הקוד האתי: דיני טיפים

האם נהוג להשאיר טיפ כשאי אפשר לעשות זאת באשראי וכמה מטבעות להעניק לשליח שמגיע לסף ביתכם? תפריט הקודים הנהוגים

מתוך "מיסטיק פיצה"
מתוך "מיסטיק פיצה"
25 ביוני 2017

 

תקופת האבן

חמור מאוד שבתל אביב 2017 עדיין ישנם מקומות שלא מקבלים טיפ באשראי. לעומת זאת, אין זה הוגן להאשים את העובד הזוטר בכשל הטכנולוגי ולהעניש אותו באי מתן טיפ. נסו לאסוף כמה מטבעות ככל יכולתכם.

בדיקת דם

לקוחות רבים נוטים לא להשאיר טיפ במקומות שבהם הם מזהים את נותן השירות כבעל המקום ("הכסף גם ככה מגיע אליו"). במקרים כאלו הכלל פשוט אם הבעלים הוא גם המלצר בוודאות (אחרי הצלבת מידע) אפשר להימנע מטיפ. אם נותן השירות הוא לכל הפחות בן משפחה אחד (אשתו, ילדיו, בנותיו) יש להשאיר טיפ.

אל תהרגו את השליח

טיפ לשליח אינו תלוי בעלות המוצר שהוא מוביל, אלא קבוע ונע בין 9 ל-15 ש"ח. אם המקום שממנו הזמנתם גובה דמי משלוח, ביכולתכם לברר אם דמי המשלוח הולכים לשליח. אם כן, ניתן לקזז את דמי המשלוח מהטיפ. אם לא, אתם מחויבים לתת לשליח את הטיפ במלואו, ורשאים לא להזמין שוב מאותו המקום בחיים.

טיפ חברתי

אחת מנורמות ההתנהגות המקולקלות בעיר גורסת שבמסעדות זולות (בעיקר בכרם התימנים, ביפו או בחומוסיות) אפשר להשאיר טיפ נמוך יחסית, זאת לעומת מסעדות יוקרה שבהן נהוג להשאיר אחוז טיפ גבוה יותר. ההפך הוא הנכון: ככל שהארוחה יותר "משתלמת", כך צריך לפרגן יותר בטיפ. במקרה הזה הטיפ לא מבטא רק את ההערכה שלכם לשירות אלא גם את התמיכה שלכם במדיניות הכלכלית החריגה של המקום.