אג'נדה אמרתם?

קולקטיב חדש שהקימו יוצאי משרדי פרסום גדולים הוא כל מה שלא חשבתם על עולם הפרסום

קולקטיב תוצרת
קולקטיב תוצרת
16 בפברואר 2014

קולקטיב תוצרת הוא בערך הדבר הכי רחוק ממה שעולה בראש כשחושבים על משרדי פרסום. בלי חללי ענק בקומה ה־30, בלי מזכירות שיתווכו, בלי מכונות קפה, בלי כלי רכב נוצצים ובלי עוד הרבה דברים מיותרים שנכנסים לשקלול של הצעות המחיר הגבוהות שרק חברות ענק יכולות להרשות לעצמן. אבל הדבר המרענן ביותר בקולקטיב החדש, לפחות לפי ההצהרה, הוא תחושת האחריות גם כלפי הציבור, ולא רק כלפי הלקוח.

לפני כארבעה חודשים התגבשה קבוצה של שבעה אנשים, ביניהם עמית גל, סמנכ"ל קריאייטיב לשעבר בחברת שלמור אבנון עמיחי, ארד אקיקוס, מנהל קמפיין הבחירות של ארץ חדשה, אלכס רוזנפרב, מנהל מדיה דיגיטלית לשעבר בגרינפיס ועוד כמה אנשים מוכשרים. הם החליטו לעבוד במעין משרד פרסום בעל אג'נדה חברתית שיתמוך בעסקים קטנים ובינוניים. כל אחד מחברי הקבוצה הוא בעל ידע בתחום אחר בעולם הפרסום וכולם משתפים פעולה כדי לעשות פרסום שעסקים עצמאיים בלי גב כלכלי גדול יוכלו לעמוד בו מבחינת מחיר.

"אנחנו רוצים שהחברות העצמאיות יוכלו לתת פייט הוגן ולתפוס את החלק היחסי שלהן במדף לצד החברות הגדולות", אומר עמית גל מתוצרת. "ברגע שהעסקים העצמאיים יוכלו לפרנס את בעליהם בכבוד ולפתוח עסק עצמאי ותהיה אופציה מתקבלת על הדעת, אז אני חושב שהמבנה החברתי במדינת ישראל יוכל להשתנות".

חברי הקולקטיב הם יוצאי משרדים גדולים שהבינו שהעבודה בשביל לקוחות ענק לא מספקת אותם ברמה האישית. "כולנו התחלנו להבין מה אנחנו רוצים לעשות עם העתיד המקצועי שלנו", אומר גל. "הבנו שעסקים קטנים ובינוניים זה המקום שבו יש את פוטנציאל הצמיחה הגדול ביותר, ושהכי נכון אידיאולוגית לתמוך בו. זה המקום שבו אנחנו רוצים להשקיע את הידע ואת הכישרון שלנו מעכשיו".

המודל העסקי של החברה גם עובד קצת אחרת: מי שמצליח להביא את הלקוח הוא זה שמוביל הפרויקט, ובאחריותו לבחור את האנשים המתאימים ביותר מהקולקטיב לפרויקט הספציפי. במקום שהלקוח ישלם על עבודה של כל הקולקטיב, מתומחרת רק העבודה של אותם אנשים.

"מבחינת בחירת הלקוחות, זה צריך רק להיות מישהו שלא עושה רע", מציין ארד אקיקוס. "בלי טייקונים ובלי לקוחות שעושקים את הציבור. חשוב לנו להרגיש שאנחנו עושים דברים טובים. אנחנו רוצים לעבוד עם לקוחות שאפשר להתפתח איתם, ושנוכל לעשות איתם דברים משמעותיים".