שנה לבחירות לעירייה: 7 הצעות לשיפור התחבורה בעיר

אף אחד לא אוהב את תל אביב כמונו, אבל היא יכולה להיות מושלמת. אספנו 7 הצעות שיכולות לשפר את החיים של כולנו בתחום התחבורה

אוטובוס (צילום: שאטרסטוק)
אוטובוס (צילום: שאטרסטוק)

כמו כל ביקורת בונה גם אנחנו רוצים לפתוח בצד החיובי: תל אביב עיר מהממת. היא כיפית ויפה, יש בה אינספור אפשרויות בילוי ותעסוקה, היא זוהרת בבוקר כשאנשים יוצאים לג'וגינג בפארק, פורחת אחרי הצהריים כשהורים אוספים את ילדיהם מבתי הספר – ומלאת חן לפנות בוקר, כשהרחובות מתמלאים בליינים שחוזרים עם מבט מזוגג. והנה בא האבל: תל אביב רחוקה מלהיות מושלמת. היא אמנם הכי טוב שיש לנו כאן בארץ, ניצבת גבוה מעל שאר האופציות המדכדכות. ובכל זאת, תמיד אפשר לשאוף ליותר. בתל אביב יש עדיין בעיות גדולות בכל מה שקשור לתחבורה, לתכנון עירוני, לשילוב אוכלוסיות, לתמיכה בחלשים. הרבה פעמים היא קשה מאוד: היא יקרה בטירוף, היא מקשה על אוכלוסיות מסוימות להישאר בה, היא לא מקבלת ופתוחה לכולם ויש ערבים שלא תוכל למצוא בה הופעה טובה אחת. היא מצטיינת ביחסי ציבור, היא נראית יופי כלפי חוץ – אבל אין מה לעשות: אם תעלו בשמונה בבוקר על קו 25 אתם תקללו את הרגע שבו עברתם לעיר המזוינת הזאת. זה יקרה לכם גם כשתרצו לשכור דירה ליד האוניברסיטה, או כשתנסו לרכוב על ציור האופניים על המדרכה באבן גבירול, מה שבטעות מכונה "שביל אופניים". בעוד שנה מהיום יתקיימו הבחירות לראשות העירייה. עוד לא בטוח מי יתמודד על אחד התפקידים הנחשקים במדינה, אבל ברור לנו דבר אחד: מי שיקבל בסוף את הג'וב, חדש או ישן, לא יוכל לנוח על פרחי הצאלון שנשרו בשדרה. הוא או היא יצטרכו להבין שלעיר יש עוד הרבה מה ללמוד משכנותיה בחו"ל. כדי שראש העיר הבא לא יתבלבל, ויידע בדיוק מה צריך לעשות, הכנו רשימה רחבה של הדברים שהיינו רוצים לתקן בתל אביב. יש כאן דברים שעולים כסף, יש כאן דברים שהם לא באחריותה הבלעדית של העירייה. אבל כולנו כבר יודעים שכשהיא רוצה, תל אביב יכולה לעשות הכל. זה עניין של סדר עדיפויות מול פרויקטים אחרים והכסף שמושקע בהם (אהמ, אוטותל), ורצון להשקיע במה שעושה טוב לתושבים גם אם אפשר להאשים בו את הממשלה, גם אם הוא לא סקסי כמו "לילה לבן". ובבקשה אל תחשבו שאנחנו חלק מתעשיית הדכדוך, להפך, אנחנו רוצים רק להרים. אף אחד לא מושלם, אבל העיר שבה אנחנו גרים יכולה להיות ממש קרובה לזה.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
הצעות לשיפור החינוך בעיר
הצעות לשיפור התמיכה בתרבות
הצעות לשיפור הרווחה
הצעות לשיפור התכנון

1. להגביל כניסה של מכוניות אל העיר

ייתכן שניתן לסווג את הסעיף הזה תחת מדע בדיוני ככל שהדבר נוגע לתל אביב, אלא שבערים גדולות ומפותחות ברחבי העולם זו כבר מציאות של ממש. לאור העובדה שהפקקים בכביש רק הולכים להתארך עם השנים, וגם כי בא לנו קצת שקט ואוויר נקי, אפשר בהחלט לאסור את הכניסה לעיר (או לפחות למרכזה, נניח מהירקון ועד קיבוץ גלויות) לכלי רכב, או לפחות לכלי רכב של מי שאינו תושב העיר או מחזיק עסק בה. מה שטוב לפריז ולמילאנו טוב גם לתל אביב.

