סקר חדש קובע: רוב מוחץ בגוש דן דורש תחבורה ציבורית בשבת

העם דורש תחב"צ. מפגינים אזוקים לרכבת הקלה עם כניסת השבת (צילום: ניתאי פרנס/ער.ה)
העם דורש תחב"צ. מפגינים אזוקים לרכבת הקלה עם כניסת השבת (צילום: ניתאי פרנס/ער.ה)

סקר מקיף שנערך ביוזמת "ישראל חופשית" ו"מרכזים לצדק חברתי" מעלה כי בארבע ערים שבהן אין תחבורה ציבורית בשבת מכל סוג, רוב מוחלט של התושבים מעוניינים בכך ואף מתכוונים להצביע בהתאם לסוגיה בבחירות המקומיות. כן, חולון וראשל"צ, אנחנו מסתכלים עליכן

4 בספטמבר 2023

המדינה בוערת, הסטטוס קוו נפרץ ורוסק לעפר, והקרב על התחבורה הציבורית בשבת נכנס להילוך גבוה על רקע הבחירות המקומיות, בהן הוא צפוי להפוך לסוגיה מרכזית ומהותית במוקד החלטתם של התושבים למי להצביע. סקר חדש שנערך ביוזמת תנועות "ישראל חופשית" ו"מרכזים לצדק חברתי" בחן את הסוגיה בארבע ערים שבהן לא פועל מיזם של מערך היסעים עירוני בשבת – כן, חולון וראשל"צ, אנחנו מסתכלים עליכן – והתוצאות חד משמעיות.

המגמה המטרידה של השנים האחרונות היא שלמרות היוזמות המוניציפליות המצליחות דוגמת פרויקט "נעים בסופ"ש" של עיריית תל אביב-יפו ושותפותיה, בערים רבות ישנו רצון וצורך ציבורי רב בשירותי תחבורה גם בשבת, אך העיריות שביכולתן להפעיל שירותים כאלה נמנעות מביצוע. סדרת הסקרים נערכה בארבע ערים מרכזיות שבהן לא מתקיים מערך תחבורה ציבורית בשבת – ראשון לציון, חולון, רחובות, ואשדוד – ובדק בהן את היקף התמיכה בתחב"צ סופ"שי.

שבת יא מלכה. מפגינים עורכים קבלת שבת ברכבת הקלה (צילום: ניתאי פרנס/ער.ה)
שבת יא מלכה. מפגינים עורכים קבלת שבת ברכבת הקלה (צילום: ניתאי פרנס/ער.ה)

על פי ממצאי הסקר שערך מכון שילוב, במדגם אקראי ומייצג של תושבי העיר בהיקף של 400 מרואיינים עולה כצפוי כי רוב מוחץ ומכריע בין תושבי אותן הערים תומכים בתחבורה ציבורית בשבת, וגם בקרב מי שמגדירים עצמם "מסורתיים" ישנה היענות רחבה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

כך, למשל, בראשון לציון תומכים 71 אחוזים מהתושבים בתחב"צ בשבת בעוד רק 23 אחוז מתנגדים, כשביניהם 64 אחוז חילונים, 31 אחוז מסורתיים וכחמישה אחוזים דתיים וחרדים. בחולון התוצאות דומות: 70 אחוזי תמיכה, 21 אחוז מתנגדים, מתוכם 70 אחוז חילונים, 22 אחוז מסורתיים וכשמונה אחוז דתיים וחרדים. גם ברחובות המתחרדת נרשמה תמיכה של 62 אחוז בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת מול 30 אחוז מתנגדים, ביניהם כ-48 אחוז חילונים, 33 אחוז מסורתיים וכ-19 אחוז דתיים וחרדים.

הצלחה מסחררת בעשר ערים. פרויקט נעים בסופ"ש (צילום: באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)
הצלחה מסחררת בעשר ערים. פרויקט נעים בסופ"ש (צילום: באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)

רק באשדוד נרשמו תוצאות צמודות יותר, ועדיין ברוב ברור, כאשר 49 אחוז תומכים ו-39 אחוז מתנגדים, על רקע חלוקה דמוגרפית של 35 אחוז חילונים, 40 אחוז מסורתיים וכ-25 אחוז דתיים וחרדים. בנוסף, עולה מהסקר חשיבותו של נושא התחבורה הציבורית בשיקול ההצבעה של הבוחרים. כאשר בממוצע, מעל 70% מהמשיבים בערים דיווחו שנושא התחבורה הציבורית בשבת יהיה שיקול בהצבעתם בבחירות המקומיות הקרובות, נתון לא מפתיע נוכח העובדה שהתחבורה הציבורית בשבת נתפסת כעוגן הכרחי בעיניי מי ששואפים להגברת ערכי חופש הדת ולמאבק לצמצום הפערים בקרב אוכלוסיות מוחלשות אשר אין ברשותן רכב פרטי המבקשות להתנייד בסוף השבוע.

"בישראל יש היום יותר ממיליון וחצי אנשים שכבר נהנים מתחבורה ציבורית בשבת, וגם בערים שנסקרו זה יקרה", אמר מנכ"ל ישראל חופשית, אורי קידר. "נותר רק לקוות שהתושבות והתושבים בערים האלו ישימו לב טוב למי מקדם ומי עוצר את התחבורה הציבורית בשבת, ושכל אחד יקח איתו את המידע הזה לקלפי בבחירות המקומיות באוקטובר". מנכ"ל המרכזים לצדק חברתי, יזהר כרמון, הוסיף כי "מהסקרים האלו אנו רואים שיש ציבור ענק של מיליוני תושבים ותושבות המשתוקקים לתחבורה ציבורית בסופ"ש, כל ראש עירייה ומועצת עיר שירימו את הכפפה ירוויחו. הבחירות הקרובות הן הזדמנות גדולה לבשורה ולהתקדמות משמעותית בהמון תחומים שעד לפני כמה שנים נראו כדמיוניים".