אהלן, יוסף כהן

עורך "כל העיר" לשעבר לא מאוכזב מכך שלא חשף את פרשת הולילנד ראשון. הוא מתוסכל דווקא מהעיתונאים של "הארץ"

יוסף כהן
יוסף כהן
2 באפריל 2014

אהלן יוסף כהן, עורך "כל העיר" הירושלמי בשנים 1996־2002. היית אחד האנשים היותר מתויגים השבוע בפייסבוק, כי המון אנשים כתבו על זה ש"כל העיר" בתקופתך היה הראשון לזהות את השחיתויות של אולמרט.

"כן, זה צף בחזרה אני מניח. באמת עקבנו באותה תקופה בצורה מאוד צמודה אחר ההתנהלות של אולמרט כראש עיר – התנהלות שהייתה כולה חוסר מנהל תקין ודילים".

מה שגרם לכם לחפש אותו היה הדיל שלו עם החרדים ערב הבחירות ב־93' שחשפתם, דיל שהעיתון הגדיר כ"מכירת העיר לחרדים".

"אולמרט הכחיש את קיומו של אותו דיל ואנחנו חשפנו שהוא שיקר, וזו בהחלט לא הייתה התחלה ברגל ימין. ההתנצחויות שלו עם התקשורת היו לדעתי דרך להסיט את תשומת הלב מהעניינים הבעיתיים באמת, שהם ניהול העיר. תוסיף לזה את האִתרוּג שלו על ידי התקשורת הארצית, הרי 'ידיעות אחרונות' שמרו עליו עד הכרעת הדין הנוכחית, נחום ברנע היה חבר שלו, וכך גם אמנון דנקנר שערך את 'מעריב' ודוד לנדאו שערך את 'הארץ'".

אחד המדורים הזכורים בעיתון בתקופתך היה "אולמרט בשחקים" שעקב ברמה השבועית אחר מספר הימים שראש העיר מבלה בחו"ל. בדיעבד זה בעיניך התעסקות בעיקר או בטפל?

"עסקנו בטיסות שלו באופן אנקדוטלי אבל גם סימבולי, כי אני לא חושב שהיה ראש עיר ששהה כל כך הרבה ימים בחו"ל. זה היה יותר מ־100 ימים בשנה".

מה ידעתם על הולילנד בזמנו?

"ידענו שמדובר בשינוי תב"ע ואחוזי בנייה שלא היה להם אח ורע בירושלים ובארץ בכלל, ושזה לא יכול להיות כשר. גם גורמים בכירים בעירייה אמרו לנו שאין מצב שכל קומה שם לא נבנתה בשוחד. אבל מובן שלא יכולנו להוכיח, גם לפרקליטות זה לא היה קל".

וכשהפרשה נחשפה לפני כמה שנים הרגשת תסכול שלא אתם הבאתם אותה?

"פחות חשתי תסכול מזה שלא אנחנו חשפנו אותה, כי מה לעשות, לא היה לנו את האקדח המעשן – עד המדינה דכנר – אבל כן חשתי תסכול מזה שהפרויקט המפלצתי הזה אכן נבנה בסוף".

אתה חושב שיש קשר בין העובדה שהרבה מהשחיתויות בשנים האחרונות קשורות לעיריות לבין היעלמותה על העיתונות המקומית הנושכת?

"קשה לי לתת לך תשובה רצינית על זה, כי זה שנחשפות יותר שחיתויות לא אומר שיש יותר שחיתויות, ואולי זה אומר בכלל שרשויות אכיפת החוק עושות עבודה טובה יותר. זה גם מאוד תלוי בזהות העורך של העיתון המקומי, כי ביום אחד יכול להתחלף עורך ששם דגש על תחקירים בעורך ששם דגש על סיקור חיי לילה. אני כן חושב שהאזרחים פחות מיודעים למה שקורה סביבם ברמה העירונית, אבל אולי יש לזה פיצוי בפלטפורמות אחרות כמו הפייסבוק".

אפרופו פייסבוק, שמתי לב שבסטטוסים שלך אתה מרבה לרדת על הכתיבה של אלון עידן ואורי משגב מ"הארץ".

"אני תמיד מקפיד לשים ציטוט מהטקסט בסטטוסים שלי, והציטוט מדבר בפני עצמו. לימדו אותי שלא מסבירים בדיחות. כמו כן קראתי בשלישי (1.4) את ארי שביט ב'הארץ', שטוען בכלל שהוא היה הראשון לזהות את הצדדים השליליים של האיש. אני חייב להגיד שזו הפעם הראשונה שחשתי רחמים על אהוד ברק שדבר כזה נדבק לו לנעל".