כדי שהתוכנית הזאת תצא לפועל, וכדי להצדיק אותה מול בעלי המכוניות שיצטרכו להסתדר בלי, נדרשים שני מהלכים מקדימים – חיזוק ושיפור התחבורה הציבורית בתוך העיר, כמו גם תחבורת האופניים, ופריסת חניונים חינמיים מחוץ לאזור שבו תוגבל כניסת המכוניות. אנחנו ממש רחוקים מהמקום הזה. אבל כפי שדבי הארי שרה פעם, לחלום זה בחינם.

בעירייה אומרים: "הנושא באחריות משרד התחבורה. בעבר ניסתה העירייה לקדם הגבלת כניסת מכוניות למרכז העיר אולם נתקלה בהתנגדות משרד התחבורה".

2. להוסיף נתיבי תחבורה ציבורית באיזורי הלחץ

קשה להגיד שאין נתיבי תחבורה ציבורית, אבל גם קשה להגיד שהנתיבים האלו הם הדבר הכי מוצלח בעולם. בתל אביב עדיין קיים מחסור, והרבה מהנתיבים שכן קיימים לא מכובדים על ידי הנהגים. כך נוצר מצב שלאוטובוס שנוסע על נתיב תחבורה ציבורית באבן גבירול למשל עדיף לנסוע בנתיב רגיל – כי בנתיב הייעודי לו חונים כל מיני סוציופטים. אבל אל תהיו פסימיים, את הכל אפשר לתקן: אפשר למשל לסלול נתיבי תחבורה ציבורית במרכז עורק התחבורה ולא בצדו, כפי שנעשה בחיפה ובירושלים. כך ניתן יהיה לתת לאוטובוסים קדימות ברמזורים, ולמנוע את חסימת הנת"צ על ידי נהגים פרטיים. עם זאת חייבים להוסיף עוד נתיבים: על פי ארגון 15 דקות, איחורים קבועים של אוטובוסים באזור עבודות הרכבת הקלה נגרמים משום שלא ניתנה העדפה לנת"צים בתחילת העבודות.

בעירייה אומרים: "הטענה מוצדקת, יש צורך בנת"צים והרבה, לא רק באזורי הלחץ. העירייה מובילה בארץ במספר הנת"צים, ובימים אלה מקודם תכנון ראשוני בשיתוף משרד התחבורה לתוספת של כ־70 ק"מ בעיר ובדרכים המובילות אליה, שם המחסור חמור. באשר לאכיפה, העירייה פעלה לקבלת סמכויות אכיפה ובאחרונה החלה אכיפה מוגברת נגד מכוניות החונות או נוסעות בנת"צים, כולל במצלמות, וכבר כיום ניתן לראות ירידה במספר המכוניות החונות בנת"צים".

אוטובוס_H

3. להוסיף קווי אוטובוס במזרח העיר

איך מגיעים באוטובוס מדרום העיר לתחנת רכבת ההגנה? איזה קו מגיע מפלורנטין לאוניברסיטה? כמה זמן לוקח לנסוע ממזרח למערב העיר, או מכל מקום לרמת החייל? אם נאלצתם לברר אי פעם את התשובה לאחת השאלות האלה, סביר להניח שאתם יודעים שהיא לא פשוטה. נראה שמאז ומתמיד מכלים תושבי העיר זמן, יזע ודמעות בניסיון להתנייד באמצעות מערכת אוטובוסים כושלת, שגם אינה מתפקדת בשבתות. ב־15 דקות אומרים כי מתוך יותר מ־100,1 תלונות המתקבלות מדי שנה, חלק הארי נוגע לתל אביב. בארגון מצביעים על שתי נקודות חולשה עיקריות בעיר: מיעוט קווים המחברים את מזרח העיר למערבה ובעיות הנוגעות לתדירות, צפיפות ומסלולי האוטובוסים. הוספת כמה קווים חדשים לאזור הזה והגברת תדירות האוטובוסים בקווים הקיימים ייתנו לנו קצת חמצן, לפחות עד הרכבת הקלה.

בעירייה אומרים: "למרבה הצער אין לעירייה סמכות בנושאים אלה אלא למשרד התחבורה. העירייה ביקשה בשנים האחרונות לקדם הקמה של רשות תחבורה מטרופולינית, כולל קבלת סמכויות בנושא זה, דבר שהיה מוביל לשיפור התחבורה הציבורית בכל רחבי גוש דן".

 

4. לקדם אלטרנטיבה לרכבת הקלה

בחודש שעבר הוצב בשדרות רוטשילד קרון מהסוג שייסע בסופו של דבר, יום אחד, על מסילות הרכבת הקלה. הקרון והחדרון הקטן לצדו שבו משודרים סרטוני תעמולה של נת"ע זכו לשם המוגזם "מרכז המבקרים של הרכבת הקלה". ככל הנראה המיצג הקרתני הזה אמור להשכיח מאיתנו את העובדה שבדרך להגשמת חזון העתיד נטול הפקקים, העיר הפכה לפקק אחד גדול. אם העומס הזה הופך את הנסיעה בעיר ובדרך אליה לסיוט, עדיין מדובר בחוויה שמתגמדת בהשוואה להפסדים שבעלי עסקים בקרבת עבודות החפירה נאלצו לספוג בשנתיים האחרונות, וחלקם כבר סגרו את דלתותיהם. בשנה הבאה המצב צפוי להחמיר פי כמה, עם תחילת העבודות על הקו הירוק ועל הקו הסגול. הבשורה תגיע לא לפני 2021 ,וגם אז, רק בקו אחד, שלא ייתן פתרון כולל לבעיית התחבורה התל אביבית. כעת לא נותר לתהות אם לא ראוי שהעירייה תקדם פתרון גרנדיוזי ומרשים פחות, אבל יעיל, זול, ובעיקר – כזה שיכול להיות מוכן כבר היום. מה למשל עם נת"צ שיוגדר כבלעדי לקו אוטובוס ספציפי וייסע במסלולים המתוכננים של הרכבת? אין שם גזירה של סרט אדום, זה נכון, אבל זה פתרון שיכול לעמוד כבר מחר.

חפירות הרכבת הקלה (צילום: נמרוד סונדרס)
חפירות הרכבת הקלה (צילום: נמרוד סונדרס)

5. לעודד ולתמוך במוניות השירות

מצב מוניות השירות בישראל כולה הוא על הפנים. אם לפני 12 שנה החזיקו 290,2 נהגים בישראל ברישיון מפעיל למונית, היום מוערך המספר ב־800 .הענף שהפך לאחד מסמליה המסחריים של תל אביב בשבתות מתקרב להכחדה. באוגוסט האחרון פרסמנו כאן את מאבקם של הנהגים להיכלל במערך הרב־קו, מה שיביא לסבסוד של חלק ממחיר הנסיעה ויהפוך אותה לאטרקטיבית יותר, בלי הצורך להסתובב עם מזומן, וגם יחסוך את ההרגל האמנם חינני אבל מסוכן ומעיק של העברת כסף מזומן לנהג במהלך הנסיעה. מאז הפרסום נראה כי לא התקדם דבר בעניין, אך עדיין לא מאוחר לתקן את המעוות. בעיני נהגי מוניות השירות מדובר במהלך הכרחי שיאפשר להם להתמודד עם הרפורמה המתגבשת במשרד התחבורה – זו תיאלץ אותם לגשת למכרז כדי לקבל רישיון הפעלה, מה שישפר את סיכוייהן של מפעילות גדולות כמו דן ואגד להשתלט על התחום, לדחוק את הנהגים הוותיקים החוצה, ואולי גם להפסיק את פעולת מוניות השירות בשבת. ואז כולנו נפסיד.

6. להוסיף מוניות שירות גם ביפו

הצרות של משתמשי מוניות השירות במרכז העיר הן לעג לרש, והרש בתל אביב הוא לרוב התושב היפואי. למרות שיש כבר רישיון קיים להפעלת קו מונית שירות ביפו, הוא לא מופעל ולא קיים, כך שאין כל תחבורה ציבורית בשבת באזור. אם אין משתמש פרטי שרוצה לקחת על עצמו את הקו ולעשות מזה כסף )כי אולי זה לא רווחי מספיק(, העירייה בהחלט יכולה לקחת את זה על עצמה, כמו שעשתה עיריית הרצליה, למשל, ולהפעיל בעצמה את הקו הזה, לפחות בשבתות, בעלות של מונית שירות.

המצב לא חמור רק ביפו, אלא גם במזרח העיר. סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, מודה שאפשר לעשות משהו בנידון: "צריך למפות עכשיו את הקווים ולבחון איזו רמת סבסוד נחוצה עבורם". ולמה שלא נשלם באשראי? מונית שירות בתל אביב בעירייה אומרים: "למרבה הצער אין לעירייה סמכות בנושאים אלה אלא למשרד התחבורה. העירייה ביקשה בשנים האחרונות לקדם הקמה של רשות תחבורה מטרופולינית, כולל קבלת סמכויות בנושא זה, דבר שהיה מוביל לשיפור התחבורה הציבורית בכל רחבי גוש דן".

Service Texi - Monit Sherut

7. לסלול שבילי אופניים אמתיים

לרכוב בתל אביב זו אחת החוויות המעצבנות ביותר. בשבילים שבשדרות ובמדרכות מסתכנים הרוכבים בדריסה של הולכי רגל מבולבלים (או של אנשים שמחכים לאוטובוס בתחנה שנמצאת, איך לא, על שביל האופניים), אם אין שביל ובחרתם לרכוב על הכביש אתם מסתכנים במוות. ברבים מהרחובות המרכזיים לא נסללו שבילים כלל, וברבים מאלה שכן נסללו בהם לא מדובר בשבילים טובים ותקינים. בכמה מהם מדובר בחלק מהכביש שסומן בצבע אחר – אבל המכוניות נוסעות עליו בכל זאת, בחלק מהמקרים השבילים מתחילים ומסתיימים בהפתעה, משום שלא נסללו ברצף. אם זה לא מספיק, נהגים רבים רואים את שבילי האופניים כמקום חניה בזמן עצירה "קצרה". כשמדובר בכלי רכב של העירייה זה מעצבן פי כמה. יש למצוא את הדרך, גם על חשבון נתיבי נסיעה, לסלול שבילים שמופרדים במפלס מהמדרכה ומהכביש. כמו זה שנסלל בטיילת, למשל.

בעירייה אומרים: "העירייה מודעת לסוגיית אי רציפות השבילים ופועלת לשיפור הנושא. נדגיש כי השבילים נסללים בהתאם להנחיות משרד התחבורה. העירייה מובילה בהיקף שבילי האופניים בעיר, רובם מופרדים פיזית מתנועת כלי רכב והולכי רגל, וסוג ההפרדה נקבע לפי אופי הרחוב. העירייה ממשיכה להשקיע עשרות מיליונים בסלילת שבילים וחיבורם לשבילים הקיימים. בימים אלו נבחן תכנון הסדרת שבילים בצירים מרכזיים כגון בן יהודה ודיזנגוף, ואוכפת נגד כלי רכב שחונים על שבילי אופניים"