לעצור את שעון החול: יוזמה חדשה מבקשת לבטל את ההתיישנות על עבירות מין

משמרת מחאה חדשה דורשת להביא לביטול תקופת ההתיישנות על עברות מין. פוליטיקאים ופוליטיקאיות מתבקשים להישאר בבית

עצרת הזיכרון למאיה ורד לב. צילום: אורן זיו
עצרת הזיכרון למאיה ורד לב. צילום: אורן זיו
14 בינואר 2015

כשזויה פושניקוב, פמיניסטית ופעילה חברתית, החלה לעבור על מצעי המפלגות לקראת מערכת הבחירות המתקרבת, היא גילתה ששום מפלגה לא נתנה את הדעת על אחד הנושאים החשובים לה ביותר – מניעת אלימות מינית וטיפול בה. בעקבות הגילוי היא הקימה, עם רותם אלישע (מובילת מחאת הלבוש בתיכונים) וגיא לווינגט את "קבוצה 42", שמטרתה לבטל את ההתיישנות על עבירות אלימות מינית.

החל מיום שבת הקרוב (17.1) תקיים הקבוצה משמרת מחאה שבועית מול קריית הממשלה בתל אביב. המשמרת מתוכננת להתקיים, בכל תנאי מזג האוויר, עד לשינוי החוק. אף שבהפגנות בנושאים אלה אפשר למצוא בדרך כלל נציגות פרלמנטרית, בעיקר ממפלגות השמאל, פושניקוב מבקשת שנציגי מפלגות, ימין ושמאל כאחד, לא יגיעו אליה. "לא ניתן במה לחברי כנסת", היא אומרת. "ראשית, כי זה לא מאבק מפלגתי. הקרקס התקשורתי לא מכבד את ציבור נפגעות ונפגעי האלימות המינית. שנית, כי ביטול ההתיישנות הוא אקט בסיסי של מדינה דמוקרטית, אין שום סיבה שישתמע שהצבעה למפלגה מסוימת תגרום לזה לקרות".

זויה פושניקוב
זויה פושניקוב

חוקי ההתיישנות חלים על כל סוגי הפשע, למה לבטל את ההתיישנות דווקא על עבירות מין?

"במקרי אונס ואף יותר בגילוי עריות ישנה הפרעת דחק פוסט טראומטית, מה שאומר שייתכן מאוד שהזיכרונות שהודחקו יצאו החוצה רק אחרי שחוק ההתיישנות יחול על העברות. זה אחד החוקים התמוהים ביותר. באירופה אין התיישנות על עבירות של אלימות מינית, מתוך הבנה שמדובר בתחום כה רגיש. על הנפגעת מופעל לחץ חברתי כבד לא לדבר, והיא סובלת מבושה, מחרדות ומדעות קדומות".

למה דווקא 42?

"כמו שאמר המחשב ב'מדריך הטרמפיסט לגלקסיה': 'הבעיה היא, אם אדבר בכנות, שלמעשה לא ידעתם כלל את השאלה'. התשובה מבחינתנו ברורה כמו 42 אבל הפוליטיקאים שלנו לא יודעים אפילו לשאול את השאלה הנכונה. המטרה היא לעזור למחוקקים להתמקד ולהבין מה השאלה שעליהם לשאול – ומהן התשובות".

42 – ייעשה כאן צדק, 17.1 , 19:30, קריית הממשלה – מנחם בגין 125