר בשלטון הוא מוכן לשרוף את המרכז העסקי והתרבותי של ישראל. יהיה זה אך סמלי אם יאיר לפיד, גדעון סער, איילת שקד, מרב מיכאלי וניצן הורוביץ - 5 תל אביבים - יצליחו סופסוף לעצור אותו \\ טור דעה

איש בעולם לא הופתע כשאריה דרעי העלה ביום שישי לטוויטר ציוץ שכולו שנאה, הסתה ושיסוי נגד "מדינת תל אביב הליברלית" ובו פנה בתחינה אל נפתלי בנט כדי שלא יתן את ידו ל"ממשלת השמאל" ולא יהיה שותף לכך ש"כל הערכים החשובים של יהדות, משפחה ושמרנות ירמסו". זה ציוץ שמעמיד את דרעי בשורה אחת עם גזעני עוצמה יהודית ונועם, אבל באמת שאי אפשר לצפות להרבה מאדם שנוכלותו היא אומנותו הפוליטית ושלא נותרה לו סחורה למכור למצביעיו פרט לשנאת האחר. מה שבכל זאת הפתיע כמה אנשים זה שראש הממשלה בנימין נתניהו פשוט ריטווט את הדברים של דרעי בהסכמה, ללא בדל של הסתייגות או ניסיון לרכך את המסר.

נתניהו של 2021 עשה את הבחירה שלו. הוא לא ריטווט את מכתם השנאה של דרעי בטעות. הוא לגמרי עם הבן-גבירים והאבי-מעוזים, עם הגזענים ועם ההומופובים, מחנה השנאה על מלא

אוקיי, אז נתניהו לא אוהב את תל אביב? גם תל אביב לא מתה עליו. בבחירות האחרונות זכה ראש הממשלה לכ-16 אחוז מהקולות בעיר בלבד, רק מעט יותר משקיבלו העבודה ומרצ ופחות משמעותית ממספר הקולות שסחף יאיר לפיד. תל אביב עמדה גם במוקד המחאה המתמשכת נגדו בחמש השנים האחרונות, ואנשי התרבות שלה סיפקו רוח גבית עזה למה שהתרחש השנה מדי מוצ"ש בבלפור. אפשר להבין את הסלידה שלו מהעיר שמסרבת להיכנע לקסמו ומצליחה למנוע ממנו כבר שנתיים לממש את הפנטזיות שלו על "משילות" בסגנון דיקטטורי. באסה לו.

זה בסדר, גם תל אביב לא מתה על נתניהו. מחאת בלפור מגיעה לרחוב דיזנגוף, פורים 2021 (צילום: גטי אימג'ס)
זה בסדר, גם תל אביב לא מתה על נתניהו. מחאת בלפור מגיעה לרחוב דיזנגוף, פורים 2021 (צילום: גטי אימג'ס)

ועדיין, תל אביב היא גם בירת ההייטק הישראלי והמנוע של הסטארט-אפ ניישן שנתניהו כה אוהב לנופף בו בעולם. תל אביב היא גם בירת השוויון והחופש של ישראל, ונתניהו תמיד נהנה לשלוף את התמונות ממצעד הגאווה העירוני כדי להוכיח כמה פרוגרסיבית ישראל לעומת שכנותיה. הצביעות של נתניהו אמנם מפורסמת באיכויותיה, אבל נדמה שזה קצת מוגזם גם בשבילו: אי אפשר לחבק את העיר ביד אחת מול העולם ולכרות את ראשה למען דרעי בארץ. כלומר, אפשר, אבל זו תהיה הוכחה שהאיש איבד את זה לחלוטין.

נתניהו תרם יותר מכל פוליטיקאי אחר בישראל להזנחת השכונות המוכות של דרום תל אביב, הכניס את העיר אל טווח הטילים של חמאס ומינה את סוכנת הכאוס מירי רגב לשרת התחבורה בדיוק כשהעיר זקוקה נואשות לניהול תעבורה תבוני

העניין הוא שנתניהו של 2021 עשה את הבחירה שלו. הוא לא ריטווט את מכתם השנאה של דרעי בטעות. נערי הניו-מדיה שלוחצים עבורו על הכפתורים בטוויטר ובפייסבוק הבינו היטב את רוח המפקד. בכרזת הבחירות שלו שנמתחה על פני מצודת זאב ונראתה מכל פינה בעיר הוא כמעט ונראה כאילו מושיט אצבע משולשת לתושביה. הוא לגמרי עם הבן-גבירים והאבי-מעוזים, עם הגזענים ועם ההומופובים, מחנה השנאה על מלא. נתניהו עומד עכשיו איתן נגד כל מה שתל אביב מייצגת, נגד החופש, נגד השוויון, נגד כל ערך הומניסטי ודמוקרטי שתוכלו לעלות על דעתכם (או כמו שאמר אחד משופריו החלולים על משבר האקלים: "אני נגד כי זה נשמע לי של שמאלנים").

כמה שנאה שפך ראש הממשלה על העיר הזאת. בחירות 2021 בתל אביב (צילום: גטי אימג'ס)
כמה שנאה שפך ראש הממשלה על העיר הזאת. בחירות 2021 בתל אביב (צילום: גטי אימג'ס)

במהלך הקריירה הפוליטית שלו כולה התפתחה תל אביב כתמונת מראה לישראל של נתניהו, משגשגת היכן שהוא נחשל, מתקדמת היכן שהוא מפגר, משמשת אנטי-תזה לברית המושחתים שלו עם ההנהגה החרדית והכת הלאומנית-משיחית. נתניהו תרם יותר מכל פוליטיקאי אחר בישראל להזנחת השכונות המוכות של דרום תל אביב, הכניס את העיר אל טווח הטילים של חמאס ומינה את סוכנת הכאוס מירי רגב לשרת התחבורה בדיוק כשהעיר זקוקה נואשות לניהול תעבורה תבוני ובר קיימא. אפס החלטות לטובת העיר.

בהנחה שאלה דמדומי עידן נתניהו, אפשר אולי להתחיל לסכם את הנזק הנורא שעשה ראש הממשלה לתל אביב. הביטוי העקום "מדינת תל אביב" נועד לייצר אויב שאפשר לשנוא, והתוצר של קמפיין השנאה של נתניהו הוא ישראלים ששמחים כשהם שומעים על מתקפות טרור בעיר ומצטערים כשטילים שנפלו עליה לא גבו קורבנות. ריטוויט לדרעי זה כלום לעומת אוקיינוס השנאה ששפך נתניהו על תושבי העיר בעצמו.

זה הזמן להודות: כדי להישאר בשלטון נתניהו מוכן לשרוף את המרכז העסקי והתרבותי של ישראל, לוותר על הערכים הדמוקרטיים והאנושיים שעליהם נבנתה העיר ולהחזיר את המדינה כולה 500 שנים לאחור. יהיה זה אך סמלי ואירוני אם יאיר לפיד, גדעון סער, איילת שקד, מרב מיכאלי וניצן הורוביץ – חמישה תל אביבים – יצליחו סופסוף לעצור אותו.