ספרה של דורית רביניאן נחטף מהמדפים, ותודה למשרד החינוך

שוברים את הגדר: הקולות המוחים נגד הוצאת הספר "גדר חיה" מתכנית הלימודים לבגרות יצאו מהעולם הווירטואלי. חנויות הספרים מדווחות על עלייה של עשרות אחוזים במכירה של הספר

כריכת הספר "גדר חיה"
כריכת הספר "גדר חיה"
31 בדצמבר 2015

ספק רב אם כוונתו המקורית של משרד החינוך הייתה לעלות את המכירות של ספרה של דורית רביניאן, "גדר חיה". אבל כמו בפרוזה כתובה היטב, כוונות לחוד ומציאות לחוד. הספר, שמגולל את סיפור אהבתם של צעירה יהודייה וצעיר ערבי, הוצא אתמול מחומר הלימוד לבגרות במגמת חמש יחידות ספרות, בטענה כי הוא עלול לעודד התבוללות בקרב בני הנוער. האקט הלאומני של הוועדה, גרר תגובות נזעמות שמחו כנגד הצנזורה המחשבתית וקראו לציבור הרחב למחות דרך קניית הספר.

"כל הכבוד למשרד החינוך שהצליח להפוך את הספר 'גדר חיה' של דורית רביניאן לספר קריאת חובה!" כתב ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי בעמוד הפייסבוק שלו, "עכשיו בטוח שכל נערה ונער יקראו אותו, כולל בישיבות".  סגן ראש העיר אסף זמיר הוסיף: "מינהל החינוך של העירייה נותן לכל מסיימי התיכונים בעיר ספר במתנה בכל שנה. אנחנו מקיימים גם ערבי הקראה של ספרים ומקיימים פרויקטים עירוניים סביב ספרים. עוד לא החלטנו בדיוק איך, אבל הספר 'גדר חיה' של דורית רביניאן, יקבל ביטוי השנה באחת המסגרות שציינתי. וכן – דווקא בגלל שנפסל כפי שנפסל על ידי משרד החינוך בניגוד להמלצת ועדת המקצוע. כי השיעור שתלמידי העיר באמת צריכים לקבל ביום כזה הוא בדבר חופש היצירה, צנזורה והזכות לאהוב את מי שבא לך".

הגדילו לעשות בספרייה העירונית, בית אריאלה, שם קראו לכלל תושבי תל אביב, ולקורא נפתלי בנט בפרט לבוא ולשאול את הספר מהספריות השונות בעיר.

גם בחנויות הספרים גיבו את הלך הרוח של העירייה ואת התחושה הכי הוצאת הספר מתוכנית הלימודים עשה לו את יחסי הציבור הטובים ביותר שיש. "תכננו לבוא הבוקר ולכתוב כאן ציטוט יפה מהספר 'גדר חיה' של דורית רביניאן, ויש בספר הרבה מאלה" –  נכתב בדף הפייסבוק של חנות הספרים "האחים גרין", "אבל לפני שבכלל הבנו מה קורה כל העותקים שהיו לנו כבר נמכרו! אז תודה למשרד החינוך, לנפתלי בנט ולרוח המפקד. כנראה שככה מוכרים ספרים היום".

"יש ביקוש מאוד גבוה מהבוקר", אישרו גם ברשת חנויות הספרים סטימצקי. "החנויות מדווחות על עלייה במכירות ומבקשות לחדש את המלאי